سرلشکر
معنی کلمه سرلشکر در لغت نامه دهخدا

سرلشکر

معنی کلمه سرلشکر در لغت نامه دهخدا

سرلشکر. [ س َ ل َ ک َ] ( اِ مرکب ) رئیس فوج. ( آنندراج ). سپهبد. سپهسالار. ( صحاح الفرس ) : و یک هزار سوار مردان معروف همه اصفهبدان و سراهنگان سرلشکر جدا کرد. ( فارسنامه ابن البلخی ). و سرلشکر عرب سعد بوده و سپهسالارشان یکی بود نام او جریربن عبداﷲ البجلی. ( فارسنامه ابن البلخی ص 112 ). || مهتر. رئیس :
غیر پیر استاد و سرلشکر مباد
پیر گردون نی ولی پیر رشاد.مولوی. || پیش آهنگ که پیش برآید :
سرلشکر هر فتنه که آید ز پی جان
تازان ز ره عرصه جولان تو آید.وحشی ( از آنندراج ).|| درجه ای در ارتش ، بالاتر از سرتیپی و پائین تر از سپهبدی.

معنی کلمه سرلشکر در فرهنگ معین

(سَ . لَ کَ ) (اِمر. ) فرمانده لشکر، بالاتر از سرتیپ .

معنی کلمه سرلشکر در فرهنگ عمید

۱. (نظامی ) افسر ارتش، بالاتر از سرتیپ.
۲. [قدیمی] فرماندهِ لشکر.

معنی کلمه سرلشکر در فرهنگ فارسی

فرمانده لشکر، افسرارتش بالاترازسرتیپ
۱ - فرمانده لشکر . ۲ - افسری که از امرای ارتش که درجه وی بالاتر از سرتیپ و پایین ت از سپهبد است .

معنی کلمه سرلشکر در دانشنامه عمومی

سرلشکر (ایالات متحده). سرلشکر ( انگلیسی: Major general ) عنوان و درجه ای نظامی برای نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا است.

معنی کلمه سرلشکر در ویکی واژه

فرمانده لشکر، بالاتر از سرتیپ.

جملاتی از کاربرد کلمه سرلشکر

سهل باشد قلب دشمن را پریشان ساختن خویش را بشکن اگر خواهی که سرلشکر شوی
دزدار فلک قلعه بدهد چون گردد او سرلشکر من
پس از آزادی چند سال را در آرژانتین گذراند و در همکاری با طراح آلمانی کورت تانک هواگردهای جت را وارد نیروی هوایی این کشور کرد. سال ۱۹۵۵ به آلمان بازگشت و کسب‌وکار موفقی در زمینه هوانوردی داشت. سرلشکر گالانت در نهایت روز ۹ فوریه سال ۱۹۹۶ در ۸۳ سالگی در بن درگذشت.
همچو ماهی می‌گدازی در غم سرلشکری بینمت چون آفتابی بی‌حشم سلطان شده
بالاشوف از یک خانواده اصیل بود. وقتی ۶ ساله شد، پدرش که مشاور و سناتور خصوصی بود، او را در هنگ پرئوبراژنسکی ثبت نام کرد، هرچند تا نوامبر ۱۷۸۱ بود که وارد سپاه پیج شد و در سال ۱۷۸۷ با درجه کامر پیج ثبت‌نام کرد. در ۹ ژانویه ۱۷۹۱ به عنوان ستوان به هنگ ایزمایلوفسکی پیوست. از سال ۱۷۹۵ او یک سرهنگ دوم در ارتش منظم بود. او در آوریل ۱۷۹۸ سرهنگ و در سال ۱۷۹۹ سرلشکر شد.
درفش و سرلشکر و جای خویش برادرش را داد و خود رفت پیش
درجات امرای ارتشی در نیروی زمینی غالباً شامل این موارد است: ارتشبد، سپهبد، سرلشکر و سرتیپ. با این حال ممکن است در کشورهای مختلف اختلافات کوچک یا بزرگی نیز دیده شود.
غیر پیر استاد و سرلشکر مباد پیر گردون نی ولی پیر رشاد
اداره مستشاری ارتش ایران در ساختمان ستاد و در کنار سایر ادارات ستاد بزرگ ارتشتاران مستقر و تحت نظارت رئیس اداره مستشاری که یک ژنرال آمریکایی بود، اداره می‌شد. آخرین رئیس ادارهٔ مستشاری سرلشکر فیلیپ گس بود که سمت مستشار نظامی رئیس ستاد را هم به عهده داشت.
احمد کشوری (زادهٔ ۳۱ تیر ۱۳۳۲ – درگذشتهٔ ۱۵ آذر ۱۳۵۹) سرگرد خلبان بالگردهای بل-۲۰۶آ جت رنجر و بل ای‌اچ-۱ کبرا در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در جنگ ایران و عراق کشته شد. سرشناسی وی به دلیل شرکت در سرکوب شورش ۱۳۵۹–۱۳۵۷ کردستان ایران، حضور فعال ۳ ماهه در جنگ ایران و عراق و نحوه کشته شدنش است. درجهٔ او پس از درگذشتش به سرلشکر ارتقا یافت.
وی در سال ۱۸۷۷ به ارتش شاهنشاهی روسیه پیوست و از سال ۱۹۱۰ فرماندهی سپاه پیاده‌نظام باش-کدیکلار را بر عهده داشت. وی در سال ۱۹۱۴ به درجه سرلشکری ارتقا یافت و از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ فرماندهی شانزدهمین سپاه منگرلی را بر عهده گرفت. پس از اعلام استقلال گرجستان از روسیه، ماکاشویلی به ارتش ملی گرجستان پیوست. وی از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ به عنوان فرماندار کل و فرمانده نظامی تفلیس خدمت کرد. در اوایل سال ۱۹۲۰، وی توسط دولت مستقل آذربایجان برای ریاست یک مدرسه نظامی در گنجا دعوت شد.
سپهدار چون بوالمظفر بود سرلشکر از ماه برتر بود
مهدیف در سال ۱۹۹۳ خدمت نظامی خود را در صفوف نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان آغاز کرد. تا سال ۱۰۰۶ نه تنها به سرلشکری ارتقاء درجه یافت، بلکه به قائم مقامی نیروی مرزی جمهوری آذربایجان و ریاست گارد ساحلی آن نیرو هم رسید.
چون سکندر ملک دارم شمس تبریزی ز لطف سوی لشکرهای معنی لاجرم سرلشکرم
در ۱۸ مه ۱۹۴۵ به عنوان سرلشکر جوان سوبچاک برای آماده‌سازی نیروی پرسنلی برای عبور از خلیج فریش گاف مدال ستاره سرخ دریافت کردو پس از پایان جنگ به عنوان یک مهندس راه‌آهن شروع به کار کرد.
با پایان جنگ نول کوناسکی به تحصیلات نظامی خویش ادامه داد و به درجه سرلشکری رسید. با آغاز جنگ جهانی دوم یگان‌های تحت امر نول کوناسکی که جزوی از سپاه پوزنان بودند رهبری ضد حمله در نبرد بزورا را به عهده گرفتند. پس از شکست این ضد حمله او توانست به همراه باقی مانده نیروهایش خود را به ورشو برساند. با تصرف ورشو نول کوناسکی به اسارت نیروهای آلمانی درآمد و تا سال ۱۹۴۵ در اسارت آن‌ها بود.
یوسف پسر ناصردین آن سر و مهتر سالار و سرلشکر سلطان سلاطین
او در سال ۱۳۴۵ با درجه سرلشکری به ریاست اداره کل روابط عمومی ارتش منصوب شد و پس از چندی با درجه سپهبدی رئیس دادگاه انتظامی ارتش گردید.
آن عقل که سرمایه دعویست ربودی و آن توبه که سرلشکر تقویست شکستی
اگر سرلشکری لشکر کشی کن وگرنه خاک شو نی آتشی کن