سرخور

معنی کلمه سرخور در فرهنگ معین

(سَ ) (ص فا. ) آن که بدقدم است و اطرافیانش زود می میرند.

معنی کلمه سرخور در ویکی واژه

آن که بدقدم است و اطرافیانش زود می‌میرند.

جملاتی از کاربرد کلمه سرخور

آن‌پدرجمشیدتخت واین پسرخورشید بخت آن‌پدرکاموس تاب واین پسرکاووس آب
این کشور هنوز از آسیب‌های ناشی از جنگ داخلی دهه نود میلادی بهبود نیافته‌است. تلاش برای ایجاد تغییرات سیاسی در آن سال‌ها به دلیل دخالت نظامیان ناکام ماند و به سرخوردگی مردم انجامید.
گفتم: سر زلف تو بسی سرخورده است گفتا: که بنه سرت گر اندر خورده است
از آن دوستان خدا برسرند که از خلق بسیار بر سرخورند
تحت رهبری اکبر، امپراتوری گورکانی اقتصاد برتر و پایداری را به وجود آورد که منجر به گسترش تجارت و پشتیبانی بیشتر از فرهنگ هندوپارسی شد. دربار اکبر در دهلی، آگره و فاتح پور سیکری، عالمان دینی بسیاری از مذاهب، شاعران، معماران و صنعت‌گران را به خود جذب کرد و به مراکز هنر، ادبیات و دانش مشهور شد. فرهنگ تیموری و ایرانی-اسلامی نیز با عناصر بومی هندی در سبکی متمایز از هنرهای مغول شامل نگارگری و معماری ترکیب شد. اکبر که از اسلام راست‌آیین سرخورده شده بود و احتمالاً امیدوار بود وحدتی دینی در امپراتوری به وجود بیاورد، دین الهی را ابداع کرد. این دین عمدتاً آمیزه‌ای از اسلام و هندوئیسم و نیز عناصر زرتشتی و مسیحی بود.
هوفر استدلال می‌کند که جنبش‌های فرهنگی متعصب و افراطی، اعم از مذهبی، اجتماعی یا ملی، زمانی به وجود می‌آیند که تعداد زیادی از مردم سرخورده، که زندگی فردی خود را بی‌ارزش یا تباه شده می‌دانند، به جنبشی می‌پیوندند که خواستار تغییرات بنیادی است. اما جذابیت واقعی برای این جمعیت، فرار از خود است، نه تحقق امیدهای فردی: «جنبش توده‌ای، طرفدار جذب می‌کند و طرفدار دارد نه به این دلیل که می‌تواند میل به پیشرفت خود را اقناع کند، بلکه به این دلیل که می‌تواند اشتیاقِ فرار از خود را ارضا کند.»
کیم هم جیم را سرزنش کرده و او را بیرون می‌کند. سپس پدر و مادرش می‌روند تا ادوارد سرخورده را پیدا کنند.
در همین حین ری به همراه چوباکا و آر تو-دی تو به کمک فضاپیمای میلینیوم فالکون به سیاره آک-تو برای بازگرداندن لوک اسکای‌واکر برای کمک به مقاومت می‌روند. لوک سرخورده از شکست خود در آموزش کایلو رن به عنوان یک جدای است و تمایلی به آموزش ری ندارد. بدون توجه لوک، ری و کایلو از طریق نیروی ارتباط برقرار می‌کنند.
سرخوردگی طولانی در میان اکثریت شیعه به دلیل سلطه دولت سنی، یک ریشه و علت اصلی اعتراضات بود، اما از اعتراضات تونس و مصر به عنوان الهام بخشی برای تظاهرات بحرین نام برده است.