سرگشاده

معنی کلمه سرگشاده در لغت نامه دهخدا

سرگشاده. [ س َ گ ُ دَ / دِ ] ( ن مف مرکب ، ق مرکب ) روشن. واضح. بی ملاحظه : خداوند سرگشاده با بنده بگوید که چه اندیشه است و رای عالی بر چه قرار داده. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 593 ). || گسترده. بازشده. پهن : خانه او را کس در گشاده ندیدی و سفره اش را سرگشاده. ( سعدی ). || درباز. سرباز. مقابل سربسته : هیچ طعام و شراب سرگشاده نشایدگذاشت. ( ذخیره خوارزمشاهی ). و وعا و انایی که شیر در وی بود سرگشاده بر سر نهاد. ( سندبادنامه ص 276 ).
چاهی آن گاه سرگشاده به پیش
چون ندیدی بدوربینی خویش.نظامی. || معلوم. آشکار :
بود هفت اختر و دوازده برج
پیش او سرگشاده درج بدرج.نظامی.

معنی کلمه سرگشاده در فرهنگ معین

( ~ . گُ دِ ) (ص . ) صریح ، بی پرده .

معنی کلمه سرگشاده در فرهنگ عمید

چیزی که سرش باز باشد از قبیل پاکت و بطری و قوطی سرباز، روباز.

معنی کلمه سرگشاده در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنچه که سرش باز باشد ( مانند بنا بطری پاکت جعبه ) .
روشن . واضح . بی ملاحظه . یا گسترده . یا معلوم . یا درباز .

معنی کلمه سرگشاده در ویکی واژه

صریح، بی پرده.

جملاتی از کاربرد کلمه سرگشاده

تنش بین هاشمی و احمدی‌نژاد در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به صورت علنی خود را نشان داد، در مناظره تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۸۸، احمدی‌نژاد اتهاماتی را به خانوادهٔ هاشمی رفسنجانی وارد ساخت. هاشمی نیز تنها سه روز قبل از انتخابات و در یک نامه سرگشاده به خامنه‌ای، ادعاهای احمدی‌نژاد را «دروغ، تهمت و خلاف‌گویی» خواند. خامنه‌ای نیز ده روز بعد در نماز جمعهٔ ۲۹ خرداد گفت:
جمعی از فعالان کارگری و سندیکایی در بیش از ۸۰ سندیکا و تشکل کارگری از کشورهای گوناگون جهان، در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواهان آزادی فوری اسماعیل بخشی و دو زندانی دیگر شدند. آن‌ها در این نامه خواستار آزادی بی قید و شرط فعالان کارگری و مدنی زندانی در ایران شدند. این سندیکاها از حکومت ایران خواستند تا دست از - به گفته آن‌ها - «آزار و اذیت» و «سرکوب» سندیکالیست‌ها بردارد. امضاکنندگان این نامه از سندیکاهای مستقر در کشورهای مختلف اعم از فرانسه، ایتالیا، برزیل، اسپانیا، اندونزی، هائیتی، سنگال، مصر، پاراگوئه و فلسطین بودند.
او در این انتخابات حامی مهدی کروبی بود. بگفته همسرش، زیدآبادی ۱۷ روز در یک اتاق یک در یک و نیم متر، در یک سلول انفرادی در حال اعتصاب غذا بوده و ۱۸ روز دیگر هم بدون اعتصاب غذا در همان اتاق بدون هیچ تماس و ارتباطی نگه داشته شد. گفته می‌شد مهم‌ترین اتهام او نگارش نامه سرگشاده‌ای خطاب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بود که در آن از انتقادناپذیری وی انتقاد کرده‌بود. دادگاه نهایتاً در آذر ماه وی را به ۶ سال زندان در تبعید در گناباد و محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم کرد.
خامنه‌ای، دو نامهٔ سرگشاده خطاب به جوانان کشورهای غربی منتشر کرده است. این دومین نامه در نوع خود است، اولین نامه در ژانویهٔ ۲۰۱۵ منتشر شد و دومین نامه در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵، هر دو از طریق حساب‌های کاربری او در رسانه‌های اجتماعی مختلف از جمله توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام منتشر شدند.
دوازده تشکل صنفی هنرمندان ایران شامل جامعه مهندسان معمار ایران، انجمن عکاسان ایران، انجمن هنرمندان سفال‌گر، و انجمن تصویرگران خانه تئاتر، خانه سینما، خانه موسیقی ایران، انجمن خوش‌نویسان ایران، انجمن شاعران ایران، انجمن هنرمندان نقاش ایران، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، طی یک نامه سرگشاده، با اعتراض به فضای امنیتی در دانشگاه‌ها، خواستار توقف رفتارهای خشونت‌آمیز حکومتی، لغو کلیه احکام تعلیق، تبعید و محرومیت از تحصیل صادره شده بر ضد دانشجویان، توقف اخراج اساتید دانشگاه و بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه‌ها» شدند.
در ۵ آبان ماه ۱۳۹۷ نامه‌ای سرگشاده با امضای محمد یزدی دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به سید موسی شبیری زنجانی منتشر شد که به دلیل ملاقات وی با بزرگان اصلاح طلب از جمله محمد خاتمی و عبدالله نوری و موسوی خویینی‌ها (که بعضی سابقاً از شاگردان وی بوده‌اند) به وی اعتراض کرد و این ملاقات را موجب ناراحتی و تعجب خواند و خواستار عدم تکرار چنین مواردی شد.
بود هفت اختر و دوازده برج پیش او سرگشاده درج به درج
او یکی از بنیان‌گذاران حرکت آزادی‌خواهی و حقوق بشری شوروی بود و بارها تظاهرات متعددی را رهبری کرده و همچنین چندین نامه سرگشاده به رهبران دولت نوشته بود.