سراغ

معنی کلمه سراغ در لغت نامه دهخدا

سراغ. [ س ُ ] ( اِ ) نشان پای آدمی و غیره. ( غیاث ). نشان پای و با لفظ طلب کردن و جستن و کردن و گرفتن و برداشتن و دادن مستعمل است. ( آنندراج ). در ترکی سوراغ ، بمعنی تفحص و تفتیش باشد. || نشان و اثر و خبر. ( سنگلاخ ). || مجازاً بمعنی تلاش و این لفظ ترکی است. ( غیاث ).

معنی کلمه سراغ در فرهنگ معین

(سُ ) (اِ. ) ۱ - نشان ، علامت . ۲ - نشان و رَدّ پا.

معنی کلمه سراغ در فرهنگ عمید

۱. نشان، علامت.
۲. نشان پای.
۳. پرسش از جا و مکان کسی.
* به سراغ کسی یا چیزی رفتن: پی او رفتن و آن را جستجو کردن.
* سراغ گرفتن: (مصدر متعدی ) [عامیانه] کسی یا چیزی را جستجو کردن و جا و مکان او را از دیگران پرسیدن.

معنی کلمه سراغ در فرهنگ فارسی

نشان وعلامت، نشان پای، پرسش ازجاومکان کسی
( اسم ) ۱ - نشان پای . ۲ - نشان علامت . یا به سراغ چیزی رفتن . پی آن رفتن آنرا جستجو کردن .

معنی کلمه سراغ در ویکی واژه

نشان، علامت.
نشان و رَدّ پا.

جملاتی از کاربرد کلمه سراغ

محو سراغ خویش برآمد غبار ما بودیم بی‌نشان ازل یا نمانده‌ایم
در زبان سی، وقتی که متغیری را به عنوان آرگومان برای تابع ارسال می‌کنیم، در حقیقت مقدار آن متغیر در پارامتر تابع کپی می‌شود و کلیه عملیات بر روی آن کپی انجام می‌شود و متغیر اصلی بدون تغییر باقی می‌ماند. این کار به کمک یک پشته انجام می‌شود. برای اینکه تابع قادر باشد تا بر روی آرگومانها تغییر ایجاد کند، باید به جای مقدار، آدرس آرگومان را ارسال کنیم. چرا که به کمک آدرس تابع می‌تواند مستقیماً به سراغ حافظه رفته و محتوای آن را تغییر دهد. برای اینکه اشاره گری به تابع ارسال شود، پارامترهای تابع باید از نوع اشاره گر تعریف شوند. تابع زیر محتوای دو متغیر را با یکدیگر تعویض می‌کند.
دگر بارش تسل ی داد لچمن برآمد در سراغ آن پری زن
پس از فروغ فرخزاد، به سراغ ترجمهٔ شعرهای سهراب سپهری رفت، در واقع این کار برای وی به عنوان انقلاب درونی بود. او در شعرهای سپهری دیدگاه عمیقی را می‌یافت. در مصاحبه‌هایی که داشت بارها عنوان کرد که هنگام خواندن شعرهای سهراب انگار که انجیل می‌خواند؛ یعنی تصوف سپهری در شعرهایش و طبیعت‌پرستی او باعث آرامش روحی می‌شود. از نگاه هاخوردیان شعر سپهری، هنر خالص است به‌طوری‌که به او بسیار رشک می‌برد. او معتقد است که شعرهای سهراب برای او کشف بسیار بزرگی در شعر بود.
قریع در سال ۲۰۰۴ گفته بود که در صورتی که اسرائیل نتواند با فلسطینیان به توافق برسد، فلسطینیان خواستار یک دولت واحد دوملتی خواهند شد. وی در سال ۲۰۱۲ در مقاله‌ای در روزنامه القدس العربی از فلسطینیان خواست که چاره دوکشوری را رها کرده و به جای آن به سراغ راه‌حل تک‌کشوری بروند. وی اسرائیل را متهم کرده که از طریق شهرک‌سازی راه حل دوکشوری را «سر بریده» و «به خاک سپرده» است.
عشق من از زندگی دارد سراغ عقل از صهبای من روشن ایاغ
پی سراغ توخلقی زچار جانب ومن همی چومی نگرم جلوه گر ز شش سوئی
یار میجست از زمین و زمان وز لب هر کسی سراغی داشت
آلن به تنهایی به کلبه بر می‌گردد و زین را می‌بیند که به او می‌گوید که تاریکی قلب ندارد و جای قلب او با تاریکی پر شده‌است. آلن با تاریکی روبرو می‌شود، کلیکر را در جای خالی قلبش فرو می‌برد و سویچ را فشار می‌دهد. نور شدید کلیکر، تاریکی را نابود می‌کند. آلن، آلیس را پیدا نمی‌کند و فکر می‌کند که برای برقراری تعادل باید خودش را به جای آلیس به دریاچه بدهد. آلیس از زیر آب بیرون می‌آید ونجات پیدا می‌کند. در اعماق تاریکی و در دریاچه، آلن درمیابد که داستان جدایی هنوز تمام نشده‌است. او به سراغ ماشین تحریر می‌رود تا داستان را ادامه دهد و نجات خودش را رقم بزند. آلن می‌نویسد: «این یک دریاچه نیست، یک اقیانوس است.»
به عزم کوی تو آواره چمن شده ام ز بوی گل نکند تا کسی سراغ مرا
مپرس از ما که گمنامان عشقیم چه می جویی سراغ بی سراغان
۱- نمونه‌ها باید تصادفی و گوناگون باشند و نشان‌دهندهٔ تمام موارد آن موضوع باشند. برای نمونه می‌خواهیم دربارهٔ نوع حکومت‌داری کشورها در دنیا پژوهش کنیم. اگر در این پژوهش تنها به سراغ چند کشور ویژه برویم، نتیجهٔ بدست‌آمده بیانگرِ نوع حکومت‌داری کشورها در دنیا نخواهد بود؛ مثلاً ممکن است تنها کشورهایی بررسی شود که حکومت‌داری آن‌ها براساس لیبرالیسم است و چنین استقرایی قوی نخواهد بود.
انتشار گزارشی در رابطه با این ملاقات‌ها توسط بی‌بی‌سی، واکنش ابراهیم یزدی را نیز به همراه داشت. او تأیید کرد که خمینی با دولت آمریکا در ارتباط بوده‌است، اما عنوان داشت که این کارتر بود که به رهبر انقلاب اسلامی پیام فرستاده بود و نه اینکه خمینی به سراغ رئیس‌جمهور آمریکا رفته باشد.
آنتونی مان در آخرین ساخته سینمایی به نمایش در آمده‌اش قهرمانان تلمارک به سراغ سینمای جنگ رفت و داستان خود را در این بستر روایت می‌کند.
صبا شو در سراغ آن سمن بر گذر کن پس به باغ کوه مندر
یار است برما وهمی ما به سراغش چون فاخته کوکو گو از بی بصری بود
«ترکی» از این باده به هست تو را گر سراغ خیز و بیاور بده، خیز و بیا و بیار
آخرالزمان به سراغ شما آمده‌است، و من [به مثال این دو انگشت] به همراه آن فرستاده شده‌ام.
مقابر یعنی محل قبر مرده‌ها که تفسیر مشهور می‌گوید آن قوم کارشان به جایی رسیده بود که برای فخر فروشی به سراغ قبر مردگان خود رفته و می‌شمردند که کدامشان مرده بیشتری دارد