سالو
معنی کلمه سالو در لغت نامه دهخدا

سالو

معنی کلمه سالو در لغت نامه دهخدا

سالو. ( اِ ) جامه سفید و تنگ لایق دستار. ( آنندراج ). پارچه ای که از آن دستارو لباس زنانه درست میشد. ( فرهنگ نظام ) :
ز عقدهای سپیچ بهاری و سالو
عمودها همه افراشتند در کر و فر.نظام قاری.کجا چو شمسی و سالوی و ساغری گردند
سر آید ارچه مه و مهر و آسمان آری.نظام قاری.سالو و ساغر اگر زانکه بعقدت نرسد
گله از گردش دور قمری نتوان کرد.نظام قاری.سالها باید که چون قاری کسی در البسه
گاه از سالو سخن گوید گهی از گلفتن.نظام قاری.

معنی کلمه سالو در فرهنگ معین

(اِ. ) جامة سفید و تنگ که از آن دستار و لباس زنانه درست می کردند.

معنی کلمه سالو در فرهنگ عمید

پارچۀ سفید و نازکی بوده که از آن دستار و جامۀ زنانه می دوخته اند.

معنی کلمه سالو در فرهنگ فارسی

( اسم ) جامه سفید و تنک که از آن دستار و لباس زنانه درست میکردند .

معنی کلمه سالو در دانشنامه عمومی

با سالو ( ایتالیا ) ، اشتباه نشود.
سالو شهری ساحلی در ناحیهٔ بایش کمپ در استان تاراگنای کاتالونیا است.
سالو (ایتالیا). سالو ( به ایتالیایی: Salò ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان برشا واقع شده است.
سالو ۲۹ کیلومترمربع مساحت و ۱۰٬۶۴۰ نفر جمعیت دارد و ۶۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
سالو (غذا). سالو یا اِسلانینا ( روسی و اوکراینی: сало، مجاری: szalonna, لهستانی: słonina, رومانیایی: slănină، چکی و اسلواکی: slanina، بلغاری، صربی و کرواتی: сланина و لیتوانیایی: lašiniai ) چربی پشت کمر یا زیر شکم خوک در اروپای شرقی است که معمولاً با نمک خشک یا آب نمک پرورده می شود. انواع اسلاوی شرقی، مجاری و رومانیایی گاهی با پاپریکا یا چاشنی های دیگر پرورده و نوع اسلاوی جنوبی و غربی اغلب دودی می شود. معادل سالا در دیگر نقاط دنیا چربی خوک و بیکن یا پی گوسفند سرخ شده در خاورمیانه و آسیای مرکزی است.
معنی کلمه سالو در فرهنگ معین
معنی کلمه سالو در فرهنگ عمید
معنی کلمه سالو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سالو در دانشنامه عمومی
معنی کلمه سالو در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه سالو

معنی کلمه سالو در ویکی واژه

جامة سفید و تنگ که از آن دستار و لباس زنانه درست می‌کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه سالو

می پیر از سر من خرقۀ سالوس بکند ریش بگرفته مرا با در خمّار آورد
سالوادور آلنده بیش از چهل سال در صحنهٔ سیاسی شیلی و حزب سوسیالیست شیلی حضور داشت. او پیش از رسیدن به ریاست جمهوری در انتخابات ۱۹۷۰ در مقام‌های سناتور، نماینده مجلس و وزیر کابینه فعالیت می‌کرد. وی پزشک بود و مدتی به عنوان وزیر بهداشت خدمت نمود. آلنده سه بار در سال‌های ۱۹۵۲، ۱۹۵۸ و ۱۹۶۴ کاندیدای ریاست جمهوری شده و شکست خورده بود تا این که در ۱۹۷۰ بالاخره در انتخابات برنده شد و تنها با ۳/۱٪ اختلاف با نفر دوم و ۸ درصد اختلاف با نفر سوم، از سوی مجلس به ریاست جمهوری برگزیده شد.
سر زلف تو مرا توبه ناموس شکست چشم مست تو مرا پرده سالوس درید
در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱ فونس رئیس‌جمهور السالوادور موقتاً ریاست سیکا را بر عهده گرفت. السالوادور به عنوان مقر سیکا در نظر گرفته شده و ساختمان جدیدی نیز به این منظور در آنجا گشایش یافت.
برو با دوست اندر خلوت جان راز دل سین که از بیرون نبخشد سود سالوسات لامانی
طالب‌ سالوس هر شب مصطفی بیند به‌ خواب هم به‌جان مصطفی کز خواب او بیدار باش
گنسالوس که در سال ۲۰۱۳ روزهای خوبی را با سنت میرن در فوتبال اسکاتلند گذرانده بود و حتی مقابل هارت آف میدلوتیان در فینال لیگ کاپ بازی خوبی به نمایش گذاشته بود، در ژانویه ۲۰۱۷ بار دیگر به این کشور بازگشت و با عقد قراردادی به ارزش ۱۷۰ هزار پوند به عضویت تیم هارت آف میدلوتیان درآمد که حاصل این حضور ۱۵ گل در ۴۲ بازیِ رقابت‌های مختلف از جمله پرمیرشیپ، لیگ کاپ و جام حذفی بود. نخستین بازی ایزما برای این تیم در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۱۷ و در پیروزی ۴–۱ هارت آف میدلوتیان مقابل رنجرز بود و نخستین گلش نیز ۳ روز بعد و در جریان پیروزی هارت مقابل مادرول به ثمر رسید. ایزما در این دیدار در طی ۴ دقیقه دبل کرد و نتیجه بازی را از ۱–۰ به ۳–۰ تغییر داد.
منطقه السالوادور در سال ۱۵۲۵ میلادی توسط پدرو د آلواردو برای اسپانیا تصرف شد. در ۱۸۲۱ میلادی السالوادور از حکومت اسپانیا آزاد شد و بخشی از مکزیک شد. در سال ۱۸۲۳ میلادی اتحادیه‌ای به نام «ایالات متحده آمریکا مرکزی» از مکزیک جدا شد که السالوادور نیز یکی از این ایالات بود. این ایالات متحده تا سال ۱۸۳۸ میلادی دوام آورد اما در آن تجزیه شد و السالوادور نیز در آن تاریخ از اتحادیه جدا شده و تبدیل به یک جمهوری مستقل شد.
مباش غره بطامات و لاف و زهد و ریا مباز خرقه بسالوس و طبل زیر گلیم
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال جیمناسیا لاپلاتا، باشگاه فوتبال آریس سالونیک، باشگاه فوتبال برشا، باشگاه فوتبال پنیارول، و باشگاه فوتبال آرژانتینوس جونیورز اشاره کرد.
اگرچه طاعت این شیخکان سالوس است که جوش و ولوله در جان انس و جان انداخت
خرقه‌پوشانِ مُزوِّرسیرتِ سالوس‌ورز خویشتن را سخرهٔ قیماز و قیصر کرده‌اند
گولر در دهه ۱۹۵۰ از چهره بسیاری از مشاهیر جهان عکاسی کرد، از جمله وینستون چرچیل، نخست‌وزیر دوران جنگ جهانی دوم بریتانیا، ایندیرا گاندی، نخست‌وزیر سابق هند، برتراند راسل، ماریا کالاس، آلفرد هیچکاک، مارک شاگال، سالوادور دالی، تنسی ویلیامز، نمایشنامه‌نویس آمریکایی و پابلو پیکاسو.
ما عاشق دیوانه و سرمست لقائیم نه زاهد سالوسی و نه شیخ مرائیم
آن وقت که خود را همه سالوس نمودیم اکنون کم سالوس و مراعات گرفتیم
مسیحیت تا زمانی که یک پدیده اقلیت باقی مانده بود، خود را به عنوان یک دین مدارا معرفی می‌کرد که چهار چوب ویژه خود را داشت، اما می‌پذیرفت که دیگران ممکن است ایمان متفاوتی داشته باشند. کم‌کم مسیحیت حوزه‌های قدرت را اشغال کرد (ابتدا با حمایت کنستانتین بزرگ و پسرش کنستانتیوس دوم)، سپس با فرمان تسالونیکی توسط تئودئوس یکم که مسیحیت در سال ۳۸۰ به دین رسمی امپراتوری تبدیل شد.
در سال ۱۹۹۰ حزب کارگر برزیل گردهمایی سائوپائولو را برگزار کرد که طی آن احزاب سوسیالیست آمریکای لاتین با یکدیگر مرتبط شدند. اعضای این کنفرانس در قالب «موج صورتی» حکومت‌های چپ‌گرا در کشورهای این قاره در اوایل قرن بیست و یک شناخته می‌شدند. احزاب عضو، احزاب حاکم کشورهایی چون آرژانتین، اکوادور، السالوادور، پرو و ونزوئلا بودند.
لقمهٔ سالوس کرا سیر کرد چند بر این لقمه تو را اشتهاست