سردرگم

معنی کلمه سردرگم در لغت نامه دهخدا

سردرگم. [ س َ دَ گ ُ] ( ص مرکب ) کنایه از سراسیمه و حیران. ( آنندراج ).
- رشته سردرگم ؛ رشته ای که سرش یافته نشود. ( آنندراج ) :
با رگ جان کرده ام پیوند آن موی میان
رشته حبل المتینم رشته ٔسردرگم است.محسن تأثیر ( از آنندراج ).رشته هر عقده کارم ز بس سردرگم است
صد گره افکنده ام تا یک گره وا کرده ام.میر یحیی شیرازی ( از آنندراج ).- کلاف سردرگم .
- مطلب سردرگم ؛ مطلب بهم پیچیده :
از ستم آن دهن تنگ نشد طاقتم
گرچه خیال دلم مطلب سردرگم است.محسن تأثیر ( از آنندراج ).

معنی کلمه سردرگم در فرهنگ معین

( ~. دَ . گُ ) (ص مر. ) سرگردان ، حیران .

معنی کلمه سردرگم در فرهنگ عمید

۱. سرگردان، حیران.
۲. کسی که راه را گم کرده و سرگردان باشد.

معنی کلمه سردرگم در فرهنگ فارسی

سرگردان، حیران، سرگردان، سرگم هم میگویند
( صفت ) ۱ - درهم و برهم بهم پیچیده : کلاف سردر گم . ۲ - سرگردان متحیر .

معنی کلمه سردرگم در ویکی واژه

سرگردان، حیران.

جملاتی از کاربرد کلمه سردرگم

لئونی با مروری بر دانش نظری حقوق و قانون روم نشان می‌دهد که رومی‌ها به قانون به‌عنوان فرآیندی برای کشف به‌جای مجموعه‌ای از فرامین وضع‌شده فکر می‌کردند، و این که سردرگمی عمومی بین قانون و قانون‌گذاری معاصر با عصر ما و ظهور سوسیالیسم وجود دارد.
سوزن عیسی تواند لاف بینایی زدن رشته سردرگم ما را اگر پیدا کند
زشرم عقده سردرگم من آب شود اگر چه غنچه پیکان گرهگشا باشد
آشپزی فیلیپینی ممکن است برای برخی از مردم گیج کننده باشد، به دلیل سخت بودن تعیین اینکه فرهنگ فیلیپینی چیست. سردرگمی به دلیل مراحل رشد مداوم فرهنگ فیلیپینی رخ می‌دهد. فرهنگ فیلیپینی در طول تاریخ به‌طور مداوم در حال تغییر بوده و از فرهنگ‌های مختلف تأثیر پذیرفته و به‌طور حتم تکامل یافته‌است. غذای فیلیپینی امروزه توسط تاریخ و جامعه بسیاری از فرهنگ‌های منحصر به فرد و مرفه شکل گرفته‌است. تأثیرات چین، هند، عربستان در سراسر فرهنگ و غذای فیلیپینی به دلیل تجارت محصولات کشاورزی در آن زمان دیده می‌شود. تأثیرات اسپانیا و ایالات متحده از طریق استعمار گذشته در این کشور مشاهده می‌شود. غذای فیلیپینی را می‌توان از طریق روند بومی سازی مردم آن در طول قرن‌ها مورد مطالعه و تعریف قرار داد.
اسپینالونگا (یونانی: Σπιναλόγκα) جزیره‌ای است در خلیج الوندا در شمال شرقی جزیره یونانی کرت، در لاسیتی، در کنار شهر پلاکا. این جزیره نزدیک شبه‌جزیره اسپینالونگا که به دلیل شباهت نام، باعث سردرگمی می‌شود. امروزه نام رسمی یونانی جزیره کالیدون است.
وطن‌دوستانی درین مردمند که در کشور خویش، سردرگمند
فلک ز عهده این عقده های سردرگم برون چگونه به یک ناخن کبود آید
الاقصی (عربی: الأقصی) یا مسجدالاقصی (عربی: المسجد الأقصی) کل مجموعه بناهای مذهبی اسلامی می‌باشند که بر فراز کوه معبد، که به حرم الشریف نیز معروف است، واقع شده‌اند. مکان آن در شهر قدیمی اورشلیم، قرار گرفته. از جمله آثار آن شامل قبه الصخره، بسیاری از مساجد و نمازخانه‌ها، مدارس، زاویه‌ها، خلوص و سایر گنبدها و بناهای مذهبی و همچنین چهار مناره در اطراف آن می‌باشند. مسجد جماعت یا نمازخانه اصلی این مجموعه به‌صورت‌های مختلف با نام‌های مسجد الاقصی و مسجد قبله شناخته می‌شود. برای جلوگیری از سردرگمی، محوطه وسیع‌تر را گاهی به سادگی مسجد الاقصی می‌خوانند.
هاوارد شولتز در یک نامه سرگشاده به کارکنان شرکت گفت که دستور دونالد ترامپ موجب سردرگمی، شگفتی و تضاد می‌شود.
در اواسط ۱۹۶۰، تافلر تحقیق پنج‌ساله‌ای را آغاز کرد که تبدیل به کتاب شوک آینده، در سال ۱۹۷۰ شد این کتاب تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۶ میلیون نسخه در سراسر جهان بر اساس گفته نیویورک‌تایمز یا بیش از ۱۵ میلیون نسخه بر اساس گفته وب‌سایت تافلر بفروش رفته‌است. تافلر اصطلاح «شوک آینده» را در این کتاب برای اشاره به شرایط جامعه زمانی که تغییرات بیش‌ازحد سریع اتفاق می‌افتد و در نتیجه آن سردرگمی اجتماعی و ناتوانی در فرایندهای تصمیم‌گیری طبیعی اتفاق می‌افتد، ابداع نمود .
در نشأه سردرگم جان را نبردم هرچند که در جام من این باده کهن شد
بیش نگویم ز جهان یا کم است رشتهٔ کار همه سردرگم است
در سال ۱۸۰۷، کارینگتون در نامه‌ای به خواهرش نانسی، از خاطراتش در مورد دوران «سردرگمی بزرگ» جنگ انقلاب آمریکا، زمانی که تقریباً تمام مردان به جنگ رفته بودند و زمام امور به دست کلیساها بود، نوشت. شهر تبدیل به پادگان شده بود و پدرشان بیشتر وقت‌ها در ویلیامزبورگ بود. احساس امنیت او فقط از این بابت تأمین می‌شد که منزل‌شان در همسایگی خانهٔ سرهنگ مارشال، افسر فرمانده و پدر جان مارشال، کاپیتان جنگ قرار گرفته بود.
دست و پایی می‌توان زد مطلب دل گر یکی است این دل بی‌دست و پا سردرگم صد مطلب است