سالیانه

معنی کلمه سالیانه در لغت نامه دهخدا

سالیانه. [ ن َ / ن ِ] ( اِ مرکب ) آنچه در سال برای کسی از مواجب یا مزد مقرر شده است. || زندگانی. عمر. ( اشتنگاس ). || ( ص نسبی ، ق مرکب ) سالانه. در سال. سنوی. حولی : سالیانه یکصد هزار تومان عایدی ملک دارد.
سالیانه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حسنوند بخش سلسله شهرستان خرم آباد. واقع در 7هزارگزی جنوب باختری الشتر و 3 هزارگزی باختر راه شوسه خرم آباد به الشتر. هوای آن سرد و دارای 360 تن سکنه است. آب آنجا از چشمه ها تأمین میشود. محصول آن ، غلات ، برنج ، حبوب ، لبنیات ، پشم و شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن مالرو است ساکنین از طایفه حسنوند هستند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
سالیانه. [ ن َ / ن ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان خاوه بخش دلفان شهرستان خرم آباد. واقع در 10هزارگزی جنوب نورآباد و 10هزارگزی جنوب راه شوسه خرم آباد بکرمانشاه. هوای آن سرد و دارای 180 تن سکنه است. آب آنجا از چشمه ها تأمین میشود. محصول آن غلات ، توتون ، لبنیات ، و شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن مالرو است. ساکنین از طایفه ٔکرم علی میباشند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه سالیانه در فرهنگ عمید

۱. = سالانه
۲. (اسم ) [قدیمی، مجاز] جیره یا مزد یا درآمدی که در هر سال به کسی برسد.

معنی کلمه سالیانه در فرهنگ فارسی

۱ - مزد و مواجبی که برای کسی در یک سال تعیین شده : [[ صد هزار تومان سالیانه دارد . ]] . ۲ - ( صفت ) سالانه سنوی حولی . ۳ - زندگانی عمر . توضیح بعضی [[ سالیانه ]] و [[ ماهانه ]] را غلط پنداشته اند علاوه بر آن که در تداول این دو ترکیب مستعمل است به قیاس سالیان و ماهیان در جمع سال و ماه که فصحا استعمال کرده اند استعمال آن دو صحیح است .
دهی است از دهستان خاوه بخش دلفان شهرستان خرم آباد

جملاتی از کاربرد کلمه سالیانه

اقلیم قاره‌ای اقلیمی است که ویژگی آن تغییرات مهم سالانه در دما به خاطر دور بودن از دریا یا اقیانوس است. در این اقلیم دمای زمستان آن قدر پایین هست که بارش برف سالیانه داشته باشد و دمای تابستان نیز ملایم و دارای بارندگی است. استثنایی نیز وجود دارد که از جمله می‌توان به نواحی ساحلی شمال شرقی آمریکای شمالی در کانادا اشاره کرد. اقلیم سواحل شرق کانادا اقلیم قاره‌ای مرطوب نام دارد، ولی اقلیم قاره‌ای خشک نیز وجود دارد. مناطق با اقلیم قاره‌ای در بخش‌هایی از قاره‌های نیمکره شمالی(به ویژه آمریکای شمالی و آسیا) وجود دارد. در ارتفاعات بالا نیز این اقلیم در دیگر نقاط جهان به چشم می‌خورد.
شرکت آدانا چیمنتو در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد و در حال حاضر سالیانه بالغ بر ۴ میلیون تن سیمان تولید می‌کند.
سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان است و سالیانه بر زندگی ۲٫۱ میلیون زن در جهان تأثیر می‌گذارد.
شرکت آویوا با ۴۳ میلیون مشتری در ۲۱ کشور جهان، از نظر میزان درآمد سالیانه در رتبه ششم از بزرگترین شرکت‌های بیمه جهان قرار دارد. فعالیت‌های این شرکت در قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکای شمالی متمرکز می‌باشد. بخشی از سهام شرکت آویوا در بازارهای بورس لندن و بورس نیویورک معامله می‌شود.
نه چندان خورش بود یا خواسته که در سالیانها شدی کاسته
بلی مقتضای زهد آن است که آنچه از محصول آن از قوت سالیانه زیاد باشد نگاه ندارد و بعضی گفته اند که چنین شخصی که احتیاط سالیانه خود را کند از جمله ضعفاء زاهدین است و از درجات عالیه زاهدین بهره و حظی ندارد و غایت زهد، آن است که چون قوت یک روزه داشته باشد به آن اکتفا نماید و دیگر احتیاط بعد را نکند.
چگونه طبع توان کردن این جریده بوقت که ماهیانه آن گشته سالیانه همی
مجله دی‌جی در تاریخ در اکتبر ۲۰۱۲، بر اساس رتبه بندی سالیانهٔ خود، این گروه را در رتبهٔ ۸ در بین ۱۰۰ دی‌جی برتر جهان قرار داد.
من هم توقع یک شب جمعه ضیافت دارم، اگر این موهبت را اضافت بر مهربانی های سالیانه فرمایند، از کرم هاشمی و نعم علوی دور نخواهد بود، فرد:
علی عزتی نماینده مجلس شورای اسلامی در این ارتباط گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی بدون هیچ گونه حمایت از سوی دولت و تنها از محل پرداخت شهریه‌های اخذ شده از دانشجویان اداره شده و نه تنها هیج هزینه‌ای را بر دولت تحمیل نکرده است، بلکه سالیانه از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.»
بر اساس گزارش شرکت ملی نفت عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸، این شرکت به میزان ۳۱۲٫۸ میلیارد دلار درآمد خالص داشته که این رقم بسیار بیشتر از رقم درآمد سالیانهٔ سایر شرکت‌ها بوده و این شرکت به عنوان سودآورترین شرکت در سراسر جهان شناخته شده‌است.
اِی اِس تی اِم دارای بیش از ۱۲٬۰۰۰ استاندارد است که در ۷۷ جلد به صورت سالیانه چاپ و منتشر می‌شود.