سرتیپ

سرتیپ

معنی کلمه سرتیپ در لغت نامه دهخدا

سرتیپ. [ س َ ] ( اِ مرکب ) در اصطلاح فعلی نظامی ، درجه ای است در ارتش ، بالاتر از سرهنگی و مادون سرلشکری. دارنده این درجه در شمار امراء ارتش است. فرمانده تیپ. فرمانده قسمتی از سربازان :
نه مرد نیزه و تیغم نه مرد حمله و جنگم
نه سالارم نه معلولم ( ؟ ) نه سرتیپم نه سرهنگم.لامعی.

معنی کلمه سرتیپ در فرهنگ معین

(سَ ) (اِمر. ) درجه ای در نظام ، بالاتر از سرهنگ .

معنی کلمه سرتیپ در فرهنگ عمید

فرماندهِ تیپ، افسر ارشد در ارتش، بالاتر از سرهنگ.

معنی کلمه سرتیپ در فرهنگ فارسی

فرمانده، تیپ، افسر، بالاترازسرهنگ
درجه ای در نظام پایین تر از سر لشکر و صاحب آن درجه از امرای ارتش محسوب شود .

معنی کلمه سرتیپ در دانشنامه عمومی

سرتیپ (ایالات متحده). سرتیپ ( انگلیسی: Brigadier general ) عنوان یک نشان و درجه نظامی در نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا است.

معنی کلمه سرتیپ در ویکی واژه

درجه‌ای در نظام، بالاتر از سرهنگ.

جملاتی از کاربرد کلمه سرتیپ

نیاز نامه سرتیپ لشکر و دستور کشور، و یار دیرینه پیمان جعفر را دیده سپار آر، و خامی و سردی گفت و شنود را زبانی پذیرا لابه شمارخیز.
آکواریوم فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ایرج قادری و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی محصول سال ۱۳۸۴ است.
وی دارای درجه نظامی سرتیپ دوم در سپاه پاسداران می‌باشد.
احمد شفایی یا احمد شفاهی (زادهٔ ۱۳۴۷) سرتیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که هم‌اکنون فرماندهی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان را برعهده دارد.
گه نظر با پلکنیک و با کپیتان و افیسر گاه با سرهنگ و با سرتیپ و با سردار دارد
احمد زنگنه (متولد ۱۲۸۳ در تهران-؟) یک نظامی اهل ایران بود که در دوران پهلوی اول و دوم با درجۀ‌ سرتیپی در ارتش شاهنشاهی ایران فعالیت می‌کرد. او به سبب نقشی که در نوسازی ارتش ایران و عملیات‌های آن داشت شناخته شده‌است.
این شعر در کتاب سفینهٔ حافظ به سعی و اهتمام سرتیپ مسعود جنتی عطایی در زمرهٔ ساقی‌نامه‌های منتسب به حافظ آمده است. هر چند لحن و زبان شعر نشان می‌دهد که این شعر به احتمال بالا از حافظ نیست.
ابوالفضل مهرگان‌فر (زاده ۱۳۲۹ در تهران) سرتیپ دوم خلبان جنگنده گرومن اف-۱۴ تام‌کت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
خود نیست خبرْشان که چو بختِ خوشِ سرتیپ عیشم به وفور است و نشاطم به تراکم
نگارش های خسروی با خسروانی گزارش سرکار سرتیپ که آب آتش جوانی بود، و آتش آب زندگانی، پراکنده دل را خاک از کشتی نوح افشاند، و مرده روان را باد ازنای مسیحا دمید. مشتی خاک پاک از جای رفته. سنگین کوهی گران نشست و البرز آرام خاست و کهن مرده پوسیده اندام را تازه روانی جاوید درنگ و ناپیدا انجام رست.
ابراهیم گلفام (زادهٔ ۱۳۴۲ شهر ری) سرتیپ ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که هم‌اکنون به‌عنوان جانشین معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.
مقرب الخاقان محمدخان امیرنظام بداند که: مسطورات او مصحوب محمد صالح بیک چاپار رسید و از گزارش کردستانات اطلاع حاصل شد. حسن تدبیر آن عالیجاه وضرب شمشیر سرتیپ بر عالمی آشکار گردید و مجال انکار نماند. اما قطع ید، بل که حلقوم میر وقتی خواهد شد که ان شاءالله تعالی، کوی بدست آید یا رواندوز مفتوح شود و شک نداریم که هرگاه محمدخان سرتیپ را بهمان حالت در کردستانات بگذاریم وسرباز افشار را احضار رکاب نکنیم، این دو مطلب مع شیئی زاید بعمل خواهد آمد. اما همانا فرض تر زاین کار داریم.
همگی از تعدی سرتیپ داده بودند محضری ترتیب