سخنان

معنی کلمه سخنان در لغت نامه دهخدا

سخنان. [ س َ خ َ / س ُ ] ( ع ص )روزی و شبی گرم. ( مهذب الاسماء ): یوم سخنان [ س َ / س َ خ َ / س ُ خ ُ ]؛ روز گرم. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).

معنی کلمه سخنان در فرهنگ فارسی

روزی و شبی گرم یوم سخنان و روز گرم

جملاتی از کاربرد کلمه سخنان

سخن آغاز کرد خنده‌کنان که گه خنده خوش بود سخنان
در ۵ آذر ۱۳۹۸ حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آمار بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان را حدود ۷۰۰۰ نفر اعلام کرد. این در حالیست که بر اساس جمع‌بندی رادیو فردا از سخنان مقامات رسمی جمهوری اسلامی و گزارش‌های نهادهای حقوق بشری، در جریان حوادث آبان ۹۸ بیش از ۸۶۰۰ تن دستگیر شدند.
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در سخنانی در ۴ آبان ۱۳۸۹ به نقش علی خامنه‌ای در مورد انتخاب محمود احمدی‌نژاد اشاره نمود و گفت: «امروز مسیری که مقام معظم رهبری طراحی کرده‌اند، وضعیت را به گونه‌ای شکل داده‌است که دولت نهم و دهم بر سر کار می‌آید و نظام در مسیر درستی قرار می‌گیرد.»
وی بس سخنان نغز چون گوهر و زر کز گوش تو همچو حلقه بر در مانده ست
حَتَّی إِذا جاؤُ تا آن گه که آیند قالَ أَ کَذَّبْتُمْ بِآیاتِی گوید سخنان من دروغ شمردید؟ وَ لَمْ تُحِیطُوا بِها عِلْماً و آن را در نیافتید أَمَّا ذا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۸۴) تا آن خود چه بود که می‌کردید.
وَ إِذْ یَعِدُکُمُ اللَّهُ خدای شما را وعده داد، إِحْدَی الطَّائِفَتَیْنِ أَنَّها لَکُمْ که یکی از دو گروه شما را بود. وَ تَوَدُّونَ آن دوست میدارید شما. أَنَّ غَیْرَ ذاتِ الشَّوْکَةِ تَکُونُ لَکُمْ که از درخت بی‌خار چینید. وَ یُرِیدُ اللَّهُ و اللَّه میخواهد. أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ که حق پیدا و درست کند بسخنان خویش. وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ (۷) و بیخ کافران ببرد.
وَ هذا صِراطُ رَبِّکَ این نامه راه خداوند تو است که در آن بوی روند و بوی رسند مُسْتَقِیماً راه راست درست پاینده باز گشاده قَدْ فَصَّلْنَا الْآیاتِ پیدا کردیم این سخنان خود را لِقَوْمٍ یَذَّکَّرُونَ (۱۲۶) قومی را که پند می‌پذیرند، و حق را در یاد میدارند.
و آنگاه ضمن سخنان دیگر به بهمن چنین گوید:
آنجا که بخوانند بلند این سخنان را دیگر سخن پست شنیدن که تواند
با او سخنان قیس گفتند هر مهره که سفته بود سفتند
سخنان را چگونه جمع کند خاطر بر بلا شده مقسوم
دل چون تنور خواهد سخنان پخته لیکن نه همه تنور سوز دل شهریار دارد
در گوش بخردان سخنانت چو گوهر است گفتار مردمان جهان سربه‌سر چو باد