سرلشکری

معنی کلمه سرلشکری در لغت نامه دهخدا

سرلشکری. [ س َ ل َ ک َ ] ( حامص مرکب ) فرماندهی :
رعیت نوازی و سرلشکری
نه کاری است بازیچه و سرسری.سعدی.

معنی کلمه سرلشکری در فرهنگ فارسی

درجه و رتبه سرلشکر .

جملاتی از کاربرد کلمه سرلشکری

در نوامبر ۱۸۹۷ با درجه سرگردی به لشکر سوم ارتش منتقل شد. سپس از اواخر اکتبر ۱۸۹۸ تا فوریه ۱۸۹۹ در هنگ محافظتی پیاده‌نظام سلطنتی باواریا، فرمانده گردان بود. در مارس ۱۹۰۱ او به درجه سرهنگ دومی ارتقاء یافت. از اوت ۱۹۰۱ تا مارس ۱۹۰۴ او رئیس دپارتمان ستاد کل ارتش بود، از ماه مه ۱۹۰۳ به درجه سرهنگ تمام دست یافت، سپس به فرماندهی هنگ اولین پیاده‌نظام «پادشاه» رسید و سپس مدیریت آکادمی جنگ و دانشکده توپخانه و مهندسی در مونیخ به او سپرده شد. فون زیلندر در آوریل ۱۹۰۶، زمانی که مدیر آکادمی جنگ بود، به مقام سرلشکری رسید.
وه کز غرور دلبری وز غایت افسونگری سرداری و سرلشکری با زلف و مژگان می‌کند
در طول جنگ ائتلاف ششم، با فرماندهی یک اسکادران اژدها، آلبرشت در نبردهای لوتزن، باوتزن (جایی که از سمت راست مجروح شد) و لایپزیگ متمایز شد. او در چندین نبرد لشکرکشی فرانسه در سال ۱۸۱۴ شرکت کرد، از جمله نبرد رفره-شامپنویز، جایی که اسکادران سواره نظام او به شکست فرانسه کمک کرد. در۱۰ مه ۱۸۱۴ آلبرشت به درجه سرلشکری ارتقا یافت. در سال ۱۸۱۴ همچنین نشان درجه ۱ سنت آنا به او اعطا شد. در ۱۰ مه ۱۸۱۶ او به فرماندهی تیپ ۱ لشکر ۳ کویراسیر منصوب شد. در طول یا پس از جنگ، او همچنین نشان نظامی درجه ۳ ماکس جوزف از باواریا، نشان پور لو مریت و نشان سنت استانیسلاس را دریافت کرد.
در خاندانی اشرافی و با سابقه بلند نظامی زاده شد. سال ۱۹۰۶ وارد نیروی زمینی امپراتوری آلمان گردید و در جبه‌های غربی و شرقی جنگ جهانی اول، عموماً در مناصب ستادی، نبرد را تجربه کرد. پس از جنگ با حضور در دفتر نیرو و ستاد کل نیروی زمینی به عنوان رئیس بخش عملیات‌ها و معاون تدارکات رئیس ستاد کل، نقش مهمی در بازسازی توان نیروهای مسلح کشورش ایفا نمود. او از عوامل تاثیرگذار در طراحی و توسعه توپ‌های خودکششی تهاجمی همچون اشتوگ ۳ بود که بعدها ارزش ویژه‌ای برای پیاده‌نظام آلمان داشتند. تا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم به درجه سرلشکری نائل آمد و به فرماندهی یک لشکر پیاده‌نظام منصوب شد.
نهیب او ز سرلشکری برآرد گرد چو جنگ را تن تنها رود بلشکرگاه
آرزو رحیمف ۱ اکتبر سال ۱۹۶۴ در شهر نخجوان آذربایجان شوروی سابق به دنیا آمد. بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ در آکادمی عالی نظامی - سیاسی ارتش در شوروی (روسیه کنونی) درس خواند. در سمت‌های مختلفی در نیروهای مسلح شوروی خدمت کرد. به دنبال استقلال جمهوری آذربایجان از شوروی در میان سالهای ۱۹۹۲ الی ۲۰۰۴ به کارنامه نظامی خود در نیروی مرزبانی جمهوری آذربایجان ادامه داده و از افسر ارشد به فرمانده یک واحد نظامی ارتقاء یافت. در سال ۲۰۰۴ به درجه سرلشکری و در سال ۲۰۲۱ به درجه سپهبدی نائل شد.