سخت کوش

معنی کلمه سخت کوش در لغت نامه دهخدا

سخت کوش. [ س َ ] ( نف مرکب ) ساعی. کوشا. بسیار کوشنده. جاهد :
سخت کوش است به پرهیز و بزهد
تو مر او را بجوانی منگر.فرخی.بزاد این سفرت سخت کوش باید بود
که این سفر سوی دارالسلام باید کرد.ناصرخسرو.سخت کوش است آه خاقانی
مگر این چرخ را بفرساید.خاقانی.چه باید درین آتش هفت جوش
بصید کبابی شدن سخت کوش.نظامی.زآتش انگیز آن شراره گرم
شد دل سخت کوش نعمان نرم.نظامی.ازین آتشین خانه سخت جوش
کسی جان برد کو بود سخت کوش.نظامی. || سخت بهم افتاده. سخت جنگنده :
دو لشکر بیک جا شده سخت کوش
بگردون درافتاده بانگ و خروش.فردوسی. || سخت گیر :
اگر چرخ با من بود سخت کوش
بگرز گرانش بمالم دو گوش.فردوسی.

معنی کلمه سخت کوش در فرهنگ معین

( ~ . ) (ص فا. ) بسیار کوشا، پرسعی .

معنی کلمه سخت کوش در فرهنگ عمید

کسی که کوشش بسیار کند، سخت کوشنده، بسیار کوشا.

معنی کلمه سخت کوش در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه بسیار کوشش کند پر سعی .
ساعی کوشا جاهد یا سخت بهم افتاده سخت جنگنده یا سخت گیر .
سخت کوشنده، بسیارکوشا، کسی که بسیارکوشش کند

معنی کلمه سخت کوش در ویکی واژه

بسیار کوشا، پرسعی.

جملاتی از کاربرد کلمه سخت کوش

ابتدا رساله با مکالمهٔ بین سقراط و کریتوبولوس فرزند کریتون آغاز می‌شود. سقراط در خصوص معنای ثروت بحث می‌کند و مطرح می‌کند که معنای ثروت با مفید و خوب بودن برابر است و نه صرفاً تملک داشتن. او سخت کوشی و اعتدال را با مدیریت بهینهٔ منزل مرتبط می‌داند.
چنین من سخت کوش از حیله سازی تو این را سست می‌گیری به بازی
پس از جنگ میان روم و اشکانیان سرانجام اسروئن میان دو طرف تقسیم‌گردید؛ با این همه رومیان در آینده سخت کوشیدند تا بر مناطق بازمانده نیز دست یابند. در ۶۰۸ خسرو پرویز اسروئن را ضمیمهٔ خاک ایران ساسانی نمود. در سال ۶۳۸ اعراب مسلمان بر اینجا چیره‌شدند.
گفتنی است که آسیاب دوسنگی میبد که هنر و خلاقیت مردمان سخت کوش این خطه از کویر را به نمایش گذاشته است، بیش از ۲۰۰ سال قدمت تاریخی دارد و یکی از مجموعه‌های بی‌نظیر توریستی و گردشگری شهرستان میبد به‌شمار می‌آید.
مهارت های زندگی: شنا به کودکان درس های زندگی ارزشمندی مانند استقامت، تاب آوری، سخت کوشی و اهمیت ایمنی آب می آموزد و به رشد کلی شخصیت آنها کمک می کند.
سخت کوشیدم در خدمت تو در حقم سست چرا می کوشی؟
با خواندن گزارش‌هایی از مستعمرات شرقی در استرالیا متوجه شد که این مستعمرات به دلیل واگذاری اراضی به همهٔ مهاجرین، با کمبود کارگر مواجه شده‌اند. او به دولت مرکزی پیشنهاد داد که با بررسی و سپس فروش اراضی با نرخی که ارزش آن‌ها را به اندازهٔ کافی بالا نگه دارد، خرید زمین‌ها را برای کارگران و مهاجران غیرقابل دسترس کند؛ پولی هم که از این طریق به دست می‌آمد، برای مستقل شدن مهاجرانی که پس از فعالیتِ زیردست ثروتمندان، سخت کوشی خود را ثابت می‌کردند استفاده می‌شد.
به عنوان یک صفحه، الکساندر به عنوان فردی سخت کوش و مصمم توصیف می‌شد و در عین حال یک «تنها» بود که خود را حفظ می‌کرد و به ندرت احساسات خود را نشان می‌داد. مهمان افتخاری در وعده‌های غذایی که توسط خانواده امپراتوری روسیه برگزار می‌شد، که افتخار بزرگی برای یک شاهزاده از خانواده شاهزاده سرنگون شده صربستان بود.
یک دانشجوی جوان به نام جیک لو (با بازی براندون لی) که پدرش از انقلابیون چین بوده و در این راه کشته شده‌ است، کاملاً اتفاقی شاهد یک صحنه قتل توسط مردی به نام آنتونیو سرانو (با بازی نیک منکورز) میشود و مابین دو تن از مافیای مواد مخدر خود را گرفتار میبیند. نفوذی های سرانو در نیروی پلیس قصد کشتنش را دارند اما او که متخصص هنرهای رزمی و مبارزه تن به تن است از مهلکه جان سالم به در میبرد. در ادامه یک پلیس سخت کوش و وظیفه شناس به نام “رایان” که مدتهاس می‌کوشدشهرش را از وجود مافیای مواد پاک کند، جیک را نجات میدهد. جیک مجبور میشود برای تبرئه خود، به رایان کمک کرده تا سرانو و شریک سابقش را دستگیر کند.
ز قلب آتبین چون نگه کرد و کوش که شد لشکر چین چنان سخت کوش
ز گردان و مردان پولاد پوش ز شیران گردن کش و سخت کوش
بود پیری عاجز و حیران شده سخت کوش چرخ سرگردان شده
مگر خویش و پیوند آن تیره هوش که گشتند با ما چنین سخت کوش
الحق به سخت کوشی سستی نمیکند دل میتوان شناخت که جان را همی زند
او که پسر یک کشاورز تنباکو بود، برای پدرش کار می‌کرد و از سال ۱۸۶۸ تا ۱۸۷۰ در کالج اموری و هنری تحصیل کرد و سرانجام از کالج تجاری برایانت و استراتون در بالتیمور فارغ التحصیل شد. او در سال ۱۸۷۴ سهم خود را از مشاغل خانوادگی فروخت و به جنوب وینستون (وینستون سیلم در کارولینای شمالی فعلی) رفت تا شرکت دخانیات خود را تأسیس کند. رینولدز یک تاجر باهوش و سخت کوش بود و به سرعت به یکی از ثروتمندترین شهروندان وینستون سیلم و سرانجام، ثروتمندترین فرد در ایالت کارولینای شمالی تبدیل شد. وی در سال ۱۹۱۸ بر اثر سرطان لوزالمعده درگذشت.
ورنه به کار دنیا چون جلد و سخت کوشی وانگه به کار دین در بی‌توش و سست رائی
اکثر جوانان روستا بعد از سپری کردن مراحل تحصیل در سازمان ها و ارگان های دولتی مشغول به کار می‌شوند به طوریکه بسیاری از مدیران ارشد سازمان ها و نهاد های دولتی از جوانان روستای اتی کندی هستند . پاکدستی ، سخت کوشی ، صداقت و پشتکار از ویژگی های بارز اهالی این روستا میباشد .
حسرت بسیار دامنگیر و مطلب سخت کوش هر قدم صدبار در راه تو مردن کار نیست
اما از سوی دیگر مدافعان اسرائیل از جمله کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیلی مدعی هستند که ارقامی همچون کمک ۱۰۸ میلیارد دلار کمک از آغاز تشکیل اسرائیل تاکنون، آماری نیست که موجب سازندگی و آبادانی و حاصل پیشرفت‌های گسترده یک کشور درگیر جنگ در زمینه‌های مختلف بوده باشد، بلکه تلاش خود ملت و ابتکار و میهن‌پرستی و سخت کوشی مردمان آن عامل دستاوردهای گسترده علمی، صنعتی، کشاورزی، بهداشتی، پزشکی، هنری و ادبی آن بوده است.
عجب ماند سلطان با رای و هوش ز پیر امل پرور سخت کوش