ستون فقرات

معنی کلمه ستون فقرات در فرهنگ معین

( ~ فَ قَ ) [ فا - ع . ] (اِمر. ) ستون مهره ها، تیرة پشت . ستونی مرکب از ۳۳ قطعه استخوان به نام مهره یا فقره که به طور عمودی بر روی هم در پشت انسان قرار دارند.

معنی کلمه ستون فقرات در فرهنگستان زبان و ادب

[علوم تشریحی] ← ستون مهره ها

معنی کلمه ستون فقرات در دانشنامه آزاد فارسی

ستون فقرات (رایانه)(Backbone)
اصطلاحی در دو معنی: ۱. یکی از اجزای مهم شبکه های رایانه ایکه بیشتر بار ترافیک را به دوش می کشد. ستون فقرات معمولاً در نقاط اتصال شبکه های بزرگ به یکدیگر قرار می گیرد و امکان انتقال اطلاعات میان آن ها را فراهم می آورد. ۲. سیم هایی که ترافیک اصلی ارتباطات درون یک شبکهرا حمل می کنند. در یک شبکه محلی، ستون فقرات می تواند همان مسیرباشد.

معنی کلمه ستون فقرات در ویکی واژه

ستون مهره‌ها، تیرة پشت. ستونی مرکب از ۳۳ قطعه استخوان به نام مهره یا فقره که به طور عمودی بر روی هم در پشت انسان قرار دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه ستون فقرات

ستون فقرات اسفنگوزین به یک گروه سر (معمولاً) باردار مانند اتانول آمین، سرین یا کولین متصل است.[نیازمند منبع] همچنین، این ستون فقرات به یک گروه آسیلی مانند اسید چرب پیوند آمید دارد.
در جنگ اونین، آشیگارو با غارت و سوزاندن میاکو (کیوتوی امروزی) به عنوان سربازان سرکش شهرت پیدا کرد. در دوره بعدی سنگوکو، جنبه نبرد از تک نبرد به تشکیلات انبوه تغییر کرد؛ بنابراین، آشیگارو ستون فقرات بسیاری از ارتش‌های فئودالی شد و برخی از آنها به شهرت بیشتری رسیدند.
درجه‌داران (که در آمریکا و برخی کشورهای دیگر افسران بدون تأییدیه خوانده می‌شوند) آن دسته از پرسنل نظامی هستند که تحت فرمان یک افسر عمل کرده و اختیارات وسیعی از طرف وی برای سرپرستی و رسیدگی به دیگر اعضای نظامی داشته یا مسئول انجام امور مهم اداری می‌شوند. برداشت رایج پیرامون درجه‌داران در نیروی زمینی آمریکا و حتی بسیاری دیگر از کشورها این است که «درجه‌داران ستون فقرات ارتش هستند!»[۱] ایشان مسئول مراقبت و کنترل مستقیم اعضای نظامی جزء هستند و غالباً در یگان‌های رزمی به عنوان افسران اجرائیات عمل می‌کنند.
در بیش از ۲ ماه انتشار این اسناد، مشخص شد که آژانس امنیت ملی شبکه‌ای از برنامه‌های جاسوسی پیچیده را دایر کرده‌است، که به کمک آن می‌تواند مکالمات تلفنی و اینترنتی بیش از یک میلیارد کاربر را در کشورهای مختلف دنیا شنود کند. افشاگری‌هایی جداگانه‌ای در مورد ایران، چین، اتحادیه اروپا، آمریکای لاتین، پاکستان، استرالیا و نیوزیلند صورت گرفته‌است. البته مستندات فاش می‌سازند که بسیاری از برنامه‌های جاسوسی اطلاعات را مستقیماً از سِروِرهای مرکزی و ستون فقرات‌های اینترنت جمع‌آوری می‌کرده‌اند که همواره اطلاعاتی از کشورهای مختلف را حمل می‌کنند و مسیریابی می‌نمایند.
زرداری پس از آن برای درمان دیابت و ناراحتی در ستون فقرات خود، رهسپار آمریکا شد ولی با بازگشت همسرش به کشور دوباره وارد صحنه سیاست کشورش شد.
در برخی از جنبه‌ها کالبدشناسی (آناتومی) بدن انسان رابطه نزدیکی با جنین‌شناسی، کالبدشناسی تطبیقی و جنین‌شناسی تطبیقی (تبارزایش) داشته و ریشه‌های مشترک تکاملی دارند؛ به عنوان مثال، بدن انسان از یک الگوی سگمنتال باستانی باقی مانده‌است که در حال حاضر واحد پایه آن در تمام مهره داران ستون فقرات و قفسه سینه است و می‌تواند مراحل سومایتوجنسیس را در جنین‌های تازه تشکیل شده ترسیم کند.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به ستون فقرات شیطان اشاره نمود.
به خاطر شنود از طریق سرورهای مرکزی و ستون فقرات‌های اینترنت، بسیاری از برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی همپوشانی دارند و به هم مربوط هستند. این برنامه‌ها معمولاً به کمک نهادهای آمریکایی مانند وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا و اف‌بی‌آی انجام شده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از برنامه‌های آژانس امنیت ملی با کمک مستقیم سرویس‌های جاسوسی داخلی و خارجی مانند سازمان‌های جاسوسی بریتانیا و استرالیا و همچنین شرکت‌های خصوصی بزرگ مخابراتی و اینترنتی مانند ورایزن کامیونیکیشنز، تلسترا، گوگل و فیس‌بوک انجام گرفته‌است.
در فصل ۲۰۰۶ برندهٔ یک مرحله از تیرنو–آدریاتیکو و تور سوئیس شد. در تور دو فرانس، در دو مرحله به پیروزی رسید و تا هنگام کناره‌گیری به دلیل بیماری، در رقابت برای پیراهن سبز امتیازی بود. سپس فاتح کلاسیک واتنفال شد و دوباره به دلیل مصدومیت گردن و ستون فقرات، ادامهٔ فصل را از دست داد.
او می‌گوید: «دلیل خشم طبقه متوسط این است که آنها متوجه شده‌اند ما سیستمی داریم که برای طبقه پایین و فقیر و طبقه بالا و مرفه جامعه سوسیالیست است که نه مالیاتی بدهند و به شکل مکرر از دولت کمک دریافت کنند». او گفت: «طبقه متوسط باید خواستار توقف افزایش مالیات‌ها بشود». او ادامه داد «ارزش کار سارا پیلن این بود که از طبقه متوسط و ستون فقرات جامعه برخاست تا برای حقوق آنها مبارزه کند».