سببی

معنی کلمه سببی در لغت نامه دهخدا

سببی. [ س َ ب َ بی ] ( ص نسبی ) منسوب به سبب. آنچه به اسباب پدید آید.
- قرابت سببی ؛ مقابل قرابت نسبی. قرابتی که از ولاء حاصل شود. رجوع به قرابت شود.

معنی کلمه سببی در فرهنگ فارسی

منسوب به سبب آنچه باسباب پدید آید

معنی کلمه سببی در فرهنگستان زبان و ادب

{causative} [زبان شناسی] در فارسی، فعل گذرایی که با افزودن ونـد «ـ ان» بـه آن ظـرفیت (valency ) یا تعداد وابسته هایش افزایش می یابد متـ . فعل سببی causative verb, factitive verb

جملاتی از کاربرد کلمه سببی

لیکن آن شیوه از صدق تهی ندهد بهره بجز دل سببی
زنا با محارم به آمیزش جنسی با خانواده یا بستگان نزدیک می‌گویند که معمولاً آمیزش جنسی با خویشاوندان خونی و سببی را در بر می‌گیرد.
دل به اسباب این جهان به امید تو می‌رود که تو اسباب را همه بید خود مسببی
درمان‌ها هم همان درمان‌های سببی است؛ که باید گرفتگی گوش را از بین برد در غیر این صورت داروهای معینی که مسکن خوبی هستند برای پدیده نامطلوب مورد استفاده قرار می‌دهند.
خواهد غم رفته بازگرداند نیست برگشتن روزگار من بی سببی
در نهایت در ۳ تیر ۱۳۹۹، مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه مدّعی شد: «بر اساس آزمایشات و بررسی‌های انجام شده علت مرگ خانم آسیه پناهی بیماری حاد قلبی تشخیص داده شده‌است» و «علت مرگش این بیماری بوده‌است.». او در ادامه اضافه کرد: «اگر مقام قضایی تشخیص دهد که رابطه سببیت بین استرس، بیماری و فوت این شخص وجود داشته و باید این موضوع بررسی شود، مجدداً این رابطه را هم بررسی خواهیم کرد.».
آرشاویر شیراکیان (ارمنی: Արշաւիր Շիրակեան) نویسنده اهل ارمنستان بود. وی به خاطر ترور جمال اعظمی و سعید حلیم پاشا دو تن از مسببین اصلی نسل‌کشی ارمنی‌ها شناخته می‌شود. شیراکیان که در جستجوی سعید حلیم پاشا بود از عثمانی به ایتالیا رفت و سرانجام وی را در روز ۶ دسامبر ۱۹۲۱ ترور نمود.
بسی ارباب چشم و لشکر و سپاه افزون از حد و مرز و قوت و شوکت و توانایی و سطوت که به یک چشم برهم زدن، بی سببی عاجز و درمانده گشته و ذلیل و خوار مانده.
طراحی‌های ایفل تأثیر به سزایی بر جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دنیا داشت. سازه‌های او به عنوان کارهای هنری همراه باجنبه‌های کاربردی دیده می‌شوند. کارهای او بر روی مجسمه آزادی، برج ایفل و کانال پاناما، سببی شد تا نام او برای همیشه در یاد مانده شود. گوستاو ایفل نه تنها یک معمار عالی بود، بلکه یک طراح و یک محقق بزرگ نیز بود.
می‌توان این عنوان را در معنای اصلی واژه(زنجیره قابل دیدن از برخوردهای واقعی) یا معنای استعاری(ارتباطهای سببی در ساختارهایی مانند اقتصاد جهانی یا سیاست) استفاده کرد.
یا رب سببی ساز که یارم به سلامت بازآید و بِرهانَدَم از بندِ مَلامت
در اکتبر ۲۰۰۷، رامی خادر ایاد، مالک تنها کتابفروشی مسیحی غزه، پس از انفجار کتابفروشی وی توسط گروهی ناشناس که به اهداف مرتبط با نفوذ غرب حمله می‌کردند، ربوده شد و پس از ضرب و شتم به قتل رسید. به گفته خانواده و همسایگان ایاد، او مرتباً تهدیدهایی ناشناس مبنی بر مرگ از سوی افرادی که از کار تبلیغی او خشمگین شده بودند، دریافت کرده بود. اسماعیل هنیه، رهبر حماس در غزه، قتل ایاض را محکوم کرد و گفت: حماس «به کسی اجازه نخواهد داد روابط مسلمانان و مسیحیان را خراب کند.» مقامات حماس از جامعه مسیحی بازدید کردند و سخنگوی حماس قول داد که مسببین ابن جنایت را به دست عدالت بسپارد. هیچ گروهی مسئولیت این قتل را بر عهده نگرفت.
این صیقل بیداد فلک بی سببی نیست زانست که بر آینه زنگار نداریم
دودی بر آتش رخ، لرزان بدان سببی درعی ز مشک سیه، پر حلقه زان قبلی
مدعی بی سببی دست ملامت نبرید حرز یوسف دم شمشیر دعای پدرست
همیشه حسن سبب را بجان خریدارم بدان سبب که تو، ای جان، مسبب سببی
آه گرم از سبب آنکه مرا بی سببی سوخت، یارب تو نسازی دگر اسبابش را
با این حال، توجه داشته باشید که کاربرد شکل انعکاسیِ فعل برای بیان معنای ضدسببی رایج‌تر است.
دومین تحقیق و تحلیل که نتایج آن در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده‌است، رابطه سببی میان نوع گروه خونی و بیماری شدید کووید ۱۹ را ثابت نمی‌کند اما تاییدکننده نتایج بررسی قبلی پژوهشگران چینی دربارهٔ رابطه گروه خونی و بیماری شدید کرونا است.
اندیشه مقارنه‌گرایی در کلام اشعری نیز به عنوان اندیشه‌ای محوری و مرکزی حضور دارد و پایه طبیعیات و حتی الاهیات آنهاست. اشاعره با طرح نظریه «عادت‌الله»، قانون «العرض لایبقی زمانین»، ماهیت عرضی نفوس، سببیت خدا در معرفت و نظریه «کسب»، در واقع اراده و فعل الاهی را جایگزین رابطهٔ علیت می‌کنند. این مقاله در نظر دارد با اخذ ساختار و ادبیات فلسفی دکارتیان، اندیشه مقارنه‌گرایانه کلام اشعری را عرضه کند. چهار ساحت طبیعت، رابطه نفس و بدن، معرفت انسان و اختیار انسان، زمینه‌های مناسبی برای مطالعهٔ مقارنه‌گرایی در مکتب دکارتی و اشعری است.