سروکار

معنی کلمه سروکار در لغت نامه دهخدا

سر و کار. [ س َ رُ ] ( ترکیب عطفی ، اِ مرکب ) خواهش ، چون لفظ سر بمعنی میل و خواهش است. ( غیاث ). خواهش ، چه لفظ سر بمعنی میل و خواهش است و با لفظ افتادن و بسامان شدن مستعمل است. ( آنندراج ). || کار. ( غیاث ). معامله و کار. ( آنندراج ). کار. علاقه. ارتباط :
مجلس و مرکب و شمشیر چه داند همی آنک
سر و کارش همه با گاو و زمین است و گراز.عماره مروزی.خداوند ما باد پیروزگر
سر و کار او با پرندین بری.منوچهری.و با عاجزی چون عبداﷲ قراتکین سر و کار داشت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 270 ). و عادت و اخلاق ایشان پیش چشم نمی دارد که سر و کار نبوده است او را با ایشان. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 396 ).
بترساند مرا امروز و گوید باش تا فردا
سر و کار مرا بینی چه باشد روز بازارم.سوزنی.نه ترا برگ وصال و نه مرا طاقت هجر
احسن اﷲ جزاک اینت برونق سر و کار.سیفی نیشابوری.مغی را که با من سر و کار بود
نکوروی و هم حجره و یار بود.سعدی.گر بگویم که مرا باتو سر و کاری نیست
در و دیوار گواهی بدهد کاری هست.سعدی.مبادا هیچ با عامت سر و کار
که از فطرت شوی ناگه نگونسار.شیخ محمود شبستری.با هر ستاره ای سر و کار است هر شبم
از حسرت فروغ رخ همچو ماه تو.حافظ. || حکم. داوری :
چو رفتی سر و کار با ایزد است
اگر نیک باشدت کار ار بد است.فردوسی. || عاقبت. فرجام. پایان :
کسی جز من گر این شربت چشیدی
سر و کارش به رسوایی کشیدی.نظامی.

معنی کلمه سروکار در فرهنگ فارسی

۱ - کار کار و بار . ۲ - معامله .

جملاتی از کاربرد کلمه سروکار

کلیدی را که با قفل دلم افتد سروکارش فرو ریزد هلال آساش می ترسم که دندانه
ای دل آزار مباش از پی آزار دلم که نباشد به کسی جز تو سروکار دلم
پیام دهندگان ناگزیر باید از رسانه‌ها استفاده کنند و راهی را برای انتقال پیام‌هایشان به مخاطبان بیابند راه‌های مختلفی ازجمله گفتگوی خصوصی و چهره به چهره برای انتقال پیام وجود دارد ازجمله مباحثات و گفتگوهای سیاسی. ولی در ارتباط سیاسی سروکار پیام دهندگان و کنشگران سیاسی عمدتاً با رسانه‌های گروهی و ارتباطات جمعی است تا بدین وسیله بتوانند بر مخاطبان گسترده تأثیرگذاری نمایند.سلام
اخلاق رسانه‌ای بهترین بخش اخلاق کاربردی است که با اصول و معیارهای اخلاقی خاص رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های پخش، فیلم، تئاتر، هنر، رسانه‌های چاپی و اینترنت سروکار دارد. این امر رشته موضوعات متنوع و بسیار بحث‌برانگیزی را شامل می‌شود، از روزنامه‌نگاری جنگ گرفته تا کمپین‌های تبلیغاتی بنتون.
از نخستین روزهای به وجود آمدن تمدن بشری آجر به عنوان ماده اولیه ساختمان‌سازی وجود داشته‌است. آجر همواره نمایانگر تمدن‌ها، احساسات، فرهنگ و ذوق ملل گوناگون بوده و همراه با پیشرفت‌های بشر تغییر پیدا کرده‌است، و در این میان ایرانیان نیز به میزان قابل توجهی با آجر سروکار داشته‌اند و از آن در جنبه‌های مختلف ساختمانی و زیبایی استفاده نموده‌اند.
ز جنون مشاغل حرص و هوا به تپش مفکن سروکار نفس خم‌ گوشهٔ زانوش آینه‌ کن که ستم‌کش شغل دگر نشود
حسنی که باو عشق سروکار ندارد مانند طبیبی است که بیمار ندارد
و قهرمان اصلی قابل بازی در بازی ویدیویی رد دد ریدمپشن ۲ (۲۰۱۸) است. آرتور یکی از اعضای بالارتبه باند ون در لیند است. او در حالی که سعی در زنده ماندن در برابر نیروهای دولتی و سایر دشمنان در یک تجسم داستانی در غرب وحشی دارد، باید با فروپاشی غرب وحشی سروکار داشته باشد. او به‌وسیلهٔ راجر کلارک از طریق ضبط حرکت به تصویر کشیده شده است.
وی منسوب به بَناکَت، از شهرهای فرارود (ماوراءالنهر) بود. او چون از نزدیک با خارجیانی که از شهرهای دور به دربار غازان‌خان می‌آمدند سروکار داشت، اطلاعات جامعی دربارهٔ مذاهب و ادیان گوناگون کسب کرد که به تألیف تاریخ او به‌نام روضة اولی‌الألباب فی معرفة التواریخ یا تاریخ بَناکَتی منجر شد. حاجی خلیفه در کشف‌الظنون نام کتاب را روضة اولی‌الألباب فی تواریخ الأکابرِ و الأنساب نوشته‌است.
نیست زن را به کار سر، سروکار کار او با دل است و این سره کار
شامل انواعی از روش‌های فیزیوتراپی است که به منظور افزایش حجم آلت مردی انجام می‌شوند؛ اما تا به امروز، اثربخشی هیچ‌کدام به‌طور علمی ثابت نشده‌است. به‌طور کلی، این روش‌ها با کش آوردن، کشیدن با استفاده از وزنه‌های کوچک، یا افزایش جریان خون/فشار خون در آلت سروکار دارند. هم‌پوشانی قابل توجهی میان روش‌های طراحی‌شده برای افزایش اندازهٔ آلت و روش‌های طراحی‌شده برای کسب دیگر اهداف مرتبط نظیر بازگردانی توانایی جنسی، افزایش مدت نعوظ، یا بهبود اوج لذت جنسی وجود دارد.
با جسد هر که باشدش سروکار تا ابد سوگوار میباشد
سر از بساط شهنشه چگونه بردارم نعوذبالله بیزارم از چنین سروکار
من ار خوبم ار بد سروکار من بود با خداوندغفار من
حیف از صنمی که زشت کردار بود با هر خس و خاریش سروکار بود
با عشق بتان چو اوفتادت سروکار خورشید شود همان بشادی بیدار
در بیشتر موارد می‌توان با استفاده از ابزارها و فنون اندازه‌گیری بهتر اثر مشاهده‌گر را به حداقل رساند. با این وجود در مکانیک کوانتوم که با اشیاء بسیار ریز سروکار دارد مشاهدهٔ یک سامانه بدون تأثیرگذاری بر آن ممکن نیست و بنابراین مشاهده‌گر را باید بخشی از سامانهٔ مورد مطالعه فرض کرد.