سجام

معنی کلمه سجام در لغت نامه دهخدا

سجام. [ س َ ] ( اِ ) شجام. و رجوع کنید به سجانیدن ، سجیدن ، سجد، سجن. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ).سرمای سخت. ( برهان ) ( آنندراج ). رجوع به شجام شود.
سجام. [ س ِ ] ( ع مص ) روان شدن اشک. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه سجام در فرهنگ معین

(سَ ) (اِ. ) سرمای سخت .

معنی کلمه سجام در فرهنگ عمید

= شجام

معنی کلمه سجام در فرهنگ فارسی

( اسم ) سرمای سخت .
روان شدن اشک

معنی کلمه سجام در ویکی واژه

سرمای سخت.

جملاتی از کاربرد کلمه سجام

این دیدگاه را می‌توان به‌عنوان نسخه‌ای از بنیادگرایی، با گزاره‌های عقل سلیم که نقش گزاره‌های اساسی را می‌پذیرد یا به‌عنوان نسخه‌ای از انسجام‌گرایی در نظر گرفت. در این مورد، عبارات عقل سلیم اظهاراتی هستند که برای منسجم نگه داشتن حساب بسیار حیاتی هستند که انکار آن‌ها غیرممکن است.
در جامعه معاصر، «اجتماعی» اغلب به سیاست‌های توزیع مجدد منابع دولت اشاره دارد که هدف آن برای مثال، امنیت اجتماعی، استفاده از منابع برای منافع عمومی است. نگرانی‌های مربوط به سیاست‌ها شامل مسایل حذف اجتماعی و انسجام اجتماعی می‌شود. در اینجا، «اجتماعی» با خصوصی و حوزه عمومی با حوزه خصوصی در تضاد است که در آن روابط مالکیت، دسترسی به منابع و مزایا را تعریف می‌کند. حوزه اجتماعی نیز اغلب با طبیعت فیزیکی در تضاد است ولی در اجتماعی قیاس‌هایی بین انسان با دیگر گونه‌های موجود زنده ترسیم می‌شود تا رفتار اجتماعی بر اساس عوامل زیست‌شناختی تشریح شود.
در دوران قاجار به خصوص از زمان 'فتحعلی شاه'، اسناد به صورت آرشیو اداره بیوتات در دربار، نگهداری و در زمان ناصرالدین شاه، اسناد سیاسی در وزارت امور خارجه و اسناد مالی در دفتر میرزا یوسف خان مستوفی الممالک گردآوری می‌شد. وزارت خارجه ایران در سال ۱۲۷۸ توانست با پیروی از روش بایگانی کشورهای اروپایی، بایگانی خود را با رعایت اصول صحیح حفظ و نگهداری اسناد انسجام بخشد.
۱. جوامع اولیه بشری: انسان‌های اولیه، مانند هومو ارکتوس، حدود ۲ میلیون سال پیش شروع به پخت و پز کردند. آنها از آتش برای پختن غذا استفاده می‌کردند که هضم آن را آسان‌تر، مغذی تر و ایمن تر می‌کرد. آشپزی همچنین به توسعه پیوندهای اجتماعی و انسجام گروهی کمک کرد.
مسولیت انسجام و عملیات امداد رسانی را به عهده داشت که با به‌وجود آمدن دولت موقت و انتقالی این اداره تصمیم گرفت تا باغور مجدد برقانون و مقرره گذشته آن را به شرایط معاصر و ستندرد جدید بین اللملی و مطابق به نیازمندی‌های کشور عیارنماید بنآ جهت مبارزه موفقانه و مدیریت کار آمد، در توافق با جامعه بین اللملی، مصمم به طرح و ترتیب استراتژی و پلان ملی گردید.
انسجام‌گرایی این باور است که یک ایده اگر و تنها در صورتی توجیه می‌شود که بخشی از یک سیستم منسجم از باورهای متقابل حمایت‌کننده باشد. (یعنی باورهایی که از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند.) در واقع انسجام‌گرایی انکار می‌کند که توجیه فقط می‌تواند به شکل یک زنجیره باشد. انسجام‌گرایی زنجیره را با شبکه‌ای جامع جایگزین می‌کند.
اهداف و مقاصد تیبریوس گراکوس در اصل محافظه‌کارانه بودند. وی از فقر مردانی که در نقاط مختلف ایتالیا مشاهده کرده بود بیم داشت و متقاعد شده بود که در این شرایط حفظ انسجام اجتماعی به عنوان اسکلت‌بندی ارتش امری غیرممکن خواهد بود
تهمی لذکریهم محاجر زمزم عبراً ابت ان ینقضی تسجامها
این فرماندهی‌ها تازه تشکیل می‌باشند و در راستای انسجام فرماندهی‌های مربوطه فعالیت می‌نمایند.
داریوش آشوری مترجم معاصر ایرانی مدتی در کلاسها و سخنرانی‌های فردید حاضر شده و تلاش کرده‌است تا دیدگاه فلسفی فردید را فرا بگیرد اما فلسفه فردید را فاقد انسجام یافته و به نقد او پرداخته‌است. آشوری در مقاله‌ای به نام «اسطوره فلسفه در میان ما»، فردید را به ضعف شخصیت و دانش متهم می‌کند.