سرمقاله

معنی کلمه سرمقاله در لغت نامه دهخدا

سرمقاله. [ س َ م َ ل َ / ل ِ] ( اِ مرکب ) مقاله مهمی که در اولین ستون اولین صفحه روزنامه یا مجله درج شود. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه سرمقاله در فرهنگ معین

( ~ . مَ لِ ) [ فا - ع . ] (اِمر. ) مقالة مهمی که در اولین ستون اولین صفحة روزنامه یا مجله درج شود.

معنی کلمه سرمقاله در فرهنگ عمید

مقالۀ اول روزنامه یا مجله، مقاله ای که به سبب اهمیت موضوع در صفحۀ اول روزنامه یا مجله چاپ شود.

معنی کلمه سرمقاله در فرهنگ فارسی

مقاله اول روزنامه یامجله، مقاله چاپی اول مجله
مقاله مهمی که در اولین ستون اولین صفحه روزنامه یا مجله درج شود .

معنی کلمه سرمقاله در ویکی واژه

مقالة مهمی که در اولین ستون اولین صفحة روزنامه یا مجله درج شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سرمقاله

ز بس که هر چه نویسم به من کنند ایراد بر آن سرم که دگر ترک سرمقاله کنم
روزنامه کیهان با انتشار سرمقاله‌ای در اعتراض به حمایت حمید ضرابی‌زاده، رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف از شریفی زارچی «خواهان برخورد شدیدتری با برخی از این اساتید» شده‌است.
همزمان، استان ویشنوسکی، سردبیر روزنامه فیلادلفیا اینکوایرر به خاطر انتشار سرمقاله ای که در آن تخریب ساختمان‌ها در جریان تظاهرات را به مرگ سیاه پوستان به دست پلیس تشبیه می‌کرد، استعفا کرده‌است. آقای ویشنوسکی انتخاب عنوان «ساختمان‌ها هم اهمیت دارند» برای سرمقاله ای دربارهٔ ناآرامی‌های اخیر را به شدت اشتباه عنوان کرد و از این بابت عذرخواهی کرد. عنوان این مقاله از شعار «جان سیاه پوستان اهمیت دارد» اقتباس شده‌است. این شعار بیان گر اعتراض به خشونت پلیس علیه سیاه پوستان در آمریکاست.
امینم همچنین به دلیل محتوای سروده‌های خود تبدیل به یک چهره بسیار جنجال‌برانگیز شد. او به عنوان یک روانی، پوچ گرا و مدافع خشونت شناخته شد. در سرمقاله‌ایی که توسط تیموتی وایت سردبیر بیلبورد نوشته شد، نویسنده آن از امینم به عنوان متهمی که با سوء استفاده از بدبختی‌های جهان پول درمی‌آورد یاد می‌کند.
از فیلم‌های معروفش می‌توان به «سه تفنگدار» (۱۹۲۱، شیخ (۱۹۲۱ با بازی رودولف والنتینو)، زنی از پاریس (۱۹۲۳، مراکش (۱۹۳۰ با بازی مارلنه دیتریش) و ستاره‌ای متولد می‌شود (۱۹۳۷ اشاره کرد. وی یکبار هم در سال ۱۹۳۱ به خاطر بازی در فیلم سرمقاله، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود.
چندین دهه ال پائیس در میان رسانه‌های برجسته نوشته شده در اروگوئه بوده‌است. با انتشار ۶۵٬۰۰۰ در روزهای هفته و ۱۰۰٬۰۰۰ در روزهای یکشنبه. تمرکز سرمقاله آن در مورد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور اروگوئه و
عبداله گنجی، مدیر مسئول روزنامهٔ جوان وابسته به سپاه پاسداران، در سرمقاله‌ای عوامل متعددی را مورد تحلیل قرار داد از جمله دلیل اقدامات و شعارهای ساختارشکن را «تنفر» مردم ناشی از انباشته شدن احساس تحقیر، تبعیض و فاصله طبقاتی و عملکرد اشتباه دستگاه‌های حاکمیت در رسیدگی به مشکلات عنوان کرد و اینکه رفتارهای اشتباه کسانی که «تابلوی انقلاب» را در دست دارند در کنار «ادراک‌سازی» مخالفان از عملکرد نظام برای جوانان ریشه این موضوع است و نظام باید از این به گفته وی «اغتشاشات» درس مهمی بگیرد که مشکلات و دلیل تنفر را آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی کرده و به اصلاح آن بپردازد.
برخی از جناح چپ نیز ائتلاف پاسخ را به اغراق در حضور اعتراضی متهم کرده‌اند. یک سرمقاله کارگر سوسیالیست در اکتبر۲۰۰۷ که توسط تاد کرتین نوشته شد، اظهار داشت: «از هر کسی که با ائتلاف پاسخ کار کرده‌است بپرسید، و آنها به شما خواهند گفت که سازمان دهندگان آن همیشه تعداد افراد در راهپیمایی‌های خود را دو برابر می‌کنند. اخیراً ضریب ضرب افزایش یافته‌است." کرتین این را به عنوان "سرگردانی برای جنبش" توصیف می‌کند.
نشریهٔ لیبراسیون فرانسه روز یکشنبه ۲۴ نوامبر، روی جلدش با پس‌زمینهٔ سیاه به رنگ قرمز نوشت: «ایران، کشتار پشت درهای بسته» و سرمقاله‌اش را با عنوان «ایران: تونل خشونت» به اعتراض‌های اخیر این کشور اختصاص داد. لو موند دیگر نشریهٔ مهم فرانسه نیز در این روز تیتر خود را با عنوان «ایران: رژیمی که خود را به قیمت حمام خون نگاه می‌دارد» به سرکوب معترضان در ایران اختصاص داد.
— سرمقاله استالین در پراودا، اکتبر ۱۹۱۷