سربال

سربال

معنی کلمه سربال در لغت نامه دهخدا

سربال. [ س ِ ] ( ع اِ ) پیراهن و هرچه پوشند. ( غیاث ) ( آنندراج ). پیراهن یا درع یا هرچه پوشند. ( منتهی الارب ). پیراهن و زره. ج ، سرابیل. ( مهذب الاسماء ). پیراهن. ( دهار ) ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ).

معنی کلمه سربال در فرهنگ معین

(س ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - پیراهن ، قمیص . ۲ - پوشاک ، جامه ، ج . سرابیل .

معنی کلمه سربال در فرهنگ عمید

پیراهن، جامه، پوشاک.

معنی کلمه سربال در دانشنامه عمومی

سربال (سرده). سربال ( نام علمی: Pterocephalus ) نام یک سرده از تیرهٔ آقطیان است.

معنی کلمه سربال در دانشنامه آزاد فارسی

گیاهان متعلق به جنس Pterocephalus از تیرۀ خواجه باشی. گونه های این جنس، گیاهانی علفی، یک ساله یا چندساله و پوشیده از کرک اند. برگ ها ساده یا دارای بریدگی های عمیق در حاشیه، گل آذین کپه ای کروی با گل های شعاعی زرد، صورتی یا بنفش اند و جام گل پنج لبه یا دندانه دارد. این جنس احتمالاً دارای هفده گونه در ایران است.

معنی کلمه سربال در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی سَرَابِیلَ: پیراهنها (جمع سربال )
تکرار در قرآن: ۳(بار)
سربال (به کسر س) پیراهن (مجمع) راغب گوید: آن پیراهن است از هر کس جنس که باشد جمع آن سرابیل است . معنی آیه در قطران خواهد آمد انشاء اللّه . سرابیل اوّل پیراهن‏ها و دوم زره‏های جنگی است در جواب اینکه لازم بود بفرماید: شما را از سرما حفظ می‏کند پس چرا فرموده از گرما حفظ می‏کند؟ باید گفت: حفظ کردن از سرما لباس از گرما هم نگه می‏دارد لذا فائده مخفی را فرموده است. در مجمع گوید: نگفت از سرما حفظ می‏کند زیرا آنچه از گرما حفظ می‏کند از سرما نیز حافظ است و چرا گرما بیشتر است؟ زیرا مخاطب این کلام اهل گرمی سیر اند احتیاج آنها به آنچه از گرما حفظ کند بیشتر است این از عطا نقل شده. المیزان احتمال داده که بعض علت این سخن آن است که بشر اوّلیه در مناطق حارّه ساکن بودند شدت گرما بر آنها از شدت سرما بیشتر بوده و توجّه آنها به پرهیزگار از گرما بیشتر بوده است ولی به نظر نگارنده آنچه گفتم بهتر است. سرابیل فقط سه بار در قرآن مجید آمده است.

معنی کلمه سربال در ویکی واژه

پیراهن، قمی
پوشاک، جامه ؛
سرابیل.

جملاتی از کاربرد کلمه سربال

فلک کلاه زر اندود برگرفت از سر جهان بسفت درافکند عنبرین سربال
جایزهٔ ۵۰۰ لیره‌ای سلطان کوهستان در سربالایی گیسالو، بیندا را ترغیب کرد که از نیس تا میلان رکاب بزند تا در مسابقهٔ تور لمباردی ۱۹۲۴ شرکت کند. او جایزه را برد، مسابقه را با مقام چهارم به پایان رساند و با پیشنهاد قرارداد با تیم حرفه‌ای لنیانو مواجه شد.
کونتادور عموماً به دلیل تخصص خود در صعود از سربالایی و مسابقات چند مرحله‌ای شناخته شده‌است. مخصوصاً در مراحلی که خط پایان تور در نوک قله قرار دارد. بعد از اینکه او برتری قابل توجه خود را در مسابقات توردوفرانس در سال ۲۰۰۷ در مسابقه تایم تریل انفرادی نهایی از دست داد، وی با پیروزی در چندین مسابقه به یک تایم تریل رو توانا تبدیل شد. البته وی شهرتی را به عنوان یک «همه فن حریف» به دست آورده‌است یعنی دوچرخه سواری که قادر به رقابت در جنبه‌های مختلف مسابقات مرحله‌ای که نیازمند سطوح بالاتری از توانایی می‌باشد.
دو هفتهٔ بعد، وینوکوروف در یک مرحلهٔ تور آورنی دوم شد و پس از یک هفته، بهترین سربالایی‌رو کاپ فرانسه شد. او توانست در مجموع ده پیروزی برای باشگاه آماتور خود به دست آورد و ونسان لاونو وادار شد پیشنهاد قرارداد حرفه‌ای دو ساله‌ای برای عضویت در تیم کازینو در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ به او بدهد.
نرفته یک سرمودرد و برسربالین زنسخه های اطبا نهاده صد دفتر
بملک مشرق و چین صاحب عادل بهر وقتی چو شمس مشرقی بوده است روز افزون و سربالا
گشاد باصره را از نقوش خطیشان ره نظر به عروسان عنبرین سربال
در فصل‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ گارتزلی خادم مارکو پانتانی بود. از جمله در مرحلهٔ ۱۴ جیروی ۱۹۹۸ سرعت زیادی به گروه داد که در نهایت، باعث جا ماندن رقیبان از پانتانی و پیروزی او در پیانکاوالو شد. در مرحلهٔ ۱۹ جیروی ۱۹۹۹ نیز در سربالایی ماقبل آخر رهبری مسابقه را در حمایت از پانتانی به دست گرفت و به او کمک کرد در سربالایی آخر، فرار کند و برتری خود را تثبیت کند.
یکی از دلایل شهرت لاپیز، فریاد او بر سر برخی از مسئولان تور در سربالایی گردنه تورماله در یکی از مراحل تور دو فرانس ۱۹۱۰ بود که آنان را قاتل خطاب کرد. مسافت آن مرحله، ۳۲۶ کیلومتر بود و ۷ سربالایی سخت داشت.
در تور دو فرانس ۲۰۰۳ وینوکوروف برای نخستین بار با هدف قهرمانی وارد تور شد. او در مرحلهٔ کوهستانی که در آلپ دوئز به پایان رسید، دوم شد. در مرحلهٔ بعد در سربالایی به فاصلهٔ ۹ کیلومتر از خط پایان فرار کرد و برندهٔ مرحله شد. او توانست به رتبهٔ دوم رده‌بندی اصلی با اختلاف ۲۱ ثانیه نسبت به لانس آرمسترانگ صعود کند. با پیروزی یان اولریش در تایم تریل انفرادی مرحلهٔ ۱۲ وینو به رتبهٔ سوم نزول کرد؛ ولی آن را تا پایان تور نگه داشت. همچنین برندهٔ جایزهٔ تهاجمی‌ترین رکابزن تور شد.
گفتم این انجم رخشنده چه باشد به‌سپهر گفت‌: بر ریش طبیعت‌، تف سربالایی
جاء من تبریز سربال نسیج بالهوی اکتست روحی صباحا انزعت سربالها
سربالایی به سوی قله در لو بورگ دواسان در دره رومانش آغاز می‌شود. طول آن تا قله ۱۳٫۸ کیلومتر است و به‌طور متوسط ۸٫۱٪ شیب دارد. مسیر از ۲۱ پیچ گیره سر تشکیل شده‌است و شیب بیشینه آن ۱۳٪ است.
شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا
نوع مختلفی از جستجو در دهه ۱۹۹۰، بر اساس تئوری ریاضیات بهینه‌سازی، مورد توجه قرار گرفت. برای بسیاری از مشکلات، می‌توان جستجو را با نوعی حدس آغاز کرد و سپس حدس را به تدریج اصلاح کرد تا جایی که دیگر اصلاحاتی نتواند انجام شود. این الگوریتم‌ها را می‌توان به صورت کوهنوردی کور از تپه مشاهده کرد: ما جستجو را در یک نقطه تصادفی از چشم‌انداز آغاز می‌کنیم، و سپس، با پرش یا گام، حدس خود را در سربالایی حرکت می‌دهیم، تا اینکه به قله برسیم. سایر الگوریتم‌های بهینه‌سازی شبیه‌سازی بازپخت، جستجوی پرتو و بهینه‌سازی تصادفی هستند.
نه جیش فتح را حایل آتشین باره نه تیغ تیز ترا مانع آهنین سربال
و قال صلّی اللَّه علیه و سلّم: «النائحة اذا لم تتب قبل موتها تقام یوم القیامة علیها سربال من قطران و درع من جرب»
نیاز کشته ز جود تو زنده گشت بسی گشاده کف تو پوشیدش از بقا سربال
پس از کوپی تا سال ۱۹۶۴ سربالایی در مسیر تور قرار نگرفت. از سال ۱۹۷۶ به بعد، استفاده از آلپ دوئز در تور متداول شد.