سرتاسر

معنی کلمه سرتاسر در لغت نامه دهخدا

سرتاسر. [ س َ س َ ] ( اِ مرکب ، ق مرکب ) همه و تمام و مجموع. ( برهان ). سربسر. ( آنندراج ) :
بدان شهر بودیش جای نشست
همه شهر سرتاسر آذین ببست.فردوسی.مگر شاد باشیم ز اندرز اوی
که گنج است سرتاسر این مرز اوی.فردوسی.همه شهان و بزرگان و خسروان جهان
بدین دو چیز جهان را گرفته سرتاسر.فرخی.راست گفتی که دشت باغی گشت
گرد او سرو رست سرتاسر.فرخی.ناحیت مغرب و بربر سرتاسر بگرفت. ( مجمل التواریخ و القصص ).
سرتاسر خود ببین که چندی
بر سر فلکی بدین بلندی.نظامی.ز چوگان ملامت نادر آنکس روی برتابد
که در راه خدا چون گوی سرتاسر قدم گردد.سعدی ( کلیات چ مصفا ص 689 ).

معنی کلمه سرتاسر در فرهنگ عمید

۱. سراسر، سرتا به سر، همه.
۲. (قید ) همگی.

معنی کلمه سرتاسر در فرهنگ فارسی

۱ - سراسر کل : خوف عجیبی بر سرتاسر وجودش مسلط شده بود . ۲ - همه افراد جملگی جمله : نهان گشتند سر تا سر حسودان و تو بر جایی . ( سنائی ۳۱۲ )

جملاتی از کاربرد کلمه سرتاسر

امید نکرد گل که یاس آمد بار سرتاسر زندگی جز این کار نبود
این مراکز بیمارستانی زیر نظر وزارت امور سربازان بازنشسته ایالات متحده آمریکا اداره می‌شوند، و ۲۳۹٬۰۰۰ نفر در ۱٬۴۰۰ شعبه در سرتاسر آمریکا در استخدام دارند.
آرلا فودز سه برند مشهور دارد که در سرتاسر دنیا عرضه می‌شود: «آرلا»، «کَرهٔ لورپاک» و «پنیر کاستللو»
فلک گردِ، شِهْ چَلْ، شو و روز به کار بو سرتاسر عالم فلک ره این کار بو
گیتی ز رنگ و بوی تو هر فصل او بهار عالم ز عکس روی تو سرتاسر آفتاب
کهن‌ترین یافته‌های باستان‌شناسانه برای اهلی‌سازی اسب به ۴۰۰۰–۳۵۰۰ سال پ.م. در اوکراین و قزاقستان بازمی‌گردد. تا سال ۳۰۰۰ پ.م. اسب صورت کامل اهلی شده بود و تا سال ۲۰۰۰ پ.م. رشد بسیاری در تعداد استخوان‌های اسب یافت شده در مناطق مسکونی انسان‌ها در شمال شرقی اروپا دیده می‌شود؛ چیزی که نشان از گسترش اهلی‌سازی اسب در سرتاسر قاره سبز دارد. تازه‌ترین شواهد از اهلی‌سازی اسب‌ها مربوط به استخوان‌های اسب یافته شده در کنار ارابه‌های درون گورهای متعلق به فرهنگ‌های سینتاشتا و پتروفکا در ۲۱۰۰ پ.م. هستند.
سرتاسر آفاق جهان از گل ماست منزلگه نور قدس کلی، دل ماست
از جمله پدیده های مشهور طبیعی در ارتباط با آکلند عدم بارش برف در این شهر است چرا که در سرتاسر نیوزلند، همه شهرها بارش سالانه برف را دارند.
تیغ تو شیری است سرتاسر تنش دندان تیز خوابگاهش در نیام و صیدگاهش در جگر
چون شد از عدلش سرتاسر توران آباد کی روا دارد ایران را ویران یکسر
مراکز تجارت جهانی در سرتاسر دنیا، اطلاعات مربوط به منطقه خود را مشتمل به تولیدات محلی، خدمات منطقه‌ای، شرایط بازار، قوانین و مقررات دولتی و فرهنگ تجارت و بازرگانی را در اختیار همدیگر قرار می‌دهند. مراکز تجارت جهانی جزئیات پروفیل ارتباطات تجاری منطقه‌ای، مشتمل بر تولید کنندگان، توزیع کنندگان و ارائه دهندگان خدمات را فراهم می‌نمایند. آنها تحقیقات بازار را برای نیازهای خاص نیز انجام می‌دهند.
سمنوپزان ریشه در باورهای مذهبی و سنتی مردم آشتیان دارد. برخلاف غالب نقاط ایران که پخت سمنو محدود به مراسمات عید نوروز است، سمنو در سرتاسر سال در آشتیان پخته می‌شود. مراسم عمومی سمنوپزان، پیش از شروع فصل برداشت محصول و به امید گشایش روزی در نیمه دوم اردیبهشت برگزار شده و به مدت دو روز ادامه پیدا می‌کند. آیین سمنوپزی آشتیان در سال ۱۳۹۷ ثبت ملی شد و در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسید.
با آفتاب روی تو گر رو برو شود گردد چو مه گداخته سرتاسر آینه
کرد تنها فتح یزد از یاری یزدان ولی صیت فر و شوکتش آفاق سرتاسر گرفت
وی از شاگردان آلساندرو آرگالدی بود و مجسمهٔ «فرشته با صلیب» بر روی پل سانت‌آنجلو از کارهای اوست. آثار او امروزه در موزه‌هایی در سرتاسر جهان از جمله موزه ویکتوریا و آلبرت، موزه هنر والترز و موزه هنر دانشگاه پرینستون نگهداری می‌شود.
وندران حضرت زنیرنگ و دروغ این و آن هست بی‌معروف سرتاسر همه منکر مرا
او مجله استری فدرز (پرهای سرگردان) را نیانگذاری نمود و مشترکان او یادداشت‌هایی را در مورد پرندگان از سرتاسر هندوستان ضبط کردند. او با جمع‌آوری و به دست آوردن نمونه‌ها از طریق شبکه خبرنگاران خود از نمونه‌های پرندگان در منزلش در شیملا یک کلکسیون عظیم درست کرد.
که این کوه سرتاسر آب و گیاست به گیتی چنین جایگاهی کجاست
این دستگاه اعداد پس از فتح اندلس توسط اروپاییان و دسترسی ایشان به کتاب‌های مسلمانان مانند علوم دیگر از جمله فیزیک نور به زبان‌های اروپایی مانند زبان لاتین ترجمه شد و به کشورهای اروپا منتقل می‌گردد.. این دستگاه اعداد و ارقام آن، به‌آهستگی توسط مردم اروپا، از طریق کتاب‌ها، روابط تجاری و فرهنگی، و مستعمره‌سازی در سرتاسر جهان منتشر گردید. این دستگاه امروزه دستگاه غالب عددی در جهان است به‌شمار می‌آید.