سانح

معنی کلمه سانح در لغت نامه دهخدا

سانح. [ ن ِ ] ( ع ص ، اِ ) صیدی که از جانب دست چپ بطرف دست راست تیرانداز درآید و این طور صید را مبارک دانند و بارح را که ضد این است شوم گویند. ( منتهی الارب ) ( غیاث ) ( آنندراج ): العرب تتیمن بالسانح و تتشأم بالبارح و منه مثل : من لی بالسانح بعد البارح ؛ ای بالمبارک بعد الشوم. ( منتهی الارب ) : و در انتظار سانح و بارح و نازح وسارح ماند. ( سندبادنامه ص 259 ). || چیزی که ظاهر شود کسی را. ( غیاث ). || هر چیز که ظاهر شود کسی را از خیر و شر. ج ، سوانح. ( از آنندراج ) : هیچ واقعه نباشد از خیر و شر که سانح گردد. ( تاریخ بیهق ص 8 ). راه انقباض و بیگانگی مسدودباید داشت و هر آنچه سانح شود و حاجت افتد از انواع مقدورات التماس کردن. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 61 ).

معنی کلمه سانح در فرهنگ معین

(نِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - واقعه (اعم از خیر و شر ) ج . سوانح . ۲ - انسان یا جانوری که از سمت راست شخص برآید. مق بارح . (?~سانحه (نِ حَ یا حِ ) [ ع . سانحة ] (اِفا. ) واقعه ، رویداد.

معنی کلمه سانح در فرهنگ عمید

هر واقعه و امری که برای انسان رخ بدهد، چه خیر باشد چه شر.

معنی کلمه سانح در فرهنگ فارسی

ازطرف راست آمدن، مقابل بارح، حادثه، سوانح جمع
۱ - امری که برای انسان روی دهد ( اعم از خیر و شر ) واقعه جمع سوانح . ۲ - انسان یا جانوری که از سمت راست شخص بر آید مقابل بارح . توضیح : عرب سانح را به فال نیک و بارح را به فال بد میگرفت . ۳ - حالهایی که پس از سلوک اهل وصول را حاصل شود .

معنی کلمه سانح در ویکی واژه

واقعه (اعم از خیر و شر)
سوانح.
انسان یا جانوری که از سمت راست شخص برآید. مق بارح. (?~سانحه (نِ حَ یا حِ)
واقعه، رویداد.

جملاتی از کاربرد کلمه سانح

منصور صفری یکی ااز فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی همدان نیز در این سانحه بود در گذشت.
افتخاری در سال ۱۳۷۶ برای تحصیل وارد دانشگاه صنعتی شریف شد. در اسفند ۱۳۷۶ افتخاری به همراه مریم میرزاخانی و حسین نمازی در تیم دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول در مسابقات ریاضی کشور در اهواز را کسب کردند. اتوبوس حامل این دانشجویان در مسیر برگشت دچار سانحه شد که منجر به کشته شدن و صدمه دیدن جمعی از دانشجویان شد. او پس از سه سال، در سال ۱۳۷۹ فارغ‌التحصیل دورهٔ کارشناسی شد. همان سال از چند دانشگاه آمریکا پذیرش گرفت، که در نهایت به دانشگاه پرینستون رفت. دورهٔ دکترا هم ۴ سال طول کشید و در سال ۲۰۰۴ در ۲۵ سالگی درجه دکترا گرفت.
اصبری اختی ماوقع الدهر علینا لیس فی سانحه الکسون ثبات و مهاد
او هوادار همیشگی باشگاه فوتبال منچستر یونایتد بود. وی همچنین داستان‌گوی مستند سانحه هوایی مونیخ بود این مستند دربارهٔ سقوط هواپیمای بازیکنان منچستر یونایتد در سال ۱۹۵۸ و کشته شدن شمار زیادی از بازیکنان این تیم (موسوم به بچه‌های بازبی) بود. این مستند در فوریه ۲۰۰۸ از کانال منچستر یونایتد پخش شد.
نیروی هوایی آمریکا تا سال ۱۹۶۸ که اف-۱۰۰ دی را از رده خارج کرد ۵۰۰ فروند از این هواپیما را در سانحه از دست داده بود.
در یک مهمانی بازیگران، کمبل مست کرده بود و در حالی که در ساعت ۴ صبح با خودروی خود به سوی منزل در حال رانندگی بود، دچار سانحه شد و جان باخت.
سید آیت موسوی اجاق (زاده ۱۳۳۲ - کرمانشاه) سیاست‌مدار، نماینده سابق دورهٔ چهارم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه که در یک سانحه تصادف درگذشت. وی بردار مجتبی موسوی اجاق نماینده پیشین دوره دورهٔ پنجم و دورهٔ ششم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بود.
همسر بیوه پرکینز نیز در جریان حملات ۱۱ سپتامبر در سانحه هوایی پرواز شماره ۱۱ آمریکن ایرلاینز کشته شد.
ابوالحسن اصفهانی در اثر سانحه‌ای به زمین‌خورد و پس از بازگشت به کاظمین در شب نهم ذیحجه ۱۳۶۵ در ۸۱ سالگی درگذشت و در حرم علی بن ابیطالب دفن شد.
آلبر کامو پس از رودیارد کیپلینگ جوان‌ترین برندهٔ جایزهٔ نوبل و همچنین نخستین نویسندهٔ زادهٔ قارهٔ آفریقا بود که این عنوان را کسب کرده بود. همچنین کامو در بین برندگان نوبل ادبیات، کمترین طول عمر را دارد و دو سال پس از بردن جایزهٔ نوبل در یک سانحهٔ تصادف درگذشت.
افکن بمرحمت نظر ایشاه ذوالکرم بر بنده که بر تو گریز ز سانحات
هم برق دم خنجر او سانحه سوز است هم چشم دل روشن او حادثه بین است