سخت افزار
معنی کلمه سخت افزار در فرهنگ معین

سخت افزار

معنی کلمه سخت افزار در فرهنگ معین

( ~ . اَ )(اِمر. )۱ - قطعه ها و بخش های ثابت الکترونیکی و برقی کامپیوتر. ۲ - قطعه و دستگاه های فلزی یک ماشین .

معنی کلمه سخت افزار در فرهنگستان زبان و ادب

{hardware} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] تمامی اجزای فیزیکی سامانۀ رایانه ای از قبیل بخش های الکترونیکی و الکترومکانیکی، مانند تخته مدار و دستگاه های جانبی و ورودی و خروجی

معنی کلمه سخت افزار در دانشنامه عمومی

سخت افزار (فیلم ۲۰۰۹). سرسخت ( به انگلیسی؛ Hardwired ) یک فیلم اکشن و علمی تخیلی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۹ به کارگردانی ارنی بارباراش با بازی کوبا گودینگ جونیور و وال کیلمر است. این فیلم در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۰۹ به صورت فیلم ویدئویی در ایالات متحده منتشر شد.
• کوبا گودینگ جونیور در نقش لوک گیبسون
• وال کیلمر در نقش ویرجیل کیرخیل
• مایکل ایرون ساید
• تاتیانا مازلانی
• اریک برکر در نقش رابرت دریک
• خوان رایدینگ در نقش پانک
• تری چن … کارتر برک
• هیرو کاناگاوا … دکتر استکلر
• ریچل لوترل
• دانی لوکاس
• الی لیبرت … کاتالینا جونز
• جولیوس چپل به عنوان لوئیس
• لانس هنریکسن
لوک گیبسون از یک تصادف جان سالم به در می برد؛ اما همسر باردارش کُشته می شود. او در یک بیمارستان به هوش می آید در حالی که کوچکترین خاطره ای از گذشته ندارد. لوک صدمهٔ بسیاره دیده بود اما به لطف یک امپلنت مغزی که متعلق به یک کمپانی قدرتمند چند ملیتی می باشد، حالش رو به بهبودی است. اما لوک به زودی متوجه خطرناک بودن ایمپلنت می شود و…
سخت افزار ( به انگلیسی: hardware ) یا اجزاء ماشین ( به انگلیسی: Machine element ) به هر یک از اجزای ابتدایی ماشین گفته می شود. این اجزاء از سه نوع اساسی تشکیل شده اند:
• اجزای سازه ای مانند اجزای قاب ها، یاتاقان ها، محورها، هزارخاری ها، پبچ ها، آب بندها و روانکارها،
• مکانیسم هایی که حرکت را به روش های مختلف کنترل می کنند، مانند دنباله چرخدنده ها، تسمه یا زنجیر چرخ، رابط های مکانیکی، سیستم های بادامک و پیرو، از جمله ترمزها و کلاچ ها، و
• اجزای کنترل مانند دکمه ها، سوئیچ ها، نشانگرها، سنسورها، محرک ها و کنترل کننده های کامپیوتر.
عناصر ماشین یا سخت افزارها قطعات و ویژگی های مکانیکی ساده هستند که به عنوان بلوک های ساختمانی اکثر ماشین ها مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر آنها در اندازه های خاصب استانداردسازی شده اند، اما استفاده از اندازه های سفارشی ساز برای کاربردهای تخصصی نیز رایج است.

معنی کلمه سخت افزار در دانشنامه آزاد فارسی

سخت افزار (hardware)
بخش های فیزیکییک سیستم رایانه ایو هریک از تجهیزات جانبیمربوط به آن. به عنوان مثال می توان به چاپگر، مودمو ماوساشاره نمود.

معنی کلمه سخت افزار در ویکی واژه

قطعه‌ها و بخش‌های ثابت الکترونیکی و برقی رایانه، اجزای فیزیکی رایانه
قطعه و دستگاه‌های فلزی یک ماشین.

جملاتی از کاربرد کلمه سخت افزار

پیدا کردن اولین یک نیز یکی از قابلیت هایی است که در یک کلمه از پشتیبانی سخت افزاری گسترده ای برخوردار است. این عملیات در پیاده سازی صف اولویت به کمک آرایه بیتی کاربرد دارد.
مهندسی الکترونیک و مخابرات در دستگاه های الکترونیکی و دستگاه های مخابراتی یک سیستم مکاترونیک تخصص دارد. یک مهندس مکاترونیک متخصص در الکترونیک و ارتباطات راه دور دارای دانش دستگاه های سخت افزاری کامپیوتر است. انتقال سیگنال کاربرد اصلی این زیرشاخه مکاترونیک است. جایی که سیستم های دیجیتال و آنالوگ نیز بخش مهمی از سیستم های مکاترونیک را تشکیل می دهند. مهندسی مخابرات با انتقال اطلاعات از طریق یک رسانه سروکار دارد.
2-حالت گزینش لایهٔ شبکه یا لایهٔ پیوند داده : جایی که همهٔ بسته‌های داده که متعلق به مسیر ترافیک مشابهی می‌باشند در طول مسیر مشابهی تحویل داده می‌شوند. این روش اجازه می‌دهد گزینش مبتنی برسخت افزار سریع تر باشد.
در اکتبر ۲۰۱۴، اپل آی‌پد ایر ۲ و آی‌پد مینی ۳ را منتشر کرد. آی‌پد ایر ۲ اولین دستگاه آی او اس است که از پردازنده مرکزی سه هسته ای و ۲ گیگابایت حافظه رم بهره می برد. علاوه بر نازک تر و سریعتر بودن از مدل قبلی خود، آی‌پد ایر، دارای ویژگی تاچ آی دی است و با گزینه رنگ طلایی نیز در دسترس است. آی‌پد مینی ۳ از نظر طراحی و سخت افزار شبیه به آی‌پد مینی ۲ است اما شامل تاچ آی دی می باشد و در رنگ طلایی نیز موجود است.
رابط متمرکز بر روی صفحه اصلی است، یک لیست گرافیکی از برنامه های موجود. با استفاده از یک دکمه سخت افزاری در زیر صفحه، می توانید به صفحه اصلی دسترسی پیدا کنید، در نتیجه یک برنامه باز بسته می شود.
 کاردانی کامپیوتر – سخت افزار کامپیوتر
در ژوئن ۲۰۱۷، سخت افزار نسل دوم آی‌پد پرو دارای صفحه نمایش ۱۲٫۹ و ۱۰٫۵ اینچی اعلام شد.
این کلید های دارای انواع مدل های با سیم و بی سیم هستند و برخی مدل ها دارای پردازنده اختصاصی در داخل سخت افزار کلید می باشند.
دستوردهی پردازنده برای هدایت یک دستگاه سخت افزاری، به نام کنترل گر حافظه، برای استفاده از گذرگاه حافظه یا گذرگاه سیستم یا کنترل جداگانه، آدرس و گذرگاه‌های داده‌ها، برای اجرای دستورهای برنامه به کار می‌رود. هدایت‌گر حافظه گذرگاه شامل تعدادی خطوط موازی است که هر کدام با یک عدد دودویی نشان داده می‌شوند. عرض گذرگاه و به این ترتیب تعدادی از واحدهای ذخیره‌سازی آدرس و تعداد بیت در هر واحد در میان رایانه‌های مختلف متفاوت است.