سایم
معنی کلمه سایم در لغت نامه دهخدا

سایم

معنی کلمه سایم در لغت نامه دهخدا

سایم. [ ی ِ ] ( ع ص ) رجوع به سائم شود.

معنی کلمه سایم در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . سائم ] (اِفا. ) چرنده . ج . سوایم (سوائم ).

معنی کلمه سایم در فرهنگ فارسی

چراکننده، چرنده، چارپایان، مانندشتروگاو
۱ - چرنده جمع سوائم ( سوایم ) . توضیح چارپایانی که بچرا روند بر حسب عادت مانند : شتر اسب گوسفند .

معنی کلمه سایم در دانشنامه عمومی

سایم (برزیل). سایم ( به پرتغالی: Caém ) یک منطقهٔ مسکونی در برزیل است که در باهیا واقع شده است. سایم ۹٬۰۵۸ نفر جمعیت دارد.
سایم (شهر باستانی آئولیایی). سایم: ( یونانی، CYME از Aeoli ) ( مدرن ترکیه امروزی Limani ) ویا کومای یک شهر آئولیایی ( یونانیان آسیای صغیر ) در کرانه های غربی آناتولی و نزدیک به پادشاهی لیدیا قرار داشت.
آئولیایی ها شهر سایم را تحت عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین شهر از شهرهای دوازده گانه مردمشان که محلش در خط ساحلی آسیای صغیر ( غرب آناتولی ) قرار داشت، عنوان می کردند. گمان می شود به علت دسترسی مستقیم شهر به دریا، تجارت در این شهر از رونق فراوانی برخوردار بوده باشد.
دو نویسهٔ ( زندگیه هومر و استرابو جغرافیدان باستان ) ، محل قرارگیری شهر باستانی را در حومه شهر امروزی "Nemrut Limanı" معرفی می کنند.
پس از گذر کردن از هایلوس، فاصله لاریسا تا سایم ۷۰ استادیا ( واحد اندازه گیری ) و از سایم تا میرینا ۴۰ استادیا بود. ( استرابون: 622 )
یافته های باستان شناسی مانند سکه ها به رودخانه ای اشاره می کنند که گمان می رود رودخانه هایلوس باشد.
دربارهٔ افسانه ساخت شهر اطلاعات ناچیزی موجود است. کایم ( Kyme ) بزرگترین شهر آئولیا بوده و طبق افسانه ها آنرا آمازون کایم تأسیس کرد. آمازون ها قبیله ای از زنان جنگ جو از پونتوس کلشیس تراسیه یا اسکایسیا ( سکاها ) بودند که علیه قهرمانان سنتی یونان ( از قدیم سنت بر این بوده که قهرمانان و جنگجویان از میان مردان انتخاب می شده اند ) می جنگیدند. سکه های یافت شده اغلب سر کایم را در یک رو و اسب ( در حال جفتک انداختن ) را در روی دیگر نشان می دهند.
به طور پیوسته مهاجران از سرزمین های اصلی یونان ( احتمالاً ایبوئا ) در اواخر عصر مفرغ با گذر از اژه به این شهر آمده اند. به طوری که مهاجامان دوریایی زبان احتمالاً تمدن میسنیایی ( یا میکنیا ) را در حدود سال ۱۰۵۰ قبل میلاد ساقط کردند. در طی اواخر عصر برنز و اوایل عصر تاریک یونان گویش و زبان سایم و مناطق اطراف آئولیا شباهت زیادی به گویش محلی تسالیا و بوئتیا داشت.
این شهر پس از نبرد تروی توسط یونانیان در نزدیکی رود هرموس بنا گذاشته شد.
برای اولین بار در قرن ۱۹ باستان شناسان در این منطقه شروع به کاوش کردند که منجر به یافت معبدی کوچک در Isis، رواق رومی و آنچه که امروزه خانه سفال نامیده می شود شد. بین سالهای ۱۹۷۹–۱۹۸۴، موزه ازمیر با انجام حفاریهای مشابه در مکانهای مختلف اطراف محل، کتیبه ها و سازه های دیگری را در تپه جنوبی کشف کرد.
معنی کلمه سایم در فرهنگ معین
معنی کلمه سایم در فرهنگ فارسی

معنی کلمه سایم در ویکی واژه

سوایم (سوائم)
چرنده.

جملاتی از کاربرد کلمه سایم

آلوین، سایمون و تئودور به دیو آسیب می زنند و دیو آن‌ها را به پسرعمویش توبی واگذار می کند و توبی نیز به دستور دیو آن ها را به مدرسه می برد. ایان نیز با سه سنجاب دختر به نام های بریتنی، جانت و الینور سعی می کند انتقام خود را از دیو و آلوین بگیرد.
غالیه سایم به زلف و غازه به ‌رخسار رنگ‌کلف بسترم ز ماه منور
من عزیز مصطفایم نور چشم مرتضایم زاده خیرالنسایم کشته راه خدایم
تنم را خاک صحرای نجف کن تا بیاسایم در آن وادی که گردش سرمهٔ چشم سلیمان شد
کجا تاب آورد در پیش اشک دیده‌فرسایم؟ دواند ریشه گر چون شمع، مژگان تا کف پایم
ارسلان علیجانی منفرد زاده ۳۰ شهریور ۱۳۵۹، تبریز بازیکن و مربی اسبق تیم ملی اسکیت هاکی ایران است. مؤسس، سرمایه‌گذار و مدیرعامل مجتمع ورزشی سایمان (اولین مجموعه تفریحی ورزشی تبریز و بزرگ‌ترین پیست اسکیت استاندارد خاورمیانه). او بیش از صد عنوان قهرمانی باشگاهی، استانی، کشوری و بین‌المللی در رشته‌های اسکیت هاکی و سرعت را در کارنامه خود دارد.
در ۱۹ مه سال ۲۰۲۰، گزارش شد که مایکل بی، آدام گودمن و ابن دیویدسون فیلمی در مورد بیماری همه گیر کرونا با عنوان پرنده آواز خوان تولید می‌کنند. قرار بود آدام میسون که با همکاری سایمون بویز فیلمنامه را نوشت، کارگردانی آن را بر عهده بگیرد.
بداند شهنشاه با فر و جاه که سایم همی بند در زیر چاه
پل سایمون و آرت گارفانکل، اعضای گروه موسیقی معروفی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی هستند که معمولاً به نام سایمون و گارفانکل شناخته می‌شوند.
در سال ۲۰۱۷، زک برای پروژه سایمون فولر حالا یونایتد تست داد تا قسمتی از یک گروه بین‌المللی (با نماینده‌هایی از چین، هند، روسیه، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده، فیلیپین، کره جنوبی، فنلاند و آلمان) باشد. بعداً اعلام شد که زک به ازای اینکه قسمتی از خواننده‌ها باشد، به نام سرپرست این پروژه منتخب گردید، که به معنی‌های پروازهای منظم از اسرائیل به لس آنجلس در حالی که هنوز در مدرسه بود. او فهمید که قرار است مجری گروه باشد و این کار را در یک مناسبت در روسیه انجام داد.
خو کرده به خلوت، دل غم فرسایم کوتاه شد از صحبت مردم، پایم
گفت به گر به شب برآسایم کز شب آشفته می‌شود رایم
در دوران فرمانروایی امپراتریس کوگیوکو (امپراتریس سایمی) (زاده ۵۹۴ یا ۵۹۵، درگذشته ۶۶۱ میلادی) برای نخستین بار جشن اموات یا اُبُن برگزار شد.
نبخشد روشنایی دیده را جز خاک کوی او اگر بر گوهر سیراب و لعل آتشین سایم
یا بیاسایم دمی با وی، فرو میرد مگر آتش افروخته در استخوان پهلوم
این کتاب در سال ۱۹۵۳ از سوی انتشارات سایمون اند سوشتر نشر شده که علاوه بر فعالیت‌های بین‌المللی امام، روایت مهمی از چگونگی مدیریت و رهبری نهادهای مختلف و جماعت جهانی اسماعیلی در قرن ۱۹ و ۲۰ است. این کتاب از سوی یک مترجم اسماعیلی مذهب افغانستان به فارسی ترجمه و قرار است در سال ۲۰۲۴ در یک بنگاه نشرات اروپایی چاپ و در نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای اروپایی فرستاده شود.
این خودروی اسپورت محصول همکاری استون مارتین و ردبول ریسینگ برای توسعه یک خودروی پیست محور است که کاملاً قابل استفاده و لذت‌بخش به عنوان یک خودروی جاده‌ای است که توسط آدریان نیوی، دکتر اندی پالمر، کریستین هورنر و سایمون اسپول طراحی شده است. سازندگان این خودرو لقب سریع‌ترین خودروی قانونی خیابانی جهان را برای آن دارند. آدرین نیوی، مدیر فنی ردبول ریسینگ و موفق ترین طراح فرمول یک در جهان در طراحی ماشین کمک کرده است.
سایمون فولر و سایمون کاول در سال ۲۰۰۱ اقدام به فروش حق پخش «امریکن آیدل» به ایالات متحده کردند، اما این ایده با پاسخ منفی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مواجهه شد با این وجود روپرت مرداک، رئیس مادر شرکت رسانه‌ای فاکس در آن زمان، توسط دخترش «الیزابت»، برای خرید این برنامه قانع شد. دختر او «الیزابت» در آن زمان از طرف‌داران نسخهٔ بریتانیایی آن زمان (پاپ آیدل) بود.
در سال ۲۰۱۲ سایموندز و مک‌گلاشان دربارهٔ سودآوری از سرمایه‌گذاری در فیلم با بودجهٔ متوسط (در حدود ۲۰–۶۰ میلیون دلار) بحث می‌کردند. گفتگوها منجر به راه‌اندازی اس‌تی‌اکس انترتینمنت در سال ۲۰۱۴ شد؛ با مأموریت سرمایه‌گذاری، توسعه، تولید، فروش و توزیع ۸ تا ۱۰ فیلم در سال.