معنی کلمه سبط در لغت نامه دهخدا
سبط. [ س َ ] ( ع ص ) موی فروهشته. نقیض مجعد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ): شعری سبط؛ موی شیو. ( مهذب الاسماء ). دراز. ( منتهی الارب ). طویل. ج ، سِباط. ( اقرب الموارد ). موی فروهشته : و رجل سبطالشعر؛ مرد فروهشته موی. ( منتهی الارب ). نقیض جعد، گویند: شعر سبط؛ یعنی غیر جعد. ( از اقرب الموارد ). || باران بسیار، گویند: مطر سبط؛ ای غزیر. ج ، سِباط. ( از اقرب الموارد ). فلان سبطالبنان و سبطالیدین ؛ کنایه از کریم است و نقیض جعدالکف که کنایه از بخیل باشد. مرد سخی. ( منتهی الارب ). جوانمرد. ( دهار ).
- سبطالعظام ؛ در گفته امروءالقیس : فجائت به سبطالعظام کانما، بمعنی معتدل قامت و مستوی قوام است. ( از اقرب الموارد ).
- غلام سبطالجسم ؛ بمعنی نیکوقامت لطیف. ( از اقرب الموارد ). سبطالجسم ؛ نیکوقامت. ( منتهی الارب ).
- مطر سبط ؛ باران ریزان. ( منتهی الارب ).
|| سپیدگندمه. ( مهذب الاسماء ) .
سبط. [ س َ ب َ ] ( ع ص ) تر و تازه از گیاه نصی و نبات آن مانند نبات ارزن و آن نیکو مرعا است و از بیخ آن غرواشه بافندگان سازند. سَبَطة یکی. ( منتهی الارب ). || ( اِ ) هر درخت که بر یک اصل و بیخ و شاخه های بسیار داشته باشد. ( منتهی الارب ). رجوع به سبطة شود.
سبط. [ س ِ ] ( ع اِ ) فرزندزاده خواه اولاد از پسر باشد خواه از دختر. ( آنندراج ) ( غیاث ). نواسه. ( مهذب الاسماء ) نبسه. نبیسه. پسر پسر. ( زمخشری ). نبیره. ( دهار ). فرزند فرزند. ( ترجمان ترتیب عادل بن علی ص 56 ). || گروه. ( دهار ). گروه از یهود. ( منتهی الارب ). ج ، اسباط. فرزند یعقوب علیه السلام و سبط از بنی اسرائیل. ( منتهی الارب ). طایفه ای از فرزندان یعقوب علیه السلام. ج ، اسباط. ( آنندراج ). یکی از دوازده فرزند یعقوب. ( دهار ). نسل هر یک از اولادیعقوب بدین اسم نامیده میشد حتی نسل افرائیم و منسی هم به سبطین مسمی گشتند و یا اسباط عشره محسوب گردیدند ( سفر اعداد 26:55 ) و اراضی مملکت موعوده بقدر سهم هر یک در میان اسباط اثناعشر تقسیم یافت و سبط لاوی برای خدمات هیکل تخصیص یافتند و باقی اسباط میبایست متحمل مخارج ایشان شوند. و همواره اسباط اثناعشر تازمان رحلت سلیمان همدست و همداستان بودند، از آن پس اختلاف در میانه ایشان پیدا شد، دو سبط که بن یامین یهودا باشند با رحبعام طرح یگانگی و بساط یکرنگی فراچیدند و مملکت یهودا خوانده شدند و ده سبط دیگر به یربعام پیوستند و آنها را مملکت اسرائیل گفتند و باز هر سبطی را کمافی السابق رئیسی که بر ایشان امارت داشت میبود ( سفر اعداد 1:16 و اول تواریخ ایام 27:22 )، لهذا هر سبطی فی نفسه مستقل و با سایر اسباط طریق مودت طراز داشت و غالباً هر سبطی علیحده می جنگید یا با سایر اسباط همدست گشته جنگ در می پیوست. ( انجیل داود 1:3 و اول تواریخ ایام 4:42 و 43 و 5:10 و 17:22 ) و تأسیس مملکت ناشی از خصومتی بود که فیمابین یهودا وافرائیم یافث ( دوم سموئیل 2:4 - 9 و 19:41 - 43 )، بدین واسطه قوم را پسند آمد که رحبعام را در شکیم بشهریاری مسح نمایند، پس چون اسباط عشره از یهودا کناره گرفتند بدین مضمون فریاد نمودند که «ای اسرائیل به چادرهای خود بروید». ( قاموس کتاب مقدس ) :