سردخ

معنی کلمه سردخ در ویکی واژه

مترادف ناامید شدن از کسی یا چیزی در زبان بهاری. کدورت داشتن. سَردِخ مِشم بِلَسِن نَن. ازش نا امید شده‌ام.

جملاتی از کاربرد کلمه سردخ

برای شروع جوانه زنی، بذر بادام را در ماسه مرطوب یا ورمیکولیت قرار داده و آن را در یخچال یا سردخانه قرار می‌دهند. زمان شروع جوانه‌زنی با توجه به رقم پایه متفاوت است. زمان جوانه‌زنی دانه هلو بیش از دو برابر زمان مورد نیاز برای دانه بادام است. پس از جوانه‌زنی، بذر در اوایل زمستان در بسترهای نهالستان کاشته می‌شود. ساقه بالای پایه برای تحریک رشد جوانه، هرس می‌شود و تمام ساقه‌های کناری قطع می‌شود. در پایان فصل رشد درختان باید بیش از یک متر ارتفاع داشته باشند. در اوایل زمستان که درخت خواب است، آن را برای کاشت مجدد در باغ از زمین درمی‌آورند.
اردشیر یگانگی نخستین کارخانه‌ٔ بستنی و آلاسکاسازی را با خرید سردخانه‌های مدرن و سایر تجهیزات مورد نیاز از شوروی، در ایران راه‌اندازی کرد. همچنین دو خیابان اصلی شهر همدان بنام ابن سینا و عباس‌آباد پس از جنگ جهانی دوم توسط او بازسازی شد.
ندیده ام اثر از آه سردخود صائب گلی نچیده ام از صحبت صبا هرگز
این گروه‌ها با استقرار در پشت جبهه به مرمت ماشین‌های جنگی و راه‌سازی، ساخت و راه‌اندازی سردخانه‌ها، بیمارستان‌های صحرایی و کارهایی از این دست می‌پرداختند که هر گروه حدود یک تا دو ماه در منطقه فعالیت می‌کرد. اعزام گروه‌های صنعتگر ارمنی از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۷ خورشیدی ادامه یافت.
پروان از عمده‌ترین تولیدکنندهٔ انگور و کشمش در کشور به‌شمار می‌رود. باغ‌های انگور این ولایت به سیستم چیله‌ای ساخته شده است و قرار است یک سردخانه یک‌هزار و ۵۰۰ تُنی برای نگهداری آن ساخته شود.
یک دختر دانشجوی پزشکی به نام لیو مور (رز مک‌ایور) که یک «ریوننت» (موجودی خیالی که در اصل از مرگ بازگشته) است و برای از دست ندادن حافظه و خاطرات و شکل ظاهری اش و در نهایت تبدیل نشدن به یک زامبی، مجبور است تا حداقل هر ماه، یکبار مغز آدم بخورد و سردخانه بیمارستان برایش حکم سلف سرویس را دارد. البته بعد از خوردن هر مغز، افکار و خاطرات صاحبش را هم جذب می‌کند و این نقطه جذابیت داستان است.
همچنین یک گنبد به ارتفاع حدود ۲۵ متر روی ۱۶ ستون، بر روی مرقد احداث شده‌است. صحن مرکزی این بنا نیز به مساحت ۴۶۲۱ متر مربع، دارای ۴ درِ ورودی طراحی گردیده‌است. در قسمت شمالی بنا ۸۵۰ متر مربع برای ساخت تأسیسات شامل منبع آب، قصابی، کشتارگاه و سردخانه در نظر گرفته شده‌است.
دوشنبه؛ جورجینا برعکس نظر مایکل، معتقد است رابطه آنها باید در رستوران ادامه پیدا کند. چون آلبرت شک نمی‌کند. آلبرت که از سرویس دهی جنسی یکی از دخترانش به مشتری راضی نیست، رو به روی همه او را تحقیر می‌کند. دختر هم راز جورجینا و مایکل را فاش می‌کند. آلبرت که دیوانه گشته، سرتاسر رستوران را به دنبال آنها می‌گردد. ریچارد آنها را در سردخانه مخفی می‌کند؛ و سپس آنها را ماشین حمل گوشت‌های فاسد از رستوران، فراری می‌دهد؛ و آنها به کتاب فروشی مایکل می‌روند.
فرایند جداسازی سرمایشی برای دستیابی به بازدهی خوب به یکپارچه سازی مبدل‌های حرارتی و ستون‌های جداسازی احتیاج دارد و تمام انرژی سردخانه از طریق فشرده سازی هوا در ورودی واحد تأمین می‌شود.