سانتر

معنی کلمه سانتر در لغت نامه دهخدا

سانتر. [ ت ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) نژاد انسان وحشی ، زنده. اساس افسانه ها است مابین پلیون و اُسا در تسالی صورت بسیار قدیمی از موجود افسانه ای مرد نیمه تنه ایست که سوار بر اسب نیمه تنه شده او با یک حالت جنگجویانه و خشونت آمیز میرود تا عیش و خوشی پیریتوس پادشاه لاپیت را درهم ریزد. سانترها بوسیله لاپیت ها از بین رفته اند. رجوع به لاروس و ایران باستان ص 1913 شود.معرب این کلمه قنطورس است. رجوع به همین لغت شود.
سانتر. [ ت ِ ] ( اِخ ) ژان باتیست ( 1658 -1717م. ) نقاش فرانسوی که در تاریخ و تصویر مهارت داشت. وی در مانیی متولد شد. او در قصر ورسای و انوالید هنرنمائی کرده است.
سانتر. [ ت ِ ] ( اِخ ) آنتوان ژوزف ( 1752 - 1809م. ) مرد انقلابی فرانسه است. در پاریس متولد شد. وی نهایت درستکار و معتدل و میانه رو بود. بسال 1792 و 1793فرمانده قوای ملی پاریس بوده است. او سردار و تقسیم کننده وانده بوده است.

معنی کلمه سانتر در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِمص . ) ۱ - ارسال توپ برای بازیکن خودی . (فوتبال ). ۲ - بازیکنی که معمولاً جلوتر از دیگران بازی می کند و در پرتاپ توپ و پرش ها شرکت می کند. (بسکتبال ).

معنی کلمه سانتر در فرهنگ عمید

۱. در فوتبال، ارسال هوایی توپ از کناره ها به سمت دروازۀ حریف.
۲. در بسکتبال، بازیکنی که اغلب پرتاب ها و پرش ها بر عهدۀ اوست و معمولاً جلوتر از دیگر بازیکنان خودی قرار می گیرد.

معنی کلمه سانتر در فرهنگ فارسی

مرکز، وسط
آنتوان ژوزف مرد انقلابی فرانسه است

معنی کلمه سانتر در دانشنامه آزاد فارسی

سانْتْر (Centre)
ناحیه ای در شمال مرکزی فرانسه، با ۳۹,۱۵۰ کیلومتر مربع مساحت و ۲,۳۷۱,۰۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۰). مرکز اداری آن اورلئاناست. سانتر در حوضۀپاریس قرار دارد و لوآرآن را به دو قسمت تقسیم می کند؛ بلند ترین نقطۀ آن کوه سَن مارین، با ۵۰۴ متر ارتفاع، است. جو دوسر و انگور، ذرت، گیاهان ریشه ای، چغندرقند، گل آفتابگردان و گندم در آن کشت می شود.

معنی کلمه سانتر در ویکی واژه

پاس دور برای بازیکن خودی. (فوتبال)
بازیکنی که معمولاً جلوتر از دیگران بازی می‌کند و در پرتاپ توپ و پرش‌ها شرکت می‌کند. (بسکتبال)

جملاتی از کاربرد کلمه سانتر

زانچه پر فایده است و آسانتر همه هستند بیخبر چون خر
در پورتوریکو واسطه‌های روحی کارهای روح‌گرایی را انجام می‌دهند و در کوبا روش‌های ارواح‌گرایی مختلط که مشابه با سانتریا است بنام سنترفا یاد می‌گردد و حدود پنج میلیون پیرو اسپانیایی-آمریکایی دارد.
عامر بن قیس از وسواس گله می کرد گفتند، «آن حدیث دنیا باشد» گفت، «اگر کارد در سینه من کنند بر من آسانتر از آن که در نماز حدیث دنیا اندیشم، ولیکن دل مشغول آید که پی حق تعالی چون ایستم و چون بازگردم؟» این جمله وسواس می دانست، به حکم آن که هرکلمه که در نماز می خواند باید که جز آن معنی در آن وقت هیچ چیز نیندیشد و چون اندیشه دیگر بود، اگرچه هم از دین بود وسواس بود بلکه باید که در هر آیتی جز از معانی وی نه اندیشد و چون آیات صفات حق تعالی خواند در اسرار صفات تامل کند تا معنی قدوس و عزیز و جبار و حکیم و امثال این چیست؟ و چون آیات افعال خواند چون، «خلق السموات و الارض» از عجایب خلق، عظمت خالق فهم کند و کمال علم و قدرت وی بشناسد تا چنان شود که در هرچه نگرد حق را بیند و از وی بیند و همه به وی بیند و چون این آیت خواند که، «انا خلقنا الانسان من نطفه»، در عجایب نطفه اندیشد که یک قطره آب یک صفت از وی چگونه چیزهای مختلف پدید آید، چون گوشت و پوست و رگ و استخوان و غیر آن و آنگاه از وی اعضا چون سر و دست و پای و چشم و زبان و غیر آن چون آفریده شد و آنگاه عجایب جواهر معانی چون سمع و بصر و حیات و غیر آن چون آفریده شد و آنگاه عجایب جواهر معانی چون سمع و بصر و حیات و غیر آن چون آفریده شد و چون پدید آمد؟
از این جمله بشناختی که حقیقت جان آدمی قایم است به ذات خویش بی قالب و اندر قوام ذات خویش مستغنی است از قالب و معنی مرگ نه نیستی وی است بلکه معنی آن انقطاع تصرف وی است از قالب و معنی حشر و نشر و بعث و اعاده، نه آن است که وی را پس از نیستی با وجود آورند، بلکه آن، است که وی را قالب دهند، بدان معنی که قالبی را مهیا قبول تصرف وی کنند یک بار دیگر، چنان که در ابتدا کرده بودند و این بار آسانتر بود که اول هم قالب می بایست آفرید و هم روح و این بار خود روح بر جای خویش است اعنی روح انسانی، و اجزاء قالب نیز بر جای خویش است و جمع آن آسان تر از اختراع آن از آنجا که نظر ماست و از آنجا که حقیقت است، صفت انسانی را به فعل الهی راه نیست که آنجا که صفت دشواری نباشد، آسانی هم نیست.
غنی پس از ترک دانشگاه کابل، مؤسسه اثربخشی دولت را با کلر لاکهارت، که پسانتر رئیس آن شد، بنیان نهاد. این مؤسسه چارچوبی را پیشنهاد کرد که دولت‌ها برای خدمات بهتر به شهروندان خود باید ده کارکرد را انجام دهند. این چارچوب توسط رهبران انتقالی پس از جنگ، در نشست تحت حمایت سازمان ملل و بانک جهانی در سپتامبر ۲۰۰۵ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نادیدن دوست گرچه مشکل دردیست آسانتر ازان که بینمش با دشمن
آن که قصد ریا بی قصد ثواب باشد. چنان که نماز کند و روزه دارد و اگر تنها بودی نکردی و این سخت عظیم بود و عقاب این بزرگ باشد. اما اگر قصد ثواب دارد نیز ولیکن اگر تنها بودی نکردی این نیز به درجه اول نزدیک بود و این قصد ضعیف وی را از خشم حق تعالی بیرون نیاورد. اما اگر قصد ثواب غالب بود و اگر تنها بودی بکردی ولیکن چون کسی همی بیند اندر نشاط بیفزاید و بر وی آسانتر بود، چنین امید داریم که عبادت بدین باطل نشود و ثواب حبطه نشود، اما بدان قدر که شرب ریا بوده است وی را عقوبت کنند یا بدان قدر از ثواب وی کمتر کنند، اما اگر هر دو برابر بود چنان که یکی غالبتر نباشد این شرک بوده و ظاهر اخبار آن است که از این به سلامت و سر به سر نجهد بلکه معاقب باشد.
و گفت: هر که قادر بود در پیش خلق به ترک گفتن جاه آسانتر باشد برو ترک گفتن دنیا و روی از اهل دنیا گردانیدن.
درجه سختی بازی که همانند بازی‌های قبلی فرام سافتور هیچ حالت آسانتری وجود نداشت موجب هم ستایش و هم انتقاد برخی منتقدین شد. برخی عدم وجود حالت آسان در بازی را ضعف بازی دانسته و برخی دیگر آن را که موجب چالش بیشتر بازیکنان می‌شود را مورد تقدیر قرار دادند. تنوع بازیکنان برای انتخاب سبک مبارزه در برابر دشمنان و در عین حال چالش‌برانگیز بودن آنها یکی از نقاط قوت بازی مطرح شد. وجود اسب و قابلیت «سفر سریع» با استقبال منتقدین همراه شد که باعث آسان شدن کاوش در بازی شد.
الن پالمر در سانترویل، نیویورک متولد شد. پدر و مادرش هشت فرزند داشتند که او کوچکترین فرزند و تنها دختر خانواده بود.
وقتی بوهشم، شریک نخعی دید کی‌بیرون آمد از سرای یحیی خالد گفت: اعوذ باللّه من علم لا ینفع قضا، کی وی قاضی بود، و جز ازو هم آرند این حکایت. و هم بوهشم گفت: لقع الجبال بالا برایسر من اخراج الکبر من القولوب. بسوزن کوه کندن آسانتر، از کبر از دل بیرون کردن.
در شبانگاه ۱۵ دی ۱۳۹۸، و دو روز پس از ترور قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بین‌المللی بغداد توسط دولت ترامپ، دولت حسن روحانی طی بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. مطابق این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. بر اساس این بیانیه در گام پنجم کاهش تعهدات، جمهوری اسلامی، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفوژها» را کنار می‌گذارد. برخی از مفسران سیاسی، این اقدام را به منزله پایان برجام تلقی کردند.
شیخ گفت کوه را به مویی کشیدن آسانتر از آنکه از خود بخود بیرون.
ادب سیم آن که بر میزبان تحکم نکند چون داند که دشوار خواهد بود. و اگر مخیر کند وی را میان دو چیز، آسانتر اختیار کند که رسول (ص) چنین کردی در همه کارها. و کسی نزدیک سلمان شد رضی الله عنه، پاره ای نان جوین و نمک پیش آورد، گفت، «اگر سعتر بودی با این نمک به بودی.» سلمان چیزی نداشت. مطهره به سعتر گرو کرد. چون نان بخورد گفت، «الحمدلله الذی قنعنا بما رزقنا»، سلمان گفت، «اگر تو را قناعت بودی مطهره من به گرو نبودی». اما جایی که داند که دشوار نبود و آن کس شاد شود روا بود که از او درخواهد. شافعی رحمه الله علیه به بغداد در خانه زعفرانی بودی و هر روز زعفرانی نخست الوان طعام به طباخه دادی. یک روز شافعی به خط خویش لونی طعام درافزود. چون زعفرانی آن خط در دست کنیزک بدید شاد شد و به شکرانه کنیزک را آزاد کرد.
مگر شاهی آسانتر از بندگیست بدین دانش تو بباید گریست
در روش‌های نوین استحصال روغن زیتون، جداسازی کلیه فازها توسط دستگاه‌های صنعتی سانترفیوژ و دکانتر صورت می‌گیرد.
گفته می‌شود ایران دومین آبشار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم خود را راه‌اندازی کرده و قصد دارد گاز اورانیوم به آن تزریق کند. متن کامل گزارش بی‌بی‌سی (فارسی)
احمد بخشایش‌اردستانی در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، خطاب به عباس عراقچی گفت: با کاسته شدن از ۱۹ هزار سانتریفیوژ در سایت نطنز، چه تعداد از بچه‌های اردستان و اطراف بی‌کار و اخراج می‌شوند؟