سبات. [ س ُ ] ( ع اِ ) خواب. ( اقرب الموارد ). خواب سبک و خفی یا ابتدای خواب در سر تا که بدل رسد. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). || ( ص ) مرد زیرک. ( ناظم الاطباء ).زیرک از مردان. ( از اقرب الموارد ). || ( اِ ) روزگار. ( منتهی الارب ). دهر. ( اقرب الموارد ). زمانه. ( غیاث ). || راحت و آسایش. ( مهذب الاسماء ) ( کشاف اصطلاحات الفنون ) ( غیاث ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ). || نام مرضی است. ( غیاث ). نام بیماری در سر. ( ناظم الاطباء ). و در تداول طب عبارتست از سیلان خلط یا بالا رفتن بخار در حواس تصرف کند و آن دو نوع است آنکه کسالت و کندخاطری و فتور خواب همراه بود و آن سبات نام دارد. ( تذکره ضریر انطاکی ). - ابناسبات ؛ شب و روز. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).
معنی کلمه سبات در فرهنگ معین
(سُ ) [ ع . ] (اِ. ) خواب ، خواب سبک .
معنی کلمه سبات در فرهنگ عمید
۱. خواب یا اول خواب. ۲. خواب سبک. ۳. دهر، روزگار. ۴. مرد زیرک. ۵. (اسم مصدر ) (پزشکی ) بیماری خواب زدگی که تا آستانۀ از دست رفتن هشیاری می رسد.
معنی کلمه سبات در فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - خواب . ۲ - اول خواب خواب سبک .
معنی کلمه سبات در ویکی واژه
خواب، خواب سبک.
جملاتی از کاربرد کلمه سبات
دلال مظلماتی مبل ادارجاتی گه در محاسباتی، گه در خزانهداری
به کرم فاتح عقدی به عطا نقده نقدی برهان منتظران را ز تمنای سباتی
فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ای سیّد سادات! ای مهتر کائنات! کریم و مهربانی، لطیف و رحیم بر همگانی، همه را بر سنن صواب میرانی، همه را بر مائده عزّت میخوانی، و بسعادت جاودانه میرسانی. یتیمان را چون پدری، بیوه زنان را چون شوهری. آشنا را نوازندهای، و بیگانه را راه نماینده. جهانیان را عین رحمتی، رهیگان را سبب کرامتی. ای سید! این همه هست، و نگر تا خود را نه بینی! وز مکتسبات خود ندانی، کان همه مائیم، و ما بودیم، و ما نواختیم، و ما ساختیم، و ترا بران داشتیم، و بخوش خویی بداشتیم. ای مهتر! با مؤمنان و دوستان همچنین میباش، هم باین مهربانی و هم باین خوشخویی، وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ.
هر کجا این مناسبات افزون نشئه عشق بیش و جذب درون
پیدایش روش تقسیم و حل، نقطه شروع نظریه محاسبات سریع بود. پژوهشگرانی مانند توم، کوک و اشتغاسن تلاشهای زیادی در این زمینه انجام دادند، که الگوریتم اشتغاسن بهترین الگوریتم از منظر زمان اجرا در این
نیستی اصلاح مزاجست و بس مرگ هوسبات علاجست و بس
تشنه را زان هوا نمیسازد زان برنج سبات رنجورست
و عن ربیعة بن وقاص عن النبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلم قال ثلاث مواطن لا تردّ فیها دعوة العبد: رجل یکون فی برّیة حیث لا یراه احد، فیقوم فیصلّی فیقول اللَّه تعالی لملائکته: أری عبدی هذا یعلم انّ له ربا یغفر الذنوب، فانظروا ما یطلب فتقول الملائکة، ای رب! رضاک و مغفرتک، فیقول: اشهدوا انی قد غفرت له. و رجل یکون معه فیفرّ عنه اصحابه و یثبت هو فی مکانه، فیقول اللَّه للملائکة انظروا ما یطلب عبدی؟ فتقول الملائکة بذل مهجة نفسه لک و یطلب رضاک و مغفرتک، فیقول اشهدوا انّی قد غفرت له. و رجل یقوم من آخر اللیل فیقول اللَّه أ لیس قد جعلت اللیل سکنا و النوم سباتا، فقام عبدی هذا مصلّی و یعلم ان له ربا، فیقول اللَّه لملائکة انظروا ما یطلب عبدی، فتقول الملائکة رضاک و مغفرتک، فیقول اشهدوا انی قد غفرت له»
عمر آمد عمر آمد ببین سرزیر شیطان را سحر آمد سحر آمد بهل خواب سباتی را
امدی۶ در برابر حملات شناخته شده امن محسوب میشود. نسبتاً ساده است. دارای توانایی انجام محاسبات همزمان است و نیز از سطح کارآمدی معقولی برخوردار است.
الگوریتمها و محاسبات جدیدترین گرایش رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد است که از چند سال گذشته به فهرست گرایشهای رشته مهندسی کامپیوتر اضافه شدهاست. برای اولین بار دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۵ اقدام به جذب دانشجوی کارشناسی ارشد در این رشته نموده است.
از حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم مروی است که «در بیت المقدس فرشته ای هست که هر شب ندا می کند که هر که بخورد چیزی را که حرام باشد، خدا از او نه قبول می فرماید سنتی را، و نه واجبی را» و نیز از آن سرور مروی است که «هر که باک نداشته باشد از اینکه هرجا مال را تحصیل کند، خدا هم باک ندارد که از هر دری او را وارد جهنم کند» و فرمود: «هر گوشتی که از حرام روئیده شود آتش سزاوار است به آن» و نیز فرمود که «هر که مالی از سر ممر حرامی به دست آورد و به آن صله رحم به جا آورد، یا تصدیق کند، یا در راه خدا انفاق نماید، خداوند عالم، همه را جمع می کند، پس آن را داخل آتش می کند» و فرمود: «هر که مالی از حرام کسب نماید پس اگر آن را تصدیق کند از او قبول نمی شود و اگر بگذارد آن را، توشه راه جهنم او می شود» از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مروی است که «هرگاه کسی مالی از غیر مداخل حلال به دست آورد و به آن حج کند، چون گوید: «لبیک، اللهم لبیک» خطاب رسد که «نه لبیک و نه سعدیک» و در بعضی اخبار وارد شده است که «چون روز قیامت شود بنده ای را در نزد ترازوی اعمال نگاه دارد و از برای او اعمال حسنه مانند کوههای عظیمه باشد، پس او را در مقام محاسبه باز می دارد و از او سوال می کنند که مال خود را از کجا به دست آورده و به چه مصرف رسانیده است؟ و رعایت عیال خود را چگونه نموده است؟ و حقوق ایشان را به جای آورده است یا نه؟ تا به واسطه این محاسبات، همه اعمال حسنه او تمام شود و هیچ از برای او باقی نماند پس ملائکه ندا می کنند که «هذا الذی أکل عیاله حسناته» یعنی این است آنچنان کسی که عیال او حسنات او را خوردند و امروز به اعمال خود گرفتار آمد» و وارد شده است که «زن و فرزندان آدمی در روز قیامت به او می آویزند و او را در موقف حضور پروردگار باز می دارند و می گویند: پروردگارا حق ما را از این شخص بستان به درستی که ما جاهل به احکام شریعت بودیم و او ما را تعلیم نکرد و غذای حرام به ما خورانید و ما عالم به آن نبودیم» پس هر که طالب نجات، و مشتاق وصول به سعادات باشد باید فرار کند از مال حرام.
آن حی لاینام که ذات وی از ازل دارد فراغ تا ابد از نوم و از سبات
پیرامون سال تاجگذاری اردشیر بابکان اختلاف نظرهایی میان صاحب نظران وجود میدارد؛ برپایهٔ آراء و محاسبات و.ب. هنینگ، اردشیر در ۲۸ آوریل ۲۲۴ میلادی تاج گذارده است؛ ولیکن محاسبات س.ح. تقیزاده، تاریخ این رویداد را ۶ آوریل ۲۲۷ میلادی نشان میدهد. جوزف ویزههوفر نیز برپایهٔ دیگر منابع، سال تاجگذاری اردشیر در تیسفون را ۲۲۶ میلادی و در هنگام لشکرکشی به شمال میانرودان میداند.