سخنگوی

معنی کلمه سخنگوی در فرهنگ فارسی

( سخنگو ی ) ( صفت ) سخن گوینده .

جملاتی از کاربرد کلمه سخنگوی

خبرگزاری فرانسه روز جمعه هشتم آذر ماه در گزارشی از قول یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، که هویت او را مشخص نکرده است، نوشت: «ما در نگرانی‌های مشروع معترضان [عراقی] سهیم هستیم.»
از سخنگوی قال پرس نه حال از زره گر زره طلب نه جوال
اسماعیل گرامی مقدم متولد ۱۳۴۵ در بجنورد سخنگوی حزب اعتماد ملی، مشاور مهدی کروبی و نماینده سابق مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از مهدی کروبی حمایت کرد.
این اعتصاب‌ها در پی فراخوان کارگران پروژه‌ای در حمایت از اعتراضات گسترده در ایران آغاز شد. در سومین روز اعتصابات، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی از بازداشت دست کم ۱۸ نفر از کارگران پروژه ای توسط نیروهای امنیتی خبر داد. همزمان با مراسم چهلم مهسا امینی کارکنان پالایشگاه نفت تهران دست به اعتصاب زدند. سخنگوی پالایشگاه تهران اعتصاب کارکنان این پالایشگاه را تکذیب کرد.
چنین گفت آن سخنگوی دل افروز که گلرخ بود در صندوق ده روز
دی به چمن برگذشت سرو سخنگوی من تا نکند گل غرور رنگ من و بوی من
سخنگوی چون بر گشاید سخن بمان تا بگوید تو تندی مکن
سخنگوی دهقان چه گوید نخست که نام بزرگی به گیتی که جست
اصغر پارسا (۱۲۹۴ یا ۱۲۹۸– ۱۶ بهمن ۱۳۸۵) سخنگوی فراکسیون جبههٔ ملی در مجلس هفدهم و مدتی نیز بعد از انقلاب ۵۷ سخنگوی جبههٔ ملی ایران بود.
نرگس که فریبد دل صاحب‌نظران را این چشم سخنگوی ندارد که تو داری
بمعنی اندر اینجایم سخنگوی بمعنی بردهام در هر سخن گوی
دلیر و سخنگوی و دانش پرست به تیر و به شمشیر گستاخ دست
سخنگوی نوشان زبان برگشاد همه داستان دربدر کرد یاد
چونزدیک اوشد سخنگوی مرد همه رنجها پیش او یاد کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که با محکوم کردن بازداشت تظاهرات کنندگان اعلام کرده بود که از اعتراضات مردم در ایران حمایت می‌کند، در این روز خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی در ایران شده است.
سید علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه، از شیعیان خواست تا «سلاح بردارند و با پیکارجویان افراطی مبارزه کنند». سخنگوی ایشان اعلام کرد: «شهروندانی که قادر به حمل سلاح هستند، وظیفه دارند که در دفاع از کشور و مردم خود و اماکن مقدس، به نیروهای امنیتی کشور بپیوندند».