سانتیگراد

سانتیگراد

معنی کلمه سانتیگراد در لغت نامه دهخدا

سانتی گراد. [ گْرا / گ ِ ] ( فرانسوی ، اِ مرکب ) صد درجه.

معنی کلمه سانتیگراد در فرهنگ معین

(گِ ) [ فر. ] (اِمر. ) ۱ - صد درجه ای . ۲ - گرماسنجی که دارای صد درجه است .

معنی کلمه سانتیگراد در فرهنگ عمید

واحد اندازه گیری درجۀ حرارت، برابر با یک صدم حرارت مورد نیاز برای جوشش آب.

معنی کلمه سانتیگراد در فرهنگ فارسی

صددرجه ای، صدقسمتی، صدصد، صدزینهای، درجه حرارت
( اسم ) ۱ - صددرجه یی . ۲- گرماسنجی که دارای صدر درجه است .
ماخوذ از فرانسه

معنی کلمه سانتیگراد در دانشنامه عمومی

سانتیگراد (فیلم). «سانتیگراد» ( انگلیسی: Centigrade ( film ) ) فیلمی در ژانر ترسناک به کارگردانی کالین کانینگهام است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کالین کانینگهام اشاره کرد.

معنی کلمه سانتیگراد در ویکی واژه

صد درجه‌ای.
گرماسنجی که دارای صد درجه‌

جملاتی از کاربرد کلمه سانتیگراد

در فصل پائیز باران موسمی می‌بارد و درجه گرما در این وقت از سال کمتر از ۱۴ درجه سانتیگراد است، در حالیکه در تمام مناطق شبه جزیره عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس درجه گرما به ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.
بهنمیر از نظر آب و هوایی دارای آب و هوای معتدل و نسبتاً مرطوب است. این ناحیه با میانگین سالیانه دمای ۱۷٫۴ درجه سانتیگراد، بارش سالیانه ۸۵۰ میلی‌متر و ۸۲ درصد رطوبت یکی از خوش آب و هواترین مناطق کشور به‌شمار می‌آید.
ابها از لحاظ آب دمای هوا در زمستان سرد و تابستان معتدل است. حراره در تابستان معتدل و از ۳۰ درجه سانتیگراد تجاوز نمی‌کند اما در زمستان حراره به ۵ درجه سانتیگراد و حتی در بعضی نقاط مانند السوده تا صفر و زیر صفر نیز می‌رسد. در ابها بادهای موسمی که منشأ آن اقیانوس هند است و باد دیگر که به نام «غربی» نزد مردم مشهور است و منشأ آن دریای سرخ است، ظاهر شده و باران می‌آورد. در فصل زمستان در ابها میزان بارندگی افزایش می‌یابد.
دمای هوای استونی به‌طور میانگین ۱۶٫۳ درجه سانتیگراد (۶۱٫۳ درجه فارنهایت) در جزایر بالتیک تا ۱۸٫۱ درجه سانتیگراد (۶۴٫۶ درجه فارنهایت) در داخل در ماه ژوئیه (گرم‌ترین ماه) و از ۳٫۵- درجه سانتیگراد (۲۵٫۷ درجه فارنهایت) در جزایر بالتیک تا ۷٫۶- درجه سانتیگراد (۱۸٫۳ درجه فارنهایت) در داخل در فوریه (سردترین ماه) است. همچنین در کل متوسط دما در سال در استونی ۵٫۲ درجه سانتی گراد (۴۱٫۴ درجه فارنهایت) است.
بارش سالیانه حدود ۱۳۸ میلیمتر و میانگین دمای سالانه ۱۹/۹ درجه سانتیگراد است اما دما دما در پاییز و بهار معتدل بوده و در این فصول توریست‌های زیادی از اقصی نقاط جهان به این شهر زیبا می‌آیند.
آنتونوف ای‌ان-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است. این هواپیما به‌عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد. عمده ویژگی‌های بارز این هواپیما نسبت به مدل‌های قبلی عبارتند از:سقف پروازی بلندتر، نیاز به باند فرود کوتاه به مسافت۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد، افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران.
این شهر از نظر آب و هوا دارای اقلیم سرد معتدل است. دمای هوا در اشنویه در ماه های تابستان حدود ۲۶.۷ درجه سانتیگراد و در ماه های زمستان حدود منفی ۱ درجه سانتیگراد است. میانگین دمای سالانه این شهرستان ۱۳.۳ درجه سانتیگراد است. بارندگی در اشنویه کم است و متعلق به اقلیم نیمه خشک است. میانگین بارندگی سالانه این شهرستان حدود ۴۲۲ میلیمتر است که ۷۰ درصد آن به پاییز و زمستان تعلق دارد.