سرازیر شدن

معنی کلمه سرازیر شدن در فرهنگ معین

( ~ . شُ دَ ) (مص ل . ) ۱ - رو به پایین رفتن . ۲ - سرنگون گشتن .

معنی کلمه سرازیر شدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - از بالا به پایین رفتن بسراشیبی رفتن . ۲ - سرنگون شدن .

معنی کلمه سرازیر شدن در ویکی واژه

رو به پایین رفتن.
سرنگون گشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه سرازیر شدن

در فروردین ۱۴۰۰، خبرگزاری فرانسه از وجود «شبکه مافیایی بزرگ» در مرزهای ایران و عراق و سرازیر شدن «میلیاردها دلار اختلاس و رشوه» به جیب نیروهای شیعه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی خبر داد. به نوشته این خبرگزاری، در مرز ایران و عراق گروه‌های مافیایی تشکیل شده که با دور زدن عوارض گمرکی و گرفتن رشوه، میلیاردها دلار از خزانه دولت عراق را به منبع درآمدی برای شبه‌نظامیان، احزاب سیاسی و مقامات فاسد تبدیل کرده‌اند و افراد اصلی که از این مورد سود می‌برند، نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند که حتی در مواقعی مأموران گمرکی را که مانعی در راه آنها ایجاد می‌کنند، تهدید به مرگ کرده‌اند.
به طور کلی این مکان دارای سه آبشار است که دو آبشار آن دائمی به نام‌های چک چک و آب شرشری و آبشار دیگر موقت و به نام هلکی است. هلکی در زبان پهلوی اشکانی به معنی شکاف است. آبشار موقت هلکی در فصل بهار جاری می‌گردد. ارتفاع این آبشار موقت در حدود 90 متر است و سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد صحنه‌ی بی‌نظیر می‌گردد.
آرکانزاس نقش مهمی در کمک به تگزاس در جنگ استقلالش از مکزیک بازی کرد. آرکانزاس برای کمک به تگزاس اسلحه و سرباز به آنجا فرستاد. نزدیکی شهر واشینگتن به مرزهای تگزاس این شهر را درگیر جنگ استقلال تگزاس کرد. مدارکی در دست است که نشان می‌دهد در سال ۱۸۳۴ (۱۲۱۳) ساموئل هیوستون، سیاستمدار تگزاسی و هموطنانش نقشهٔ جنگ استقلال تگزاس را در میخانه‌ای در واشینگتنِ آرکانزاس کشیده‌اند. هنگامی که درگیری آغاز شد موجی از سربازان داوطلب از آرکانزاس و دیگر ایالت‌های جنوبی برای حضور در جبههٔ تگزاس به سوی شهر واشینگتن در آرکانزاس سرازیر شدند.
نخست ورود سلجوقیان و مهاجرت قبایل اغوز به ناحیه آذربایجان و آران و آناتولی، دوم حمله مغولان که بیشتر سربازان شان ترک‌تبار بودند، و سوم دوران صفویان که بسیاری از قبایل اغوز-ترکمان قزلباش از آناتولی به ایران سرازیر شدند.
ابتسو در استان هوکایدو در کشور ژاپن واقع شده است که دارای جمعیت ۱۲۳٬۶۷۱ نفر و مساحت ۱۸۷٫۵۷ کیلومتر مربع با تراکم جمعیت ۶۵۹ نفر در کیلومترمربع است و در تاریخ ۰۱۹۵۴−۰۷−۰۱ ۱ ژوئیه ۱۹۵۴ به عنوان شهر شناخته شد.این شهر در سال ۱۸۷۱توسط مردم ژاپنی که از منطقه میاگی آمده بودند و در آنجا سکنی گزیدند بنا نهاده شد.در سال ۱۸۷۸ مخالفان حکومتی پس از آنکه هوکایدو به ژاپن ملحق شد به آنجا سرازیر شدند.نام ابتسو الهام گرفته شده از رودخانه ای به همین نام است که در شهر جریان دارد.
اعمال خشونت‌آمیزی که مسلمانان سنی مذهب و همتایان شیعه مذهبشان را در پاکستان دربرگرفته‌است از ۱۹۸۰ میلادی به بعد مشهود شد. این اعمال بیشتر با تلاش‌های ضیاءالحق در جهت مشروعیت بخشی به دیکتاتوری نظامی اش و از سرازیر شدن اسلحه به این کشور در پی یورش اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان اوج گرفت. هرچند عاملین بیشتر اوقات مسئولیت حملاتشان را به عهده نمی‌گیرند، اما تحلیلگران بر این باورند که اخیراً کار سنی‌هایی است که به پرخاشگری روی آورده‌اند و از ایدئولوژی القاعده انگیزه می‌گیرند. تعداد اعمال خشونت‌آمیز در سال‌های اخیر افزایش یافته‌است، هرچند پلیس همه‌شان را درگیری فرقه‌ای نمی‌داند.
سوریه طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱، شدیدترین خشک‌سالی ثبت‌شده در تاریخ خود را از سر گذراند که منجر به نابودی محصولات کشاورزی، افزایش قیمت مواد خوراکی و مهاجرت دسته‌جمعی خانواده‌های کشاورز به شهرها شد. این مهاجرت گسترده همراه با سرازیر شدن بیش از ۱/۵ میلیون نفر پناهنده جنگ عراق به سوریه، باعث افزایش فشار بر زیرساخت‌های کشور شد. وقوع این خشکسالی را با گرمایش جهانی مرتبط دانسته‌اند.