سالی
معنی کلمه سالی در لغت نامه دهخدا

سالی

معنی کلمه سالی در لغت نامه دهخدا

سالی. ( اِ ) هر چیز دیرینه و کهنه و مستعمل را گویند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( رشیدی ) ( شرفنامه منیری ). || ( اِ ) بهندی خواهرزن را گویند. ( برهان ) ( آنندراج ).
سالی. ( ص ) بی غم. ( یادداشت مؤلف ).
سالی. ( اِ ) انجدان رومی و کاسم رومی. ( الفاظ الادویه ).
سالی. [ سال ْ لی ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان مواضعان بخش ورزقان شهرستان اهر. واقع در 69هزارگزی جنوب ورزفان و 7 هزار و پانصدگزی شوسه تبریز به اهر. هوای آن معتدل و دارای 83 تن سکنه است. آب آنجا از دو رشته چشمه و رودخانه سرند تأمین میشود. محصول آن غلات و سردرختی شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی آنان گلیم بافی و راه آن مالرو است ( این ده را شالی نیز میگویند ). ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
سالی. ( اِخ ) دهی است از دهستان کرگاه بخش ویسیان شهرستان خرم آباد. واقع در 19هزارگزی جنوب خاوری ماسور و 19 هزارگزی جنوب خاوری راه شوسه خرم آباد به اندیمشک. هوای آن معتدل و دارای 500 تن سکنه است. آب آنجا از رود تاف تأمین میشود. محصول آن غلات ، لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن مالرو است. ساکنین از طایفه میر هستند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه سالی در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان کرگاه بخش ویسیان شهرستان خرم آباد

معنی کلمه سالی در فرهنگ اسم ها

اسم: سالی (دختر) (فارسی) (تلفظ: sāli) (فارسی: سالي) (انگلیسی: sali)
معنی: بی غم و سرخوش، سالمند و دارای عمر طولانی، بی غم، سالدیده و سالمند، ( اَعلام ) نام دو روستا در راهرو خرم آباد، نام روستایی حوالی خرم آباد

معنی کلمه سالی در دانشنامه عمومی

سالی (فیلم ۱۹۲۹). سالی ( انگلیسی: Sally ) فیلمی به کارگردانی جان فرانسیس دیلان است که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به مریلین میلر، جو ای براون، فورد استرلینگ، آنیتا گاروین و ماد ترنر گوردون اشاره کرد.
سالی (فیلم ۲۰۱۶). سالی ( به انگلیسی: Sully ) فیلمی آمریکایی در سبک درام زندگینامه ای به کارگردانی کلینت ایستوود و نویسندگی تاد کمارنیکی، براساس داستان بلندترین وظیفه توسط چسلی سولنبرگر و جفری زاسلو است. در این فیلم ستارگانی همچون تام هنکس، آرون اکهارت، لورا لینی، هولت مک کالانی و جری فرارا نقش دارند.
این فیلم داستان خلبان آمریکایی چسلی «سالی» سولنبرگر و فرود اضطراری قهرمانانهٔ پرواز ۱۵۴۹ یو اس ایرویز از خطوط هوایی ایالات متحده را که در ژانویه ۲۰۰۹ با ۱۵۵ مسافر و خدمه در رودخانه هادسون نشست و همچنین تبلیغات پس از آن و بررسی نحوه عملکرد خلبان را به تصویر می کشاند.
• تام هنکس در نقش چسلی «سالی» سولنبرگر
• آرون اکهارت در نقش جف اسکلز
• لورا لینی در نقش لورن سولنبرگر
• هولت مک کالانی در نقش مایک کلیری
• جری فرارا
سالی (کاهن رومی). سالی ( Salii ) در آیین روم باستان کاهنان مارس ( اسطوره ) که گمان می رفت توسط پادشاه نوما پمپیلیوس معرفی شده باشند.
معنی کلمه سالی در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه سالی

به هشتاد شد سالیان قباد همان روز پیری بد از مرگ شاد
ده وشش گذشته بدو سالیان پی خدمت عم کمر بر میان
کجا سالیان اندر آمد هفت که سیروس از ایدر سوی شرق رفت
چو حدیث بوسه گویم نبود یکی به سالی چو سخن ز غصه رانم دو به یک شکم برآید
ما را ز مه عشق تو سالی دگر آمد دور از ره هجر تو وصالی دگر آمد
به خون من مشو آلوده کز کهنسالی به سوختن جگرم چون چنار نزدیک است
زانکه سالی ده هزارست از عدد تا الست ربکم گفتست احد
شنودم کز سلف درویش حالی هوای قلیه‌ای بودش به سالی
یکی چون بکِشت، از بنه خود به دست یکی رُست و تا سالیان گشت مست
اکساکوسالی ۷۴ نفر جمعیت دارد و ۷۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
چراغی داشتم در سینهٔ خویش فسرد اندر دو صد سالی که بگذشت