ساهر

معنی کلمه ساهر در لغت نامه دهخدا

ساهر. [ هَِ ] ( ع ص ) بیدار. مقابل نائم. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) :
هر که شب ساهر شود پژمرده گردد بامداد
وین گل پژمرده چون ساهر شود زاهر شود.منوچهری.چون چشم ِ بخت و دولت بیدارت
نبود ستاره سحری ساهر.سوزنی.|| لیل ساهر؛ شب ِ بیداری. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).
ساهر. [ هَِ ] ( اِخ ) مسمی به یوسف. طبیبی بوده است به ایام مکتفی خلیفه و کتاب کناش از اوست. ( ابن الندیم ). رجوع به عیون الانباء ص 203 شود.

معنی کلمه ساهر در فرهنگ معین

(هِ ) [ ع . ] (اِفا. ) بیدار.

معنی کلمه ساهر در فرهنگ عمید

بیدار مانده، بیدار.

معنی کلمه ساهر در فرهنگ فارسی

بیدار، بیدارمانده
( اسم ) گیاهی است از تیره گندمیان که پایاست و ارتفاعش به ۶٠ سانتیمتر میرسد و در مزارع به فراوانی میروید و جهت چرا و علوفه دامها از آن استفاده میشود کوپک قریروغی .
مسمی به یوسف

معنی کلمه ساهر در فرهنگ اسم ها

اسم: ساهر (پسر) (عربی) (تلفظ: sāher) (فارسی: ساهر) (انگلیسی: saher)
معنی: بیدار

جملاتی از کاربرد کلمه ساهر

با سرما بشوی (به عربی: اغسلی بالبرد) نام یکی از آلبوم‌های کاظم الساهر، خواننده، شاعر و آهنگساز عراقی است. این آلبوم که مشتمل بر ۳ آهنگ می‌باشد در سال ۱۹۹۶ میلادی و توسط شرکت عربستانی روتانا منتشر شد.
الرسم بالکلمات نام یکی از آلبوم‌های کاظم الساهر، خواننده، شاعر و آهنگساز عراقی است. این آلبوم که مشتمل بر ۹ آهنگ می‌باشد در سال ۲۰۰۹ میلادی و توسط شرکت عربستانی روتانا منتشر شد.
قوله: وَ لا عَلَی الَّذِینَ إِذا ما أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ نمی‌خواستند که از صحبت و مشاهده رسول خدا باز مانند و از درویشی و بی کامی ساز رفتن نداشتند، آمدند و از سر سوز و نیاز سؤال کردند، چون مقصود بر نیامد، وقت را اندوهگن و حزین برگشتند و گریستن در گرفتند، مصطفی ص گفت: «ما من عین الا و هی باکیة یوم القیمة الّا اربعة اعین، عین فقئت فی سبیل اللَّه و عین غضّت عن محارم اللَّه و عین باتت ساهرة ساجدة للَّه و عین بکت من خشیة اللَّه».
گفته می‌شود که او آهنگ اغلب ترانه‌هایش را باستثناء تعداد کمی را که از دو آهنگساز دیگر کمک می‌گیرد خودش می‌سازد. وی القاب بسیاری دارد از جمله «سفیر الأغنیة العراقیة» به‌معنی پیام‌آور ترانه‌های عراقی و نیز «قیصر الأغنیة العربیة» به‌معنی سلطان آواز عرب که شاعر معروف سوری فقید نزار قبانی به وی داده است. کا‍ظم الساهر از زمان شروع کار خود، با بیش از ۱۰۰ میلیون آلبوم فروخته شده و بالاترین حضور در کنسرت عربی در تمام دوران، جایگاه یکی از موفق‌ترین خوانندگان تاریخ جهان عرب را از آن خود کرده است.
نخستین ترانهٔ کاظم‌الساهر، لدغه‌الحیه (نیش مار) بود که به‌خاطر معنی جملاتش ممنوع شد.
الحب المستحیل نام یکی از آلبوم‌های کاظم الساهر، خواننده، شاعر و آهنگساز عراقی است. این آلبوم که مشتمل بر ۱۰ آهنگ می‌باشد در سال ۲۰۰۰ میلادی و توسط شرکت عربستانی روتانا منتشر شد.
کاظم‌الساهر در سالن سلطنتی معروف انگلستان رویال آلبرت هال نیز آواز خواند و دومین هنرمندی است که بعد از مادونا کلید شهر سیدنی استرالیا را دریافت نمود.
چشم او بی‌خواب خواب‌آلوده باشد روز و شب چشم من زان زلف خواب‌آلود او شب ساهرست
ابحث عنک نام یکی از آلبوم‌های کاظم الساهر، خواننده، شاعر و آهنگساز عراقی است. این آلبوم که مشتمل بر ۹ آهنگ می‌باشد در سال ۲۰۰۱ میلادی و توسط شرکت عربستانی روتانا منتشر شد.
بیضای اردبیلی، ثابت رحمان، حبیب ساهر، حسین بوزالقانلی، سید باقر حری، عباسقلی یحیوی، علی فطرت، علی نظمی، علی‌اکبر پاکزاد، غازی بوزقورت، معجز شبستری، میرجلال پاشایف، یوسف کلانتری، رضا بهاری، میرزا احمد پرغم تبریزی و… می‌توان اشاره کرد.
العزیز نام یکی از آلبوم‌های کاظم الساهر، خواننده، شاعر و آهنگساز عراقی است. این آلبوم که مشتمل بر ۶ آهنگ می‌باشد در سال ۱۹۹۱ میلادی و توسط شرکت النظائر منتشر شد.
وی در ۲ ژوئیهٔ ۱۹۳۶ در مسکو به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات در دانشگاه دولتی ایروان در ۱۹۵۸ وی تحصیلات خویش را در انستیتو ادبیات ماکسیم گورگی ادامه داد. ساهراتیان بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۵ در این انستیتو به عنوان سخنران به فعالیت پرداخت. وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون نشان طلایی پوشکین شده‌است. وی در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ در سن ۷۹ سالگی در مسکو درگذشت.