سرنگونی

معنی کلمه سرنگونی در لغت نامه دهخدا

سرنگونی. [ س َن ِ گو ] ( حامص مرکب ) باژگونی. سربزیری :
بختم از سرنگونی قلمش
چون سخنهای او بلندپراست.خاقانی.

معنی کلمه سرنگونی در فرهنگ فارسی

باژگونی . سربزیری .

معنی کلمه سرنگونی در ویکی واژه

fall

جملاتی از کاربرد کلمه سرنگونی

در دوران بشار اسد، هرچند رهبر اخوان در تبعید بود ولی بسیاری از اعضای اخوان سوریه از زندان آزاد شدند. رهبران اخوان در سال ۲۰۰۶ تمایل خود به سرنگونی مسالمت‌آمیز رژیم موجود و سرکار آمدن یک حکومت مدنی دموکراتیک را عنوان کردند.
سرنگونی‌ کاش می‌بردند از شرم شکست این علمها خاک بر فرق از ظفر برخاستند
«اویسی معتقد است که صدام حسین بر اساس سه هراس، او را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد. هراس از تصرف ایران توسط شوروی، در نتیجه سرنگونی رژیم بعثی در عراق، هراس از نفوذ خمینی در جامعه شیعه عراق و هراس از تبعات تجزیه کردستان ایران برای عراق.»
در واپسین روزهای فرمانروایی قذافی لیبی در شاخص توسعهٔ انسانی یکم در آفریقا و پنجاه و سوم در جهان بود. هشت سال پس از سرنگونی قذافی (گزارش سال ۲۰۱۹ میلادی) سازمان ملل متحد لیبی را در رتبهٔ صد و دهم جهانی و ششم آفریقا قرار داد.
بیشتر نیروهای مسلح حکومت اقلیم کردستان را پیشمرگه‌ها تشکیل می‌دهند که امروزه بخشی از نیروهای مسلح عراق هستند. پیشمرگه‌ها مبارزانی کرد هستند که از زمان جمهوری مهاباد تاکنون نیروهای مسلح کرد به این نام نامیده شده‌اند. نیروهای پیشمرگه کردستان عراق در فرایند سرنگونی رژیم بعث از جانب نیروهای هم‌پیمانان در سال ۲۰۰۳ در قسمت شمالی عراق نقش عمده‌ای داشتند.
سرنگونیهای ماه نو دلیل عبرت است موج لب خشکی تری دارد چراغ آبگون
فعالیت‌های سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا شامل طیف وسیعی از اقدامات سیاسی پنهان از جمله همکاری با آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در سرنگونی دولت قانونی محمد مصدق در ایران می‌شود.
سر نهادن که نه از بهر خداست سرنگونی ز پی نفس دغاست
از کاسه سرنگونی فرهاد نسخه ای است این ساغری که لاله حمرا گرفته است
حریف معنی تحقیق بودن آسان نیست به سرنگونی جاوید چون قلم برخیز
کرد دایم سرنگونی اختیار می نیاساید دمی از درد کار
سرنگونی آن بود کو سوی زیر می‌رود پندارد او کو هست چیر
بانوان را خیمه سر بودی اکنون سرنگونی خیمه سوزان را نمی گوئی چرا «یا نار کونی»؟
صوفیش گفتا تو خونی بوده‌ای دایما در سرنگونی بوده‌ای
ایالات متحده تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان مهم‌ترین شریک همکاریهای امنیتی و اقتصادی افغانستان بود. ساختارهای دولتی و سیاسی کشور پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ در بیشتر موارد تحت هدایت و نظارت ایالات متحده طراحی شده‌اند. ایالات متحده تا پیش از روی کار آمدن مجدد طالبان بزرگ‌ترین اهدا کننده کمک‌های توسعه‌ای در این کشور بود.
او در زمان شاه لوئی فیلیپ در فرانسه نخست‌وزیر بود. پس از سرنگونی امپراتوری دوم فرانسه او مجدداً و با سرکوب کمون پاریس در ۱۸۷۱ به عنوان یک رهبر فرانسوی مطرح شد.
وَ الَّذِینَ کَفَرُوا، و ایشان که کافر شدند، فَتَعْساً لَهُمْ، سرنگونی باد ایشان را و بر وی افتاده، وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ (۸) و باطل کرد اللَّه کردار ایشان و ناپیدا.