سرخوان

معنی کلمه سرخوان در لغت نامه دهخدا

سرخوان. [ س َ خوا / خا] ( نف مرکب ) خواننده ای که ابتدا به خواندن کند. ( رشیدی ) ( آنندراج ). سرذاکر یعنی شخصی که پیش خوانی کند ودیگران ذکر گویند. ( برهان ). خواننده. ( جهانگیری ).

معنی کلمه سرخوان در فرهنگ معین

(سَ خا ) (ص فا. ) = سر خواننده : ۱ - خواننده ای که به خواندن آغاز کند. ۲ - کسی که پیش خوانی کند و دیگران ذکر گویند، سرذاکر. ۳ - فاتحه که بر سر قبر مردگان خوانند.

معنی کلمه سرخوان در فرهنگ عمید

۱. خواننده ای که پیش خوانی می کند و دیگران ذکر می گویند.
۲. مهمان محترم.

معنی کلمه سرخوان در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - خواننده ای که به خواندن آغاز کند . ۲ - کسی که پیش خوانی کند و دیگران ذکر گویند سر ذاکر . ۳ - فاتحه که بر سر قبر مردگان خوانند .

معنی کلمه سرخوان در ویکی واژه

سر خواننده:
خواننده‌ای که به خواندن آغاز کند.
کسی که پیش خوانی کند و دیگران ذکر گویند؛ سرذاکر.
فاتحه که بر سر قبر مردگان خوانند.

جملاتی از کاربرد کلمه سرخوان

به گفته سوگا مونوگاتاری، سوکه‌تسوگو در سال ۱۱۶۲ در سن ۴۲ سالگی درگذشت. در زمان مرگ او، پسرش سوکه‌تسونه هشت ساله بود. به گفته آزوما کاگامی، زمانی که کودو سوکه‌تسوگو در حال مرگ بود، نوهٔ او ایتو سوکه‌چیکا به او قول داد که از پسرخوانده‌اش کودو سوکه‌تسونه محافظت کند و پس از مراسم بلوغ او دخترش مانکو گوزن، را به ازدواج او دربیاورد. با این حال، ایتو سوکه‌چیکا در واقع نمی‌توانست بپذیرد که سوکه‌تسونه، که در اصل و نسب پسر ارشد خاندان نبود، قلمرو این خاندان را به ارث ببرد، و پس از مدتی به قلمرو سوکه‌تسونه حمله کرد. ایتو سوکه‌چیکا همچنین دخترش مانکو گوزن را وادار کرد که از سوکه‌تسونه طلاق بگیرد.
خورد بمکر و حیل وظیفه ما را با دو سه خر کره خان فربه سرخوان
جورج پالمر پاتنام جونیور، پسرخوانده ارهارت گفته است که معتقد است "بنزین هواپیما تمام شده است".
ابراهیم خان ظهیرالدوله از ۱۲۱۶ تا ۱۲۴۰ هجری قمری در دوره حکومت فتحعلیشاه قاجار حاکم کرمان بوده‌است. ابراهیم خان که از خویشاوندان نزدیک شاه قاجار، پسر عمو، پسرخوانده و داماد فتحعلیشاه و از امیران و فرمانروایان اوایل دورهٔ قاجاریه بوده‌است. وی با مردم ستمدیدهٔ کرمان رفتاری مسالمت‌آمیز داشت و در آبادانی این شهر بسیار کوشید. بناها و قنوات و مزارع بسیاری در شهر و اطراف آن احداث کرد.
ای دل از وی همه در نعمت وصلند تو چند دیده‌بان مگسان سرخوانش باشی
در ایران ، این سبک بازی ویدیویی پیشرفت داشته است و در سال 1395 استودیو پاییزان بازی پسرخوانده را منتشر کرد.
ای بلی گوی صلاخوان سرخوان بلا جان بکن بدرود بین منصورها آونگ عشق
همه خاص و عام و شه و گدا بخورند بیعوض و بها همه روز روزی خویشتن سرخوان عام تو یا علی
او در ۶ ژوئن ۱۷۹۹ در طبقه اشراف روسی و در شهر مسکو چشم به جهان گشود. پدرش، سرگی لوویچ پوشکین متعلق به یکی از خاندان‌های اشرافی قدیمی روسیه بود. مادرش، نادژدا اوسیپوونا گانیبال از خانواده‌های اصیل روسی بود و پدربزرگ اون سرلشکر آبرام پتروویچ گانیبال یک نجیب‌زاده آفریقایی صحرای جنوبی اتیوپیایی و پسرخوانده تزار پتر کبیر بود که بعدها به مقام‌های بالایی دست یافته بود.
وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ یاد کن آنکه میگفتی آن مرد را که نیکویی کرد اللَّه با او، وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ و نیکویی کردی تو با او، أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ که اهل خویش نگاه دار وَ اتَّقِ اللَّهَ و از خدای بترس، وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ و نهان میداشتی چیزی در دل که اللَّه آن را پیدا خواست کرد، وَ تَخْشَی النَّاسَ و از مردمان میترسیدی، وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ و اللَّه سزاتر بود که ازو ترسی، فَلَمَّا قَضی‌ زَیْدٌ مِنْها وَطَراً اکنون که زید کام خویش از ان زن برآورد، زَوَّجْناکَها او را بزنی بتو دادیم، لِکَیْ لا یَکُونَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ حَرَجٌ از بهر آن تا بر مؤمنان هیچ تنگی نبود، فِی أَزْواجِ أَدْعِیائِهِمْ در بزنی کردن زنان پسرخواندگان ایشان، إِذا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً که بزنی کنند ایشان را و کام حلال خویش ازیشان برآرند، وَ کانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا (۳۷) و کار خدای کردنی است و بفرمان او کار کردنی.
کلامش گر کند تفسیر اظهار مفسرخوان شود چون نقش دیوار
لنی و آماندا پسرخوانده‌ای به نام مکس دارند که مشخص می‌شود یک نابغه است. لنی بسیار علاقه‌مند است پدر و مادر واقعی او را پیدا کند چون فکر می‌کند آن‌ها هم باید نابغه باشند و…
دل میهمان اوست سرخوان معرفت هستند عارفان همگی میهمان دل
بر سرخوانش نشسته قدسیان ساغر بکف هین بیائید اهل دل اینجاست اکسیر بقا
هنگامی که نوبوناگا آشیکاگا یوشی‌آکی را از کیوتو بیرون راند، سرانجام شوگون‌سالاری آشیکاگا منهدم شد. در ابتدا، آشیکاگا یوشی‌آکی به شیکوکو فرار کرد. پس از آن، وی از طرف خاندان موری در غرب ژاپن حمایت شد. بعداً، تویوتومی هیده‌یوشی درخواست کرد که یوشی‌آکی او را به عنوان پسرخوانده و شانزدهمین شوگون بپذیرد، اما یوشی‌آکی نپذیرفت.
نهاده که هند برخوان هندو چو دشت کتر برسرخوان خانی
خانه جان دارم و خوانچه سرخوان که نه طبخی نه خوری خواهم داشت