سرپل ذهاب

معنی کلمه سرپل ذهاب در فرهنگ فارسی

۱ - بخشی از شهرستان قصر شیرین واقع در مشرق و شمال شرقی شهرستان از شمال بدهستانهای ازگله و خانه شور ( شهرستان کرمانشاه ) از مشرق به بخش کرند( شهرستان شاه آباد ) از جنوب بدهستان دیره (بخش ایوان شهرستان شاه آباد ) و از مغرب قسمتی به بخش مرکزی قصر شیرین و قسمتی بکشور عراق محدود است . هوای بخش گرمسیر و قسمت علیای دهستانهای پاطاق و قلعه شاهین معتدل است . زمستان بخش هم معتدل است . رودخانه های بخش عبارتند از : رودخانه الوند رودخانه پاطاق رودخانه سراب قلعه شاهین رودخانه سراب گرم رودخانه قوره تو . بخش مزبور شامل ۴ دهستان و ۹٠ آبادی و ۱۱۱٠٠ تن سکنه است . ۲ - قصبه مرکز بخش مزبور در ۳٠ کیلومتری مشرق قصر شیرین و ۱۴۷ کیلومتری کرمانشاه . رودخانه الوند از وسط قصبه میگذرد . شغل اکثر اهالی کسب و عده ای زراعت است . جمعیت نزدیک ۲٠٠٠ تن است . محصول عمده غلات برنج پنبه صیفی و مختصر میوه و قلمستان است .

معنی کلمه سرپل ذهاب در ویکی واژه

فارسی
سرپل زهاب
سرپل ذهاب واقع در استان کرمانشاه از نقاط بسیار مهم و استراتژیک دوران باستان بین ایران و همسایگان او بویژه ایران و توران و زابل در شاهنامه. آنوبانی‌نی نخستین کسی است که حجازی کتیبه خویش بر کوه پادیر اطلاعاتی از مرز و حدود جغرافیایی ساکنان میان‌رودان و کوهپایه نشینان زاگروس تعیین می‌نماید.

جملاتی از کاربرد کلمه سرپل ذهاب

الیاسی خلیفه‌حسین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه ایران است.
مسئلۀ پسماندها یکی از بحران‌های محیط زیستی در استان کرمانشاه به شمار می‌آید. به جز شهر کرمانشاه، در سایر شهرستان‌های استان پسماند به شیوۀ سنتی دفن می‌شود. اگرچه براساس مصوبۀ کارگروه مدیریت پسماند استان کرمانشاه باید شش سایت مدیریت پسماند در این استان احداث شود، اما تا خرداد ۱۴۰۳ تنها کار احداث دو سایت در اسلام‌آباد غرب و سرپل ذهاب آغاز شده که آن هم در مرحلۀ تعیین زمین قرار دارد.
در نخستین ساعات دوم مهر ۱۳۵۹ شهر «سرپل ذهاب» در حملۀ هواپیماها و توپخانۀ ارتش عراق اشغال شد.
دکان داوود (به کردی: که‌ل داو) مقبره‌ای سنگی مربوط به دوره مادها است و در شهرستان سرپل ذهاب، روستای کل داوود واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. سنگ‌نگاره دیگری که ظاهراً یک شخصیت دینی است، در نزدیکی آن وجود دارد که جداگانه و به شماره ۱۵۱ ثبت شده‌است.
الیاسی صالح‌مطاع، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه ایران است.
طی سال‌های جنگ ایران و عراق بخشی از استان کرمانشاه به دلیل جنگ در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. پس از پایان جنگ نیز بخش‌هایی از این مناطق همچنان در محدودهٔ نظامی و امنیتی واقع شد. این وضعیت به دلیل مشکلاتی که به همراه آورده مورد انتقاد برخی مقامات دولتی نیز قرار گرفته‌است. در شهریور ۱۴۰۰ شهریار حیدری نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از مشکلاتی که این وضعیت برای بهره‌برداری از معادن به وجود آورده خواهان آزادسازی این مناطق از منظر شورای عالی امنیت ملی با هدف ایجاد امنیت پایدار و حضور جمعیت در روستاها و مناطق مرزی شد.
الیاس‌محمود، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه ایران است.
در قسمت دیگری از صحن و اطراف آن، قبور از دست رفتگان جنگ ایران و عراق و گورستان شهر سرپل ذهاب واقع شده است.
الوند رودخانه‌ای است که در شهرستان‌های دالاهو، سرپل ذهاب و قصر شیرین در غرب ایران جریان دارد و از درون شهرهای سرپل ذهاب و قصر شیرین می‌گذرد. این رود از سراب اسکندر در شمال ریجاب سرچشمه گرفته و پس از عبور از مرز ایران و عراق به استان دیاله در کشور عراق وارد شده و در آنجا پس از عبور از شهر خانقین به رود سیروان می‌ریزد.