سراسری

معنی کلمه سراسری در فرهنگ عمید

سرتاسری.

جملاتی از کاربرد کلمه سراسری

احمدرضا پوردستان در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۳۵ در شهر مسجدسلیمان و در منابعی دیگر آذرماه ۱۳۴۰ در اهواز، استان خوزستان زاده شد و دوران ابتدایی تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در شهر اهواز سپری نمود. او با آغاز جنگ ایران و عراق بعنوان داوطلب به نیروی مقاومت بسیج پیوست و در سال ۱۳۵۹ پس از قبولی در آزمون کنکور سراسری، وارد دانشگاه افسری امام علی شد. وی در سال ۱۳۶۲ پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه افسری، فعالیت رسمی در نیروی زمینی ارتش را آغاز کرد. پوردستان دوره عالی را در سال ۱۳۷۱ در مرکز پیاده شیراز گذراند و دوره دافوس را نیز در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا سپری نمود.
نشان زلف دلبری، ز بخت من سیه تری، بلا و غم سراسری
چه دولتی است که صائب ز هند برگردد سراسری دو به بازار اصفهان بزند
چون گل شده ست دامن پاک تو غرق خون گویا سراسری به دل زار گشته ای
گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی از گروه‌های پنجگانه آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها (آموزش عالی) است که به‌طور مستقل آزمون ورودی برگزار می‌کند و رشته‌هایی در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.
گروه آزمایشی زبان‌های خارجی از گروه‌های آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها (آموزش عالی) است که به‌طور مستقل آزمون ورودی برگزار می‌کند و رشته‌هایی در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.
کارگران شرکتی اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان همزمان با سفر ابراهیم رئیسی، به سنندج در یازدهمین هفته از آغاز اعتصابات و اعتراضات سراسری دست به اعتصاب عمومی زده‌اند.
نه هوای سربلندی نه خیال ارجمندی نه سراسری و خرگه نه غم سر و کلاهم
بیرون جهان سراسری هم بد نیست دلگیر درین خانه نشستن تا کی
کمال امسال چندی شد غزل بر اسب گفت اکثر سخنهایه سراسری نباشد غالبا به زین
این اعتراضات وسیعترین اعتراضات پس از تظاهرات دی ۱۳۹۶ و تا پیش از اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ در جمهوری اسلامی ایران بود.
و شارکتنی فی سراسری و جهره تغافلت عما بی و انت خبیر
این است که باید یک مسیر نسبتا کوتاه را از حالت اولیه به هر حالت دیگری را که می‌تواند بهینهٔ سراسری باشد فراهم کند. در واقع قطر گراف جستجو باید کوتاه باشد. در مسئله فروشندهٔ دوره‌گرد اندازه‌ٔ فضای حالت دارای برای ۲۰ شهر برابر۲۴۳۲۹۰۲۰۰۸۱۷۶۶۴۰۰۰۰ است، ولی تابع همسایه که دو شهر نزدیک را همسایه می‌گیرد می‌تواند در حداکثر ۱۹۰ گام به بهینه سراسری برسد.
آیدین حسینف چه در مسابقات شطرنج برگزار شده در کشورهای قفقاز همچون آذربایجان، گرجستان و ارمنستان و چه در مسابقات سراسری شوروی موفق به پیروزی‌هایی شده‌است.
حامد اسماعیلیون در اعتراضات سراسری ایرانیان به کشته‌شدن مهسا امینی که توسط گشت ارشاد نیروی انتظامی در تهران دستگیر شده بود فعالیتهای مؤثری در خارج از ایران انجام داد.
این اعتصاب سراسری حمایت‌هایی را توسط فدراسیون‌های جهانی و منطقه ای کارگران به دنبال داشته‌است.
رفتیم در آن مکان خرسند با مشّایی سراسری چند
به هر خیال چو معنی سراسری رفتم کدام سینه که از داغ او گلستان نیست؟
حیرت ما سراسری دارد صبح آیینه کرده است بهار