سرهم

معنی کلمه سرهم در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی سِرَّهُمْ: رازشان - امور پنهانشان
معنی ذَرِ: رها کن - واگذار (در عبارت "ذَرِ ﭐلَّذِینَ " به دلیل پشت سرهم قرار گرفتن ساکن وتشدید به حرف "ر" کسره داده اند)
معنی عُرْفاً: به صورت پشت سر هم - برای کار خیر یا معروف (در اصل به معنی دسته مویی است که در گردن اسب میباشد و هر امری را که به طور تعاقب و پشت سر هم واقع بشود به یال اسب تشبیه میکنند ، مثلا به عنوان استعاره گفته میشود فلانیها مثل یال اسب آمدند ، یعنی پشت سرهم .در ...
ریشه کلمه:
سرر (۴۴ بار)هم (۳۸۹۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه سرهم

اگر هر دو عدد پشت سرهم در سری اعداد مثلثی را با هم جمع کنیم حاصل جمع یک عدد مربع می‌شود. مثلاً" ۴=۳+۱ یا ۹=۶+۳ یا ۱۶=۱۰+۶ و ...
و گفت: سرهمه آفتها سیر خوردن است.
در این سازه با سرهم‌بندی چند قطعهٔ چوبی کوچکتر یک الوار محکم تولید می‌شود. این محصول سازه ای بعنوان تیر افقی و عمودی و همچنین کمان استفاده می‌شود. با گلولام می‌توان سازه‌های منحنی را ایجاد نموده و انواع گونه و کاربرد را برای آن متصور شد. برای اتصالات آن می‌توان از پیچ و میخ و صفحات فلزی اسفاده نمود.
نقد عیش و شادمانی برسرهم ریخته است سعی کن چون گل به این بستانسرا دامن بیار
سری از تن برآوردم چو گو چندین قفا خوردم کنون بی سرهمی آیم ببخش ایشه که مسکینم
تیتان‌آروم یا گیاه جسد معمولاً قبل از اینکه برای اولین بار شکوفه دهد به ۷ تا ۱۰ سال رشد نیاز دارد. بعد از اولین شکوفایی تفاوت‌های قابل توجهی در دورهٔ شکوفایی آن وجود دارد. بعضی‌ها ممکن است بین ۷ تا ۱۰ سال گل ندهند در حالیکه بعضی‌ها ممکن است هر دو یا سه سال یک بار گل دهند. مواردی هم ثبت شده که گیاه چند سال پشت سرهم گل داده‌است. و در روی بدنه (ساقه پیازمانند گیاه) هم‌زمان یک یا دو برگ و گل‌آذین رشد کرده‌است. موردی هم بوده که چند گل هم‌زمان روی بدنه رشد کرده‌است.
به قتلگاه شه تشنه لب نهاد قدم فتاده دید ز هر سوی کشته بر سرهم
دل کرده فدای درد و جان نیز زر کرده نثار راه و سرهم
با این حال ، منتقدان طیف‌سنجی جرمی پشت سرهم و فناوری‌هایی مانند آن در مورد عواقب نامطلوب گسترش فناوری غربالگری نوزادان و نبود تحقیقات و زیرساخت‌های مناسب برای ارائه خدمات پزشکی مطلوب به بیماران نگران هستند. نگرانی‌های بیشتر شامل «ادیسه‌های تشخیصی» می‌باشد، وضعیتی که بیمار بی هدف به جستجوی تشخیص‌هایی که وجود ندارد ادامه می‌دهد.
در بحث‌های دستورخط و جدانویسی و سرهم‌نویسی توجه به مرده بودن استعاره کمک می‌کند که اجزای یک کلمه را سرهم نوشت، چرا که معنایی مستقل از اجزای تشکیل‌دهنده آن اراده می‌کنند. مثلاً نوشتن خمپاره به صورت خم‌پاره خطا است.
به دیگر پسرهم ازینسان سخن همی‌راندی تا سخن شد کهن
با سگ کویش سرهم صحبتی دارد کمال از محبان همت کمتر گدای او ببین
وَ قِیلِهِ یا رَبِّ الهاء راجعة الی النبی (ص). عاصم و حمزة، و قیله بکسر لام خوانند عطف است بر ساعت، یعنی وَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ و قیل النبی (ص): یا رب، میگوید آگاهی بنزدیک اللَّه است از سخن رسول که میگوید: یا رب باقی بفتح لام خوانند، عطف بر سرّ و نجوی، معناه: ام یحسبون انا لا نسمع سرهم و نجویهم و قیله یا رب. میپندارند که ما سر و نجوی ایشان نمی‌شنویم و سخن رسول که میگوید: یا رَبِّ إِنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ لا یُؤْمِنُونَ رسول خدا از قریش به اللَّه نالید و گفت: یا رَبِّ إِنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ لا یُؤْمِنُونَ اینان گروهی‌اند که بنمی‌گروند.
فرو ناریم سر جز بر در دوست فقیران را سرهمت بلند است
و قیل یحکم فی الدنیا باظهار المؤمنین علیهم و قتلهم و اسرهم. ذلِکُمُ اللَّهُ الذی یحکم بین المختلفین هو رَبِّی عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ فی جمیع اموری وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ فیما ینوبنی.
آنهایی که دارای زندگی زناشویی بدون ازدواج هستند، اغلب این دشوار است که این افراد رازشان را حفظ کنند. آن‌ها مجبورند پشت سرهم دروغ بگویند تا حقیقت مشخص نشود.
به این ترتیب، پری موفق شد به اولین خواننده زن پس از مونیکا تبدیل شود که (۱۹۹۸–۱۹۹۹) که سه تک‌آهنگ او پشت‌سرهم در آمریکا شماره یک می‌شود. «آتش‌بازی» چهار هفتهٔ نامتوالی در رتبهٔ یک بیلبورد آمریکا باقی‌ماند.