سطل
معنی کلمه سطل در لغت نامه دهخدا

سطل

معنی کلمه سطل در لغت نامه دهخدا

سطل. [ س َ ] ( اِ ) آوندی باشد مثل طشت از برنج یا مس و طاس دسته دار. ( غیاث ) ( آنندراج ). پیمانه. ( دهار ). پنگان بادسته. ( منتهی الارب ). طاس حمام. ظرف بزرگ فلزین با یکدسته که از یک سوی دهان آن تا سوی دیگر رود و بیشتر برای آب دادن ستور بکار رود. ( یادداشت مؤلف ) :
از تمتع شده فارغ بوثاق آیم زود
مرد جویم که بگرمابه برد سطل و ازار.ابوالمعالی رازی.اما وقتی سطلی بگرو نهاده بوده چون بازمیگرفت بقال دو سطل آورد و گفت آن خود بردارد که من نمیشناسم که از آن تو کدام است امام احمد سطل به وی رها کرد و برفت. ( تذکرةالاولیاء عطار ). و با بند وسطل و نعل و میخ و کمند و پارو و... تحویل انباردارباشی میشود. ( تذکرة الملوک ص 33 ).

معنی کلمه سطل در فرهنگ معین

(سَ طْ ) [ ع . ] (اِ. ) دلو، ظرفی برای حمل و نقل آب و سایر مایعات .

معنی کلمه سطل در فرهنگ عمید

ظرف فلزی دسته دار برای آب، دلو.

معنی کلمه سطل در فرهنگ فارسی

دلو، ظرف فلزی دسته داربرای آب، اسطال جمع
( اسم ) ظرف فلزی که بدان آب کشند دلو جمع اسطال سطول .

معنی کلمه سطل در دانشنامه عمومی

سطل، ظرفی ، با ظرفیتِ حفظِ حجمِ مشخصی از مایعاتی، مانند آب است. جنس سطل در برابر نفوذ و یا نشت مایعات ، مقاوم است. معمولاً شکل متمایل به استوانه ای ایستاده دارد ؛ ولی در بیشتر موارد، مساحت سطح فوقانی که میتواند دایره ، مربع و یا شبیه اینها باشد ؛ از مساحت سطح تحتانی بیشتر است . در قسمت بالای سطل معمولاً یک دستگیره به شکل نیم دایره برای حمل و یا بستن طناب تعبیه شده است. از سطل برای نگهداشتن و حمل مایعات، بخصوص آب استفاده میشود. همچنین از سطل برای کشیدن آب از چاه نیز میتوان استفاده کرد. سطل ها را در اندازه ها، شکلها و از جنسهای مختلف میسازند. امروزه سطلهای کوچک خانگی ، معمولاً از پلاستیک و یا کاچوی مصنوعی ساخته میشوند. سطل چاه معمولاً از فلز ساخته میشود ولی امروزه مصرف کمتری دارد. . در دوران باستان و سده های میانه سطل هایی تشریفاتی وجود داشتند که از برنز، عاج و . . . ساخته می شدند. انواع دیگر سطل ها برای مصارف کشاورزی و نیز حمل آب، شن، ماسه، سنگ و . . . مورد استفاده قرار می گیرند.
معنی کلمه سطل در فرهنگ معین
معنی کلمه سطل در فرهنگ عمید
معنی کلمه سطل در فرهنگ فارسی

معنی کلمه سطل در ویکی واژه

bidone
secchio
دلو، ظرفی برای حمل و نقل آب و سایر مایعات.

جملاتی از کاربرد کلمه سطل

دبه زوار و کفش ساربان سطل گاریچی کمند کاروان
نهاده در او اسطلیناس شاه بدان تا هوا دارد او را نگاه
القسطل (به عربی: القسطل) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در استان ریف دمشق واقع شده‌است.
بیهوده تفکیک قائل شویم و آن‌هایی را که به درد نمی‌خورند در سطل زباله‌ای بزرگ بریزیم.
در این شب اعتراضات در دیگر شهرها نیز افزایش یافت؛ در ابهر تصویر سید علی خامنه‌ای پایین کشیده شد. بی‌بی‌سی فارسی گزارش‌هایی مبنی بر شلیک به معترضان و اصابت گلوله به شش تن و زخمی شدن ده‌ها تن از معترضان روبروی فرمانداری در شهرستان دورود استان لرستان خبر داد. گزارش‌ها از حمله به برخی بانک‌ها، نیروهای انتظامی و ساختمان‌های دولتی و به آتش کشیدن شهرداری ناحیهٔ ۲ تهران و سطل‌های زباله خبر می‌دهند. العربیه از تجمعات در شهر اهواز، در این روز خبر داد که در آن معترضان یک خودروی یگان ویژه را در اختیار گرفتند. در ملایر به دفتر امام جمعه حمله شد.
یکی شاه بود اسطلیناس نام زگنج و زدانش رسیده به کام
بیشتر از تفنگ‌های مخصوص پمپ آب در این بازی‌ها استفاده می‌شود، اما گاهی از سطل و کیسه هم استفاده می‌شود.
اسطلخ زیر، روستایی از توابع بخش شاندرمن شهرستان ماسال در استان گیلان ایران است.
اسطل (باغ‌ملک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک در استان خوزستان ایران است.
اکبر خرمدین گفته‌است: «پسرم مجرد بود. به خاطر اختلافاتی که داشتیم صبح یک‌شنبه او را با خوراندن مواد بیهوشی، بیهوش کردم و سپس با ضربات چاقو به قتل رساندم و برای خارج کردن جسدش از خانه، آن را تکه‌تکه کردم و در نزدیک‌ترین سطل آشغال خیابان انداختم.»
نیست جز سطل و ازاری با تو چیز وانگهی آن هر دو نیست آن تو نیز
آورده‌اند کی روزی شیخ به گرمابه شد در نشابور، خواجه امام بومحمد جوینی به سلام شیخ آمد بخانقاه، گفتند شیخ به حمام است، او نیز بموافقت شیخ به حمام شد. چون درآمد شیخ گفت این حمام خوش هست؟ بومحمد گفت هست. گفت از چه خوش است؟ گفت از برای آنکِ شیخ اینجاست. شیخ گفت به ازین باید، گفت شیخ بفرماید شیخ گفت از بهر آنک با تو ایزاری و سطلی بیش نیست و آن نیز آنِ تونیست.
در رشت نیروهای گارد ویژه با تجمع در مقابل دانشگاه، سعی در جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات کردند. بر اساس گزارش شاهدان عینی حاضران در این منطقه برای شکل‌گیری هسته‌های اولیه تجمع تلاش کردند، که این اقدام با سرکوب شدید نیروهای پلیس روبه‌رو شد. در سه راه بادی‌الله واقع در خیابان مطهری رشت تجمعاتی توسط مردم معترض شکل گرفت که موتور سواران بسیجی با حرکت در پیاده‌روها و ضرب و شتم مردم، تجمع را به خشونت کشاندند. اندکی بعد، تعداد زیادی از کارگران شهرداری اقدام به جمع‌آوری سطل‌های زبالهٔ پلاستیکی کل خیابان نمودند. طی درگیری، مأموران بسیجی و یگان ویژهٔ پلیس تعدادی از جوانان را دستگیر کردند.
به افسون بردسیم و زر سطل سطل شب و روز روغن کشد رطل رطل
یکی دو بار به گرمابه بردمش دیدم برهنه . . . وبه سر بر نهاده سطل و ازار
در ژوئن ۱۹۳۹ مجوعه مقالاتی تحت عنوان فقر در قبایلیه نگاشت که کیفرخواستی علیه استعمارگران بود: «نفرت‌آور است اگر گفته شود قبایلی‌ها با فقر خو گرفته‌اند. نفرت‌آور است اگر گفته شود این مردم همان نیازهای ما را ندارند[...] در یکی از روزها، صبح زود، در نیزی‌اوزو (شهری در غرب قبایلیه) کودکانی ژنده‌پوش را دیدم که بر سر تصاحب محتویات یک سطل آشغال با سگ‌ها درگیر شده بودند. یکی از ساکنان محل گفت:صبح‌ها همیشه همین‌طور است.»
در روز پنج‌شنبه در بسیاری از شهرهای لبنان، از شهر شمالی طرابلس تا شهر جنوبی صیدون مردم معترض به خاطر وخامت وضعیت اقتصادی دست به اعتراض زده و به خیابان‌ها ریختند و علیه فساد در دولت شعار دادند و جاده‌ها را با آتش زدن سطل‌های زباله و لاستیک بستند. در طرابلس جوانان و مردم معترض با پرتاب کوکتل مولوتف به سمت ساختمان بانک مرکزی، آنرا به آتش کشیدند و نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک‌آور تلاش در متفرق کردن مردم معترض کردند. این دور از اعتراضات شدیدترین و گسترده‌ترین اعتراضات و تظاهراتی بود که بعد از بحران ویروس کرونا شکل گرفته بود.
رخش براق فعل تو زیبد به وقت آب سطل مه سه روزه پر از آب کوثرش
آن طاس نگون به گردن آویخته باد چون سطل که آب روی مردم همه ریخت
این سطل حاضر را بخر! فرمود که به چند می فروشی. گفت: به دو دینار فرمود تا دو دینار به وی دادند پس گفت: این سطل از تو در امان شد؟ گفت: آری!