سربلند
معنی کلمه سربلند در لغت نامه دهخدا

سربلند

معنی کلمه سربلند در لغت نامه دهخدا

سربلند. [ س َ ب ُ ل َ ] ( ص مرکب ) سرفراز و عالی مرتبه. ( آنندراج ). مفتخر. سرفراز. مباهی :
سربلندان چون به مخدومی رسند
خادمی را خاک پست خود کنند.خاقانی.سربلندیم هست و تاج و سریر
نبود هیچ سربلند حقیر.نظامی.گر به سمع تو دلپسندشود
چون سریر تو سربلند شود.نظامی. || بلند. عالی :
ولی دارم اندیشه ای سربلند
که بر صید شیران گشایم کمند.نظامی.

معنی کلمه سربلند در فرهنگ معین

( ~ . بُ لَ ) (ص مر. ) ۱ - سرافراز. ۲ - آبرومند، عالی .

معنی کلمه سربلند در فرهنگ عمید

سرافراز، سرفراز، مفتخر، باافتخار.
* سربلند ساختن: (مصدر متعدی ) [مجاز] کسی را سرافزار کردن، مفتخر ساختن.
* سربلند شدن: (مصدر لازم ) [مجاز] سرافراز شدن، مفتخر گشتن.
* سربلند کردن: (مصدر متعدی ) [مجاز] سربلند گردانیدن.
* سربلند گشتن: (مصدر لازم ) [مجاز] = * سربلند شدن

معنی کلمه سربلند در فرهنگ فارسی

سرافراز، سرفرا ، مفتخر، باافتخار
( صفت ) سر افراز مفتخر .

معنی کلمه سربلند در دانشنامه عمومی

سربلند (فیلم ۱۹۷۳). سربلند ( انگلیسی: Walking Tall ) فیلمی آمریکایی در سبک اکشن و زندگینامه ای است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد.
• جو دان بیکر
• الیزابت هارتمن
• لورن تاتل
• نوا بری، جونیور
• لیف گرت
• فلتون پری
• بروس گلوور
• دان کیفر
• جین ایوانز
• کنت توبی
• رد وست
• رزمری مورفی
سربلند (فیلم ۲۰۰۴). سربلند ( به انگلیسی: Walking Tall ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۴ آمریکا به کارگردانی کوین برای است. در این فیلم بازیگرانی همچون دواین جانسون، جانی ناکسویل، اشلی اسکات، نیل مک دوناف، کریستین ویلسون، کوین دوراند، مایکل بوون، مایک دوپود، خلو توماس، جان بیسلی و کوبی اسمالدرز ایفای نقش کرده اند.
کریس ون که سابقاً عضو گروه نیروهای ویژه ارتش بوده پس از مدتها دوری به زادگاهش باز می گردد تا در کارخانه چوب بری شهر کاری بیابد و زندگی آرامی را شروع کند . اما او بزودی در می یابد که کارخانه تعطیل شده و کل شهر را فساد فرار گرفته است …
سربلند (فیلم ۲۰۱۵). سربلند ( فرانسوی: La Tête haute ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی امانوئل برکو است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به بونوآ ماژیمل و کاترین دنو اشاره کرد. سربلند فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ است.
معنی کلمه سربلند در فرهنگ معین

معنی کلمه سربلند در ویکی واژه

سرافراز.
آبرومند، عالی.

جملاتی از کاربرد کلمه سربلند

وی هم‌چنین احمدی‌نژاد را باعث سربلندی مسلمانان جهان خواند. احمدی‌نژاد نیز در آذرماه ۱۳۸۸ نشان درجه یک خدمت به خزعلی اعطا کرد.
تو خضروشی به سربلندی خضرای دمن وی از نژندی
به تاج نامداری سربلندی به زنجیر عدالت ظلم بندی
غبار دیده بد رفته باد ازین درگاه که سربلند و فلک دستگاه آمده است
بگدائیست پادشه پیدا بنسیب است سربلند فراز
طوایف که خوانم من از نام آن همه مهربان؛ سربلند در جهان
یافته‌های پژوهش‌‌های آزمون آینه الزاماً قطعی و یقینی نیستند. حتی در شامپانزه‌ها که از همه بیشتر پژوهش شده‌اند و داده‌های مربوط به آنها از قانع‌کننده‌ترین داده‌هاست، همه شامپانزه‌ها از آزمون سربلند بیرون نمی‌آیند. حدوداً ۷۵ درصد شامپانزه‌های جوان در آزمون آینه موفق هستند و این درصد در شامپانزه‌های پیر و بچه بسیار کمتر است.
«لیلای نازنین، وظیفه ما حفاظت از تو و کودکان مثل تو است؛ تا فردا که بزرگ شدی همان حرف‌های ما را بر زبان نیاوری که می‌گفتیم: پدرانمان برای ما چه کردند؟ دلم برایت تنگ شده و مشتاق دیدارت هستم. دختر شیرینم، این را بدان که چه زنده بمانم و چه کشته شوم، تو تا ابد سربلند خواهی بود»
منبری کز خطبه او سربلندی یافته است بام گردون را تواند شد ز رفعت نردبان
خوشم کاین خاکساری سربلندی است اگر بالای سروت ساخت پستم
کان روز که سربلند گردی دانا دل و هوشمند گردی
می شوند از خاکساری زیردستان سربلند جامه کوتاه، رعنا می کند کوتاه را
لیست کامل آثار وی در کتاب گلبانگ سربلندی (انتشارات فرهنگستان هنر) آمده‌است.
اسب عرب در مراتع غنی در امتداد بین‌النهرین (که اکنون شامل کشورهای عراق، سوریه، قسمتهایی از ایران و شبه جزیره عربستان می‌گردد) رشد و تکامل یافت. اجداد اسب عرب کمی کوچکتر از اسب عرب امروزی بوده‌اند ولی در سایر موارد اسب عرب امروزی بسیار شبیه به اجداد باستانی خود است. جندین خصوصیت ویژه اسب عرب را ازدیگر نژادهای اسب متمایز کرده‌است که برجسته‌ترین آن‌ها سر اسب عرب است. ویژگی‌های سر در اسب عرب نیمرخ مقعر، چشمان برجسته، منخرین بزرگ، پوزه ظریف و گوش‌های کوچک و شکیل است. در باور عرب، در سیمای اسب اصیل مفاهیم روحانی و الهی متجلی است. پیشانی فراخ در بردارنده تقدیر الهی، دم بلند سمبلی از غرور و سربلندی و گردن قوسی شکل و یال بلند نمایانگر رشادت و دلاوری است.
ادیب برومند بیش از شصت سال با قلم و قدم در راهِ سربلندی ایران و تحقق آزادی و ضدیت با استبداد و استعمار کوشیده و بیشترین قسمت اشعارش میهنی و سیاسی و ملی است که بیشتر آن‌ها در مجموعه اشعارش با نام «حاصل هستی» به چاپ رسیده‌است.
پهلو زد به همت خاکش ز سربلندی زان سوی آسمانها دارد خبر صفاهان
سرفرازی با خود آوردست شمع بخت او سربلندی در دل کان بود همره با سنان
سپس او توانست یک حامی مالی در نیویورک تریبون پیدا کند و در سوم ژوئیه ۱۸۸۶ مدلی کم‌وبیش قابل استفاده را بسازد. پس از ساخت این مدل، هنگامی که در قطار بود به این ایده رسید که وارد کردن حروف و ریخته‌گری حروف سربی را به‌طور همزمان در یک ماشین تایپ ترکیب کند. او مدلی از این دستگاه را در سال ۱۸۸۴ ساخت. در آغاز با کارهای او و ماشین تایپش مخالفت‌هایی شد اما سرانجام اختراع او موجب سربلندی خود و شرکتش شد. ماشین او بلافاصله در چاپخانهٔ نیویورک تریبیون به‌کار گرفته‌شد.
پیرانشهر یک شهرستان مذهبی است یعنی زنان و مردان اینجا از عمق دل به آیین و دین و ارزش‌های معنوی پایبندند و همین مشترکات، آنان را با همه تنوع و چندگانگی به صورت یک جامعه متحد، یکدل و هم سو درآورده است که همواره از دین، استقلال و آزادی و سربلندی خود، دفاع کرده‌اند.