سرنی
معنی کلمه سرنی در لغت نامه دهخدا

سرنی

معنی کلمه سرنی در لغت نامه دهخدا

سرنی. [ س َ ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) چیزی باشد که از پشم و یا بلور و غیره ساخته بر سر نی قلیان نصب کنند و آن را در دهن گرفته تمباکو کشند و به هندی مهنال گویند. ( از آنندراج ). میان کاواک از سنگ یا عاج و مانند آن که بر سر نی قلیان نصب کنند و هنگام کشیدن ، آن قسمت را به دهان نهند.
سرنی. [ س ُ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) سرنای. ( شرفنامه ). مخفف سورنای است که نای رومی و نای ترکی باشد. ( برهان ) ( آنندراج ).

معنی کلمه سرنی در فرهنگ معین

(س ) (اِ. ) نک سرنا.

معنی کلمه سرنی در فرهنگ فارسی

( اسم ) سازیست بادی که از چوبی مخصوص ساخته شود این ساز در غالب نقاط ایران موجود است و آنرا همراه دهل نوازند اندازه آن در نواحی مختلف فرق میکند و به طور کلی از نیم متر تجاوز نمیکند . یا سرنا را از ته باد کردن . کار وارونه کردن .
چیزی باشد که از یشم و یابلور و غیره ساخته بر سرنی قلیان نصب کنند و آنرا در دهن گرفته تمباکو کشند و بهندی مهنال گویند .

معنی کلمه سرنی در دانشنامه عمومی

سرنی (ناحیه کلاتووی). سرنی ( به چکی: Srní ) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری چک است که در ناحیه کلاتووی واقع شده است. سرنی ۳۳٫۴۸ کیلومتر مربع مساحت و ۲۷۶ نفر جمعیت دارد و ۸۵۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه سرنی در فرهنگ معین
معنی کلمه سرنی در فرهنگ فارسی

معنی کلمه سرنی در دانشنامه آزاد فارسی

سِرِّ نِی
کتابی به فارسی در فهم لطایف و رموز مثنوی معنوی از عبدالحسین زرین کوب. نویسنده کوشیده است تا تنها با شرح و تفسیر هجده بیت نخستین مثنوی کل اندیشه مولانا را بیان کند و نیز ویژگی آثار مولانا و تأثیری که او از متفکران دیگر پذیرفته و نیز تطبیق آثار مولوی با دیگر نویسندگان را بررسی کند. این کتاب، در یک مقدمه و یازده فصل است و نثری شیوا و روان دارد. این اثر در ۱۳۵۸ش در تهران به چاپ رسیده است.

معنی کلمه سرنی در ویکی واژه

نک سرنا.

جملاتی از کاربرد کلمه سرنی

پس رسول خدا (ص) در حمزه نگرست و او را بر آن صفت دید عظیم رنجور دل و غمگین خاطر گشت گفت: «رحمة اللَّه علیک کنت وصولا للرّحم فعولا للخیرات و لو لا حزن من بعدک علیک لسرنی ان ادعک حتّی تحشر من امراج شتّی».
الهی فیسرنی الوصول الیهم بحق نبی مرسل للهدایة
تو دیدی که از نیروی چند مرد سرنیمی از ما در آمد به گرد
اسرنییو ۱۸ کیلومترمربع مساحت و ۸۸ نفر جمعیت دارد.
در نیمه‌شب ۲۶ اوت سال ۱۹۹۰ استیوی ری که به‌همراه اریک کلپتن، بادی گای، رابرت کری و برادرش جیمی وان برای اجرای کنسرتی به یکی از شهرهای ایالت ویسکانسین رفته‌بود سوار بر هلیکوپتر شد تا سریع‌تر به محل اجرای بعدی در شهر شیکاگو، ایلینوی برسد. هلیکوپتر مدت کوتاهی پس از آن‌که از زمین برخاست، سقوط کرد و همهٔ سرنیشنان آن کشته‌شدند. استیوی ری وان در زمان مرگ ۳۵ ساله بود.
آماندا سرنی در ۲۶ ژوئن ۱۹۹۱ در پیتسبورگ، پنسیلوانیا متولد شد، اما در فلوریدای جنوبی بزرگ شده‌است.[نیازمند منبع]
الف) سرنیزه‌های پهن و مشابه برگ درخت.
چو مرغی شده مرگ پرش خدنگ ز سرنیزه منقارش و خشت چنگ
آن‌که گفتی، محوِ قرآن را همی باید نمود عن‌قریب این گفته با سرنیزه مقرون می‌کند!
اکواویوا دلسرنیا ۱۳٫۷ کیلومترمربع مساحت و ۴۶۴ نفر جمعیت دارد و ۷۳۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
سرنیزه سازد زدل تکیه جای لب تیغ گردد زجان بوسه خواه
اگر فلک سپر حشمتت کشد در روی نیارد آتش سرنیزه بر هوا کردن
بس‌سر سرکش که‌ به‌ سرنیزه رفت بس‌ دل ریمن که ز سرنیزه خست
بگرد سراندیب خرگاه زد ز ماهی سرنیزه بر ماه زد
از سنگ برای استفاده در طیف وسیعی از ابزارهای مختلفی در طول تاریخ از جمله سر پرتابه‌ها، سرنیزهٔ سنگی و آسیاب سنگی استفاده شده‌است. ابزارهای سنگی ممکن است از سنگ ساییده شده، تراشه سنگی یا «سنگ لپه» (پریده) ساخته شده باشند و فردی که ابزاری را با به‌کارگیری سنگ لپه‌ها (تیغه‌های سنگی) ایجاد می‌کند، به عنوان یک «سنگ‌پیرا» شناخته می‌شود).
با سرنیزه‌اش و دستش که با کوشش قدرتمند شده است؛
به هر ترتیبی که هست، کاساندرا از این اتفاق جان سالم به در می‌برد و به همراه سرنیزه‌ای که به او ارث رسیده فرار می‌کند و برای آنکه اسپارت‌ها او را نیابند بر قایقی، به همراه عقابی که او را دنبال می‌کند، از اسپارت فاصله می‌گیرد. کمی بعد یک طوفان باعث می‌شود تا قایق نامطمئن کاساندرا بشکند و هنگامی که او چشم باز می‌کند خود را بر سواحل کیفالونیا می‌بیند. در آنجا شخصی به نام مارکوس او را می‌یابد و زیر بال و پر خویش می‌گیرد و در ازایش از او می‌خواهد تا کارهایش را انجام دهد.
همره سرنیزه بباید دو چیز مغز حکیم و دل یزدان‌پرست