سرگرمی
معنی کلمه سرگرمی در لغت نامه دهخدا

سرگرمی

معنی کلمه سرگرمی در لغت نامه دهخدا

سرگرمی. [ س َ گ َ ]( حامص مرکب ) اشتغال : مایه سرگرمی. اسباب سرگرمی.

معنی کلمه سرگرمی در فرهنگ معین

( ~ . گَ ) (اِ. ) آن چه موجب مشغولیت و تفریح باشد.

معنی کلمه سرگرمی در فرهنگ عمید

۱. اشتغال، توجه.
۲. کاری که شخص را مشغول سازد.
۳. (اسم ) آنچه سبب وقت گذرانی و تفریح باشد از انواع بازی، ورزش، سینما، و تئاتر.

معنی کلمه سرگرمی در فرهنگ فارسی

۱ - سر گرم بودن . ۲ - آنچه موجب مشغولیت و تفریح باشد از قبیل انواع بازی قصه گویی شعبده بازی و غیره .

معنی کلمه سرگرمی در فرهنگستان زبان و ادب

{entertainment} [گردشگری و جهانگردی] برنامه های سرگرم کننده، مانند نمایش فیلم و بازی و غیره، که در طول سفر برای مسافران و مهمانان تدارک دیده می شود

معنی کلمه سرگرمی در دانشنامه عمومی

سرگرمی ( به انگلیسی: Entertainment ) نوعی فعالیت است که توجه و علاقه مخاطب را به خود جلب می کند یا باعث لذت و شادی می شود. این می تواند یک ایده یا یک کار باشد، اما به احتمال زیاد یکی از فعالیت ها یا رویدادهایی است که در طول هزاران سال به طور خاص با هدف حفظ توجه مخاطب ایجاد شده است.
اگرچه توجه افراد به چیزهای مختلفی جلب می شود، زیرا افراد ترجیح متفاوتی دارند، اکثر شکل های سرگرمی قابل تشخیص و آشنا هستند. داستان سرایی، موسیقی، نمایش، رقص و انواع مختلف اجرا در همه فرهنگ ها وجود دارد و در دربار سلطنتی حمایت می شد و به شکل های پیچیده تبدیل شد و به مرور زمان در دسترس همه شهروندان قرار گرفت. این فرایند در دوران مدرن توسط یک صنعت سرگرمی که محصولات سرگرمی را ضبط و به فروش می رساند، تسریع شده است. سرگرمی تکامل می یابد و می تواند متناسب با هر مقیاسی سازگار شود، اعم از فردی که یک سرگرمی خصوصی را از میان مجموعه عظیمی از محصولات ازپیش ضبط شده انتخاب می کند. به یک ضیافت برای دو نفر؛ به هر اندازه یا نوع مهمانی، با موسیقی و رقص مناسب تا اجراهایی که برای هزاران نفر در نظر گرفته شده است. و حتی برای یک مخاطب جهانی.
تجربه سرگرم شدن به شدت با سرگرمی مرتبط شده است، به طوری که یک درک رایج از این ایده سرگرمی و خنده است، اگرچه بسیاری از سرگرمی ها هدف جدی دارند. این ممکن است در شکل های مختلف مراسم، جشن، جشن مذهبی، یا طنز باشد. از این رو، این احتمال وجود دارد که آنچه به عنوان سرگرمی ظاهر می شود، ابزاری برای دستیابی به بینش یا رشد فکری نیز باشد.
سرگرمی (فیلم ۲۰۰۸). سرگرمی ( به انگلیسی: Amusement ) یک فیلم ترسناک محصول سال ۲۰۰۸ آمریکا به کارگردانی جان سیمپسون و با بازی کاترین وینیک، لورا برکنریج و جسیکا لوکاس است. این فیلم در ژانویه ۲۰۰۹ به طور مستقیم به تصویر کشیده شد.
یک قاتل در تعقیب سه زن است؛ که از آن زنان کینه دارد. این کینه به دوران کودکی آن زنان برمی گردد…
سرگرمی (فیلم ۲۰۱۴). سرگرمی ( به انگلیسی: Entertainment ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۴ و به کارگردانی ساجید - فرهاد است. در این فیلم بازیگرانی همچون آکشی کومار، تمنا باتیا، میتون چاکرابورتی، جانی لور، پراکاش راج، سنو سود، کروشنا آبیشک، ریتیش دشموک، شریاس تالپاده، دالیپ تاهیل، وراجش هیجری، دارشان جاریوالا و کاشمیرا شاه ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه سرگرمی در ویکی واژه

ricreazione
divertimento
آن چه موجب مشغولیت و تفریح باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه سرگرمی

نقاشی قهوه‌خانه‌ای، بازتابی صادق و اصیل از هنر هنرمندانی عاشق و دلسوخته است. این هنر پدیدهایی نوظهور در تاریخ نقاشی ایران است كه همراه حفظ تمامی ارزش های منطقی هنر مذهبی و سنتی ایران، به ضرورت نیاز و خواست مردم و به پاس احترام به باورهای مردم متولد  شد. از آنجا كه تعداد باسوادان در بین عموم مردم اندک بود و هزینه کردن برای نسخه برداری از كتاب ها برای همه مقدور نبود، نقل داستان یکی از دل‌انگیزترین سرگرمی‌های پیشینیان به حساب می‌آمد.  نقالان در كاخ‌ها و دربار و همچنین در میان عموم مردم به روایت‌گری می‌پرداختند.
کنت کائوندا رئیس‌جمهور سابق زامبیا در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۶ گفت:«آن[برنامه فضایی] چیزی واقعی نبود … آن بیشتر برای سرگرمی بود تا چیز دیگر.»
سرگرمی چراغ بود از کلاه گرم چون آفتاب، گو سر من بی کلاه باش
فرهنگ طبری شامل زبان، هنر، خوراک، ورزش و آیین‌های مازندرانی می‌شود. فرهنگ مازندرانی پیشینه‌ای باستانی دارد و نفوذ آن با قهرمانانی چون آرش کمانگیر حتی در اساطیر ایرانی یافت می‌شود. فرهنگ مازندرانی با آشپزی و خوراک بومی، مد و پوشاک، موسیقی، رقص، آیین‌ها، رسوم، سرگرمی‌ها، ورزش‌ها و رسانه‌هایش نمود پیدا می‌کند.
سرگرمی ام از آتش سوزان ته پاست های آبلهٔ پای طلب ساغر جم، های!‏
داغ جنون، همنشین بر سر قدسی منه کز پی سرگرمی‌اش، آتش سودا بس است
(شعله سرگرمیی با خود اگر آورده‌ای رو به هر خاری که آری نخل ایمن می‌شود)
در سال ۲۰۱۲، روپرت مورداک اعلام کرد که نیوز کورپوریشن به دو شرکت انتشاراتی و رسانه محور تقسیم خواهد شد؛ اولی نیوز کورپ جدید بود و دیگری فاکس قرن بیست و یکم نام داشت که گروه سرگرمی فاکس و فاکس قرن بیستم را اداره می‌کند. همچنین مرداک نام شرکت جدید که فاکس قرن بیست و یکم بود را راهی برای حفظ میراث فاکس قرن بیست و یکم دانست دانست.
استایندورف سپس به تجارت املاک و مستغلات پدرش پیوست و به مدت بیست سال در املاک و مستغلات کار کرد. او در نهایت به کالیفرنیا نقل مکان کرد تا حرفه سینما را دنبال کند و به عنوان مشاور املاک به کار خود ادامه داد. کار مشاور املاک او برای کاخ سزار در لاس وگاس به او کمک کرد تا مشاور سرگرمی محل برگزاری شود و برای نمایش ای‌اف‌اکس در ام‌جی‌ام گرند لاس وگاس نوشت. در ۳۵ سالگی تصمیم گرفت تهیه‌کننده شود.
بسیاری از باشگاه‌های اتومبیل‌رانی برای تسهیل تعاملات اجتماعی و همراهی در میان افرادی که به داشتن، نگهداری، رانندگی و نشان دادن اتومبیل خود افتخار می‌کنند، راه‌اندازی شده‌اند. امروزه بسیاری از رویدادهای اجتماعی معتبر در سراسر جهان حول محور سرگرمی هستند، نمونه بارز آن نمایشگاه خودروهای کلاسیک پبل بیچ کانکورز دلیگانس است.
طرفداران اتاق فرار بر خلاف تصور از قشر خاصی از جامعه نیستند و این بازی به عنوان اعتیادآورترین و یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌های جهان شناخته می‌شود که قادر است عموم افراد جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.
بر پایهٔ گزارشی در آذر ۱۳۹۸، استان سیستان و بلوچستان که از جمعیت جوانی برخوردار بوده، در این دوران از دسترسی به امکانات ورزشی مناسب محروم مانده‌است. در همین گزارش، شهروندانی از این استان، از نبود امکانات ورزشی و جایی برای سرگرمی گفتند.
پریشان طره،گر دامن زنی سرگرمی دل را رود بر باد پیش از سوختن خاکستر عاشق
نشد ژولیده مویی پرده سرگرمی مجنون نمی پوشد کلاه فقر، نور پادشاهی را
من کیم تا شمع باشد بر سر بالین من؟ شعله سرگرمیم یک نیزه از بالین گذشت
والدین او اهل ایسپیر، ارزروم هستند. متأهل و دارای ۳ فرزند است. سرگرمی او موسیقی محلی است و در یوتیوب ویدیوهایی با میلیون‌ها بازدیدکننده دارد.
چنان سرگرمیی از شوق آن گلگون قبا دارم که بر گل می خرامم خاراگر در زیر پا دارم
در دل سنگ صنم قحط شرار افتاده است تا به سرگرمی من برهمنی ساخته‌اند
سرگرمی محبت خوبان مرا بس است صائب مرا به نشأه صهبا چه حاجت است؟
این فیلم توسط سرگرمی خوب برو آمریکا در ۱۰ مه ۲۰۲۴ در سینماهای منتخب و در قالب‌های دیجیتال منتشر شد.