سانیده

معنی کلمه سانیده در فرهنگ معین

(نْ یَ دِ )(اِفا. )آن که چیزی را می ساید و نرم می کند.

جملاتی از کاربرد کلمه سانیده

فروزان ز شمشیر هرسو چراغ حریفان رسانیده از خون، دماغ
کار در گردن ایشان کن تا من بکنم نا رسانیده بیک بنده تو هیچ ضرر
رسانیده خود را به یک مرد زود به یک حمله از پشت زین در ربود
گرچه یکی دو تن از استادان هم‌زمان او در آواز، هم‌ردیف اسحاق بودند ولی هیچ کس مانند او عود نمی‌زد و در این هنر خود را در ردیف پهلبد و وارث او می‌دانست. او نخستین شاعر به عربی است که ترانه‌ها و غزلیات لطیف در معاشقه با زنان را به درجه کمال رسانیده. او ایجادکننده و نوآور گونه جدید نوشتن نغمه و تقسیم و طبقه‌بندی کامل آوازها و پرده‌ها بود. خود او نغمه را با صدای بلند و تیز آغاز می‌کرد، از این رو اسحاق را «مَلسُوع» یعنی مارگزیده و عقرب‌زده لقب دادند.
کاری به منتها نرسانیده در طلب بردیم روزگار گرامی به منتها
وی در جای دیگر از همین کتاب کتاب شبهای آتیک اثر آولوس گلیوس را، بزرگ‌ترین مجموعه از مطالب بی‌ارزش در ادبیات باستان و نماینده‌ای از نهضت کهنه‌نویسی باستانی می‌خواند و مدعی می‌شود که آپولیوس در الاغ طلایی این شیوه [یعنی جمع‌آوری مطالب بی‌ارزش در عصر باستان] را، به اوج خود رسانیده‌است.
الچین افندی‌اف در ۱۳ مه سال ۱۹۴۳ در باکو در خانوادهٔ «الیاس افندی‌اف» یکی از برجسته‌ترین چهره‌های قرن بیستم ادبیات آذربایجانی زاییده شد. از آنجا که پدرش نویسنده بود، از دوران کودکی با ادبیات محلی و جهان از نزدیک آشنا شد. وی در کارنامهٔ آتی خود به عنوان نویسندهٔ موفق از این آشنایی تأثیرات زیادی گرفت. در سن ۱۶ سالگی اولین داستان خود را نوشت که، در سال ۱۹۵۹، در مجلهٔ «جوانان آذربایجان» به چاپ رسید. الچین افندی‌اف دورهٔ راهنمایی خود را در سال ۱۹۶۰ به پایان رسانیده و وارد دانشگاه دولتی باکو گردید. در سال ۱۹۶۵، از دانشکدهٔ فقه‌الغه فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۶۹، با نوشتن پایان‌نامه ای ۵۰۰ صفحه ای، دکترای خود را از دانشکده نظامی گنجوی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان دریافت نمود.
ای رسانیده مرا حشمت و جاه تو به جاه فضل و کردار تو بگرفته ز ماهی تا ماه
هر شبی بوقت سحر بیک وقیه روزه گشادمی بی نان، خورش و بی نمک این درم مرا یک سال بسنده بودی. پس عزم کردم که هر سه شبانروزی یکبار روزه گشایم. پس به پنج روز رسانیدم. پس بهفت روز بردم پس به بیست روز رسانیدم. نقلست که گفت بهفتاد روز رسانیده بودم و گفت گاه بودی که در چهل شبانروز مغزی بادام خوردمی و گفت چندین سال بیازمودم و در سیری و گرسنگی در ابتدا ء ضعف من از گرسنگی بود و قوت من از سیری، چون روزگار برآمد قوت من از گرسنگی بود و ضعف من از سیری،
آلبوم پیش از سه میلیون نسخه خود را، در ایالات متحده به فروش رسانیده؛ و توانست در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵، به پلاتینیوم فروش سه‌گانه دست پیدا کند.
بسخن کام روا باش بر خصم نظر نارسانیده حروف سخن از حلق بکام
بسمل صفت به سکته رسانیده‌ام ورق سطری ز خون مگر سبقم را روان کند
دوستان را روح و راحت دررسانیده به دل دشمنان را در عذاب جاودان انداخته
اسماعیل قاآنی در ۲۶ دی ۱۳۹۳ در سخنرانی علیه آمریکا و اسرائیل گفت: «آمریکا و اسرائیل کوچک‌تر از آن هستند که خود را همتراز با قدرت نظامی ایران بدانند. این قدرت اکنون خود را در کنار مردم مظلوم فلسطین و غزه در قالب موشک و سلاح به منصه ظهور رسانیده‌است.»
فرزند نبی جای جد خویش گرفته است وز فخر رسانیده سر تاج به کیوان
رزنیک پس از یک دوره کوتاه در کالج شهری نیویورک (۱۹۷۱–۱۹۷۳)، تدریس در دپارتمان اقتصاد دانشگاه آمهرست ماساچوست را در سال ۱۹۷۳ آغاز کرد. او در این مدت کار را با ریچارد دی. وولف آغاز کرده و از آن زمان تا مرگ رزنیک آن‌ها مقالات و کتاب‌های متعددی را باهم به چاپ رسانیده و رویکرد تحلیلی طبقاتی غیرجبری را تدوین نمودند. این مقالات نظریهٔ مارکسیستی و تحلیل ارزشی، غیرجبرگرایی، اقتصاد رادیکال، تجارت بین‌المللی، چرخه‌های تجارت، ساختارهای اجتماعی اتحادیه شوروی را دربرداشت.
درارتو تولو، آببه بیکیلا و میروتس ییفتر از دیگر دوندگان شاخص اتیوپی به حساب می‌آیند. درارتو تولو اولین دونده زن اتیوپی از قاره آفریقا بود که با برنده شدن در رشته دو ۱۰۰۰۰ متر در بارسلونا، موفق به کسب اولین مدال طلای المپیک گردید. آببه بیکیلا فاتح ماراتن‌های سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۴ بود که در هر دو مسابقه موفق به بهبود دادن رکود گردید. او تا به امروز نیز بخاطر بردن ماراتن ۱۹۶۰ با پاهای برهنه مشهور است. میروتس یفتر اولین ورزشکار اتیوپیایی شناخته شده‌است که به لحاظ سرعت بسیار بالا و برد مدال طلای دوهای ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰ متر المپیک مسکو معروف شده‌است. او آخرین فردی است که این کار برجسته را به انجام رسانیده‌است.
شماری دیگری از مردم میدان وردک در ساختن گیلم، جاکت، دستکش، یخن، شال، فرش‌های پشمی و مواد دوخته شده از موره‌ها دست دارند و در ولایات دیگر آنرا بفروش رسانیده امرار معاش می‌نمایند. مجموع تولیدات سنگ مرمر سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل آن رقم ۱۶هزار و ۸۸۳ تن افزایش را نشان می‌دهد".
اشعار وی در لبنان، صربستان، آبخاز، روسیه، ایران و چندین کشور دیگر ترجمه و به چاپ رسیده‌است. وی چهار جلد کتاب شعر روایتی به چاپ رسانیده‌است.
آرمین ماهبانوزاده (متولد ۱۵ اوت ۱۹۹۱ در شهر الکساندریا، ایالت ویرجینیا) ورزشکار امریکایی و دارای عناوین قهرمانی متعدد در سطح امریکا و جهان در رشته اسکیت روی یخ می‌باشد. او در سال ۲۰۰۹ دوره دبیرستان را به پایان رسانیده و در کالج دارتموث پذیرفته شده است.