سانتیم
معنی کلمه سانتیم در فرهنگ عمید

سانتیم

معنی کلمه سانتیم در فرهنگ عمید

یک صدم فرانک.

معنی کلمه سانتیم در فرهنگ فارسی

( اسم ) یک صدم فرانک .

معنی کلمه سانتیم در دانشنامه عمومی

سانتیم ( به لاتین: centesimus ) در زبان فرانسوی به معنای یک صدم است و در کشورهای فرانسوی زبان و مستعمرات پیشین فرانسه به جای سنت استفاده می شود. استفاده از سانتیم در فرانسه به معرفی سیستم پولی اعشاری در زمان ناپلئون برمی گردد.

جملاتی از کاربرد کلمه سانتیم

مناطق غربی آنگولا به لحاظ مجاورت با اقیانوس اطلس، آب و هوایی اقیانوسی دارد، ولی مناطق شمالی این کشور دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است و بیشتر مناطق شرقی هم آب و هوایی گرم و مرطوب دارند. جلگه داخلی به خاطر ارتفاعش یک آب و هوای معتدل و بارانی متناوب دارد. ماه‌های خرداد تا شهریور خشک‌ترین و سردترین ماه‌ها مهر تا اردیبهشت با میانگین بارندگی ۱۵۲ سانتیمتر در شمال شرقی می‌باشد.
ماده از نر بزرگتر است. طول کل یک ماده ۲۸ سانتیمتر (۱۱ اینچ)، و طول کل یک نر ۲۵ سانتیمتر (۹٫۸ اینچ) ماده‌ها بین ۱۱ تا ۱۴ تخم می‌گذارند، اگرچه یک بار دسته‌ای ۳۷ تایی پیدا شد.
نمونه تایپ آن ۴۵٫۵ سانتیمتر (۱۷٫۹ اینچ) طول کل دارد، که شامل یک دم دراز ۸ سانتیمتر (۳٫۱ اینچ) است.
ضریح این مقبره در وسط گنبد خانه بر روی پایه‌ای ۳۰ سانتیمتری از سنگ مرمر سبز رنگ قرار دارد و ضریح از جنس طلا و نقره‌است که با میناکاری تزیین شده و کتیبه‌های آن با خط ثلث و نستعلیق نوشته و در سال ۱۳۷۱ هجری شمسی ساخته و نصب شده‌است؛ در پایان کتیبه‌ای که روی در ضریح سابق مقبره موجود است، تاریخ سال ۹۴۴ هجری قمری حک شده و در پایین کتیبه داخل حرم که به خط ثلث است، نام شاه طهماسب صفوی و تاریخ ۹۵۶ هجری قمری ثبت شده‌است.
ارزنده رکورددار نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایران در مادهٔ پرش طول است. همچنین، او موفق به کسب آخرین سهمیهٔ ایران در المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن شد و در این میدان با پرشی به میزان ۷ متر و ۸۴ سانتیمتر در دور مقدماتی حذف گردید.
او ۲۰ روز پس از بستری شدن در بیمارستان، در حالی که با قد ۱/۷۳ سانتیمتر فقط ۴۰ کیلوگرم وزن داشت در سن ۲۱ سالگی درگذشت.
برگ‌ها به رنگ سبز روشن هستند و با طولی بین ۱۵–۵ سانتیمتر دارای ۵–۳ لوب هستند. در بعضی رقم‌ها برگ‌ها خال‌های زرد یا سفید رنگ دارند.