سالگرد

سالگرد

معنی کلمه سالگرد در فرهنگ معین

(گَ ) (اِمر. ) زمانی از سال که یک یا چند سال از واقعه ای گذشته باشد.

معنی کلمه سالگرد در فرهنگ عمید

زمانی که در آن یک یا چند سال از رویدادی گذشته است.

معنی کلمه سالگرد در فرهنگ فارسی

سال گردش
( اسم ) گردش سال [[ تحویل سال : و طالع نگاه داشت و آن سال که شمس بدرجه اعتدال ربیعی رسید وقت سال گردش در آن سرای بتخت نشست ]] .

معنی کلمه سالگرد در دانشنامه عمومی

سالگرد (فیلم ۱۹۶۸). «سالگرد» ( انگلیسی: The Anniversary ( 1968 film ) ) یک فیلم به کارگردانی روی وارد بیکر است که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به بت دیویس و شیلا هنکاک اشاره کرد.
سالگرد (فیلم ۲۰۰۹). «سالگرد» ( انگلیسی: The Anniversary ) فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ارین کامینگز اشاره کرد.

معنی کلمه سالگرد در ویکی واژه

anniversario
زمانی از سال که یک یا چند سال از واقعه‌ای گذشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه سالگرد

در سال ۲۰۰۶ بود، که نمایشگاهی اختصاص یافته به توسعه هنر در آذربایجان در حاشیه ۶۵- امین سالگرد تأسیس اتحادیه نقاشان در جمهوری آذربایجان گشایش یافت.
شارپ یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان ژاپنی کالاهای مصرفی الکترونیکی است. این شرکت در سال ۱۹۱۲ تأسیس شده و در سال ۲۰۱۲ صدمین سالگرد خود را، جشن گرفت. فلسفه و باور مؤسسان این شرکت آن است، که دیگران از این شرکت تقلید کنند.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون نشان سی‌مین سالگرد خلق لهستان، نشان دهمین سالگرد خلق لهستان، و صلیب آشویتس شده‌است.
اعتراضات جنبش سبز در ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ به مجموعه تظاهراتی گفته می‌شود که در روز ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ اتفاق افتاد. این اعتراضات مقارن با دومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) بود و به دعوت شورای هماهنگی راه سبز امید صورت گرفت. این تظاهرات از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید، راهپیمایی سکوت نام گرفت.
روز دانشجو در ایران به مناسبت سالگرد حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ گرامی داشته می‌شود که در آن سه دانشجوی معترض دانشگاه تهران، تنها چند ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد، به دست مأموران حکومت در صحن دانشکده فنی دانشگاه کشته شدند.