سربازخانه

سربازخانه

معنی کلمه سربازخانه در لغت نامه دهخدا

سربازخانه.[ س َ ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) محل سربازان. جایگاه سربازان. جائی که سربازان در آن زندگی میکنند. ساخلو.

معنی کلمه سربازخانه در فرهنگ معین

( ~ . نَ یا نِ ) (اِمر. ) محلی که سربازان در آن جا تعلیمات نظامی ببینند.

معنی کلمه سربازخانه در فرهنگ عمید

محلی متعلق به ارتش که سربازان در آنجا به سر می برند.

معنی کلمه سربازخانه در فرهنگ فارسی

محلی که سربازان در آنجا زیست کنند و به تمرین عملیات نظامی پردازند .

معنی کلمه سربازخانه در دانشنامه عمومی

سربازخانه به ساختمانی گفته می شود که برای استقرار سربازها کاربرد دارد و معمولاً در پادگان ها یا مناطق نظامی قرار دارند تا بتوان شرایط و نظم نظامی را اجرا کرد.
از این مکان ها به عنوان آسایشگاه پرسنل وظیفه نیز یاد می شود و به مکانی گفته می شود که کلیهٔ پرسنل سربازان وظیفه نیروهای مسلح و نیروی انتظامی جهت استراحت در دوره خدمت ضرورت استفاده می کنند.
این ساختمان ها معمولاً کاربری خود را حفظ می کنند و در صورتی که در مناطق شهری بعد از گسترش شهرها قرار گیرند از آن ها برای کاربردهای دیگر مانند هتل یا مدرسه یا اداره استفاده می کنند.

معنی کلمه سربازخانه در ویکی واژه

محلی که سربازان در آن جا تعلیمات نظامی ببینند.

جملاتی از کاربرد کلمه سربازخانه

استپانیان عکاس ماهری بوده و آثار او از جنبه هنری عاری نبوده‌است. او به سال ۱۳۲۹ قمری عکس اجزاء و مستخدمان اداره نظمیه مرکزی تبریز را در میدان سربازخانه قدیم برداشته‌است که با وجود موجود نبودن وسائل کافی و دقیق در آن زمان، نمونه بسیار خوبی از عکس پانوراماست.
روز ۴ شهریور، بمباران شهرهای بی‌دفاع و سربازخانه‌ها ادامه پیدا کرد؛ شهرهای قزوین، رشت و تبریز مورد حمله هوایی قرار گرفتند. بر اثر حمله و بمباران شدید، لشکرهای تبریز، رضائیه، رشت، مشهد، اردبیل و گرگان، به‌طور کامل از هم پاشیدند. مردم تهران و بیشتر شهرهای مورد حمله هوایی، شهرها را تخلیه کردند و به اطراف پناه بردند.
دبیرستان پهلوی که در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در محوطه سربازخانه قدیمی بروجرد افتتاح شد، یکی از قدیمی‌ترین مدارس نوین ایران است که دارای طراحی ترکیبی ایرانی - اروپایی است. در زمان افتتاح این مجتمع بزرگ، طبقه اول بنا، به عنوان دبیرستان پهلوی فعالیت یافت و طبقه دوم نیز محل استقرار اولین اداره فرهنگ (آموزش و پرورش) غرب ایران شد که پیش تر با نام اداره معارف بروجرد در سال ۱۲۹۸ شروع به کار کرده بود.
وامپیلوف کوچک‌ترین عضو خانواده ای متشکل از سه پسر و یک دختر بود. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در شهر کوتولیک گذراند، جایی که خانواده در اتاقی از سربازخانه معلمان زندگی می‌کردند. خانه‌ای چوبی که درگذشته محل استراحت شبانهٔ زندانیانی بود که در راه اردوگاه اجباری بودند.
در لندن به دلیل مسایل پس از جنگ، دهکده المپیک ساخته نشد و در عوض ورزشکاران را در سربازخانه‌ها اسکان دادند. مسابقات در استادیوم ومبلی شهر لندن برگزار می‌شدند.