سستی

معنی کلمه سستی در لغت نامه دهخدا

سستی. [ س ُ ] ( حامص ) مقابل چستی. ( آنندراج ). ضعف و ناتوانی و کم زوری و عدم توانایی. ( ناظم الاطباء ). فتور.فترت. ( دهار ). استرخاء. ( بحر الجواهر ) :
ز باریکی و سستی هردو پایم
تو گویی پای یا تار تنندوست.آغاجی.دو دستم بسستی چو پوده پیاز
دو پایم معطل دو دیده غَرَن.ابوالعباس.به تیزی و سستی بکار اندرون
خرد باد جان ترا رهنمون.فردوسی.چنین داد پاسخ که اسبم بماند
ز سستی مرا بر زمین برنشاند.فردوسی.در این آخرها لختی مزاج او بگشت و سستی بر اصابت رایی بدان بزرگی... دست یافت. ( تاریخ بیهقی ).
پیری و سستی آمد و گشتم ز خفت و خیز
زین بیشتر نساخت کسی مرد را ز عام.ناصرخسرو ( دیوان چ تهران ص 262 ).تا توانی مکش ز مردی دست
که بسستی کسی ز مرگ نجست.مسعودسعد.تن شیرین گرفت از رنج سستی
کز آن صورت ندادش کس درستی.نظامی.که سختی و سستی برین بگذرد
بماند بر او سالها نام بد.سعدی. || تهاون و کاهلی و تنبلی.( ناظم الاطباء ) :
بدانید یکسر کزین رزمگاه
بسستی اگر باز گردد سپاه.فردوسی.بکردیم سستی بجنگ اندرون
برین برگوا داور رهنمون.فردوسی.چو دشمن بجنگ تو یازید چنگ
شود چیر اگر سستی آری بجنگ.اسدی.در جوانی مستی ، در پیری سستی ، پس خدا را کی پرستی. خواجه عبداﷲ انصاری.
ندانی گه غله برداشتن
که سستی بودتخم ناکاشتن.سعدی.|| عدم قدرت بر جماع. || درنگی و نرمی. || بطوء و عدم سرعت. || تأمل. || غفلت. || کسالت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سستی در فرهنگ معین

(سُ )(حامص . )۱ - ناپایداری .۲ - ناتوانی . ۳ - نرمی . ۴ - تنبلی . ۵ - تأمل ، درنگ . ۶ - کندی .

معنی کلمه سستی در فرهنگ عمید

۱. بی دوام بودن.
۲. ضعف، ناتوانی.
۳. [مجاز] تنبلی.
۴. [مجاز] نرمی و آهستگی.

معنی کلمه سستی در فرهنگ فارسی

۱ - نرمی ملایمی مقابل سختی . ۲ - نازکی ضعف . ۳ - ناتوانی ضعف . ۴ - تنبلی کاهلی . ۵ - بیدوامی . ۶ - بیهودگی بطلان . ۷ - کندی بطوئ آهستگی . ۸ - تامل درنگ .

معنی کلمه سستی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سستی نرمی، مقابل سفتی، ضعف و بی حالی. سستی به دو معنای نرمی، مقابل سفتی و ضعف و بی حالی به کار رفته است. از سستی به معنای نخست در بابهای طهارت و حج سخن گفته‏اند. از سستی به معنای دوم در برخی بابها نظیر طهارت سخن گفته‏اند.
← نشانه منی بودن رطوبت مشکوک
۱. ↑ العروة الوثقی ج۱، ص۲۳۴.
...

معنی کلمه سستی در ویکی واژه

ناپایدا
ناتوانی.
نرمی.
تنبلی.
تأمل، درنگ.
کندی.

جملاتی از کاربرد کلمه سستی

چنین گفت با رخش کای نیک یار مکن سستی اندر گه کارزار
بینم از دور و مرا رعشه بر اندام افتد تکیه از سستی اعصاب به دیوار کنم
بکوشش مکن هیچ سستی بکار که چون او نباشد دگر شهریار
ز سستی مدان گر بود نیک مرد که داند چونیکی بدی نیزکرد
پس از «امپراتوری میانه آشور»، قدرت آشوری‌ها رو به سستی گذاشت، به‌طوری که تا دو یا سه سده پس از امپراتوری آشور میانه توسط اقوام بی‌تمدن مورد دست درازی و غارت قرار گرفتند، تا اینکه به مرور به خودباوری رسیدند و جان دوباره گرفتند و درست در همین زمان بود که عظمت و شکوه گذشته شکوفا شد و تمدن میان‌رودان شکل گرفت. بزرگ‌ترین پادشاه این دوره تیگلات-پیلسر سوم است که ابتدا به بابل لشکرکشی کرد و موفق شد بابلی‌ها و کلدانی‌ها را شکست بدهد، سپس به قسمت‌های شمالی لشکرکشی کرد که توانست قسمت‌های جنوبی سرزمین آرارات را ضمیمه آشور بکند ولی موفق به فتح پایتخت آن نشد.
علی از لحاظ جسمانی بسیار نیرومند بود و در میان دشمنان خود به شجاعت و بی‌باکی شناخته می‌شد. او هیچ‌گاه در مقابل دشمنانش ضعف و سستی بروز نداد. علی علاوه بر تسلط به قرآن و سنت، در فن خطابه نیز مهارت داشت.
کند سستی و آن را بر ندارد مر آن را برده و خورده شمارد
در سال ۱۹۹۹ واتسون نقش هرماینی گرنجر در فیلم هری پاتر و سنگ جادو را بازی کرد پس از این، در فیلم‌های هری پاتر و تالار اسرار، هری پاتر و زندانی آزکابان، هری پاتر و جام آتش و هری پاتر و محفل ققنوس نیز شرکت داشت. طرفداران هری پاتر نظرات متفاوتی دربارهٔ بازی واتسون به عنوان هرماینی گرنجر دارند. عده‌ای اعتقاد دارند که او برای این نقش بسیار مناسب است و عده‌ای دیگر معتقدند که واتسون توانایی نمایش سستی‌ها و عیب‌های گرنجر را ندارد. شکایت عده دیگر از زیبایی او است؛ زیرا شخصیت گرنجر با توجه به نوشته‌های جی کی رولینگ کاملاً ساده است.
او در بخشی از این پیام نوشته است هیچ «توطئه‌ای» نمی‌تواند بین مردم، نظام و انقلاب سستی‌ ایجاد کند.
ز سستی بماندند از کارزار بر آن هر دو آزاده شد کار زار
شیر بی‌دُم باش گو ای شیرساز که دلم سستی گرفت از زخم گاز
ادبیات آذربایجانی در عصر معاصر که مصادف با انحلال دودمان قاجار و آغاز حکمرانی رضاخان بود، به سستی گرایید،[نیازمند منبع] که دلایل مهمی چون یکسان‌سازی فرهنگی در ایران معاصر می‌تواند مزید بر علت باشد؛ ولی پس از انقلاب ایران همچنان آموزش زبان ترکی آذربایجانی ممنوع می‌باشد ولی مجوز چاپ و نشر به زبان ترکی آذربایجانی داده می‌شود. با این حال می‌توان به هنرمندانی در نیم قرن اخیر در زمینه شعر، نویسندگی، نمایش‌نامه‌نویسی و… نظیر صمد بهرنگی، دده کاتیب، دخیل مراغه‌ای، رحیم منزوی اردبیلی، سعید سلماسی، عارف اردبیلی، علی تبریزلی، کریمی مراغه‌ای، یحیی شیدا، یدالله مفتون امینی، ناصر منظوری، علی ناظم، و… را می‌توان اشاره کرد.
ترا شد راست کار از راستی او صدق خصمت را سبب بر سستی اقبال و سستیهای پیمان شد
در سال ۲۰۰۹ محققان علایمی مانند تشنج، مشکلات بینایی، سستی، اختلال در راه رفتن، کج شدن عجیب سر در بعضی از سگ‌های منطقه پن ویت مشاهده کردند. دامپزشکان پن ویت با حدود ۱۲ سگ با این علائم گیج کننده مواجه شدند.
محمد بن مسلم بن عبید الله بن عبد الله بن شهاب القرشی الزُهری (م. ۱۲۴هـ/۷۴۲م) با کنیهٔ ابوبکر از بنیان‌گذاران علم حدیث است. داستان‌هایی که در مورد زندگی او نقل می‌شود حکایت از موفقیت‌های او در امر حدیث و انتقادات نسبت به روابط نزدیکش با بنی‌امیه و سستی او در نقل حدیث دارند.
ای آنکه به لافگاه دعوی چستی واندر طلب گوهر عرفان سستی
هزار بادیه گر بیش آیدم همراه چه غم ز سختی و سستی که دوست همراهست
1-بازجعبه‌ای (ژیمنوتسیوم): در مرحله جنسی درماتوفیتها پوشش آسک‌ها یا آسکوکارپ به صورت بافت مشبک و سستی است که هاگ‌ها می‌توانند از بین منافذ آن خارج شوند. به اینگونه آسکوکارپ‌ها ژیمنوتشیوم گویند.
عمر دگر کو، که ما ز عقده آن زلف، رشته عمری که داشتیم گسستیم