سالن
معنی کلمه سالن در لغت نامه دهخدا

سالن

معنی کلمه سالن در لغت نامه دهخدا

سالن. [ ل ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) سالون. اطاق بزرگ مخصوص پذیرایی. || اطاق بزرگ که در آن مردمان فراهم آیند و کارهای هنری چون فیلم ، تآتر، تابلوهای نقاشی و غیره را ببینند. || اطاقی که برای استراحت در آن نشینند.

معنی کلمه سالن در فرهنگ معین

(لُ ) [ فر. ] (اِ. ) تالار، محوطه ای برای اجتماع افراد زیاد.

معنی کلمه سالن در فرهنگ عمید

تالار بزرگ برای پذیرایی یا نشان دادن فیلم یا آثار هنری یا تئاتر یا کنسرت، اتاق بزرگ.

معنی کلمه سالن در فرهنگ فارسی

اطاق بزرگ، تالار، تالاربزرگ برای پذیرایی ودیدن، فیلم یا آثارهنری، یاتئاتروکنسرت
( اسم ) ۱ - اطاق بزرگ جهت پذیرایی نمایش کنسرت نمایشگاه و غیره

معنی کلمه سالن در دانشنامه عمومی

سالن ( به سوئدی: Sälen ) یک منطقهٔ مسکونی در سوئد است که در بخش مالونگ - سالن واقع شده است. سالن ۱٫۳۳ کیلومتر مربع مساحت و ۶۵۲ نفر جمعیت دارد.
سالن (پاریس). سالن ( به فرانسوی: Salon ) نمایشگاهی رسمی بود که تحت سرپرستی دولت فرانسه برگزار می شد.
نخستین بار در سال ۱۶۶۷ میلادی و به دستور لویی چهاردهم نمایشگاهی برای نمایش آثار اعضای آکادمی سلطنتی نقاشی و پیکره سازی[ یادداشت ۱] ( بخشی از فرهنگستان هنرهای زیبای فرانسه ) در سالن آپولون در کاخ لوور برپا شد و به همین دلیل این نمایشگاه ها به سالون شهرت یافتند. سالن ها از ۱۷۳۷ به بعد به صورت سالیانه برگزار گردیدند. در ۱۷۴۸ هیئت منصفه گزینش آثار معرفی شد. در طول انقلاب فرانسه، سالن برای نخستین بار پذیرای تمام هنرمندان شد. هرچند که اعضای آکادمی به کنترل بیشتر نمایشگاه ها در سده نوزدهم میلادی ادامه دادند.
بعدها با تشکیل جامعه هنرمندان فرانسه[ یادداشت ۲] در سال ۱۸۸۱ که مسئولیت سالن ها را برعهده گرفت و نیز با اهمیت یافتن نمایشگاه های آزاد برای عرضه کارهای هنرمندان آوانگارد ( مانند سالن نقاشان آزاد ) ، از نفوذ این سالن ها کاسته شد.
معنی کلمه سالن در فرهنگ معین
معنی کلمه سالن در فرهنگ عمید
معنی کلمه سالن در فرهنگ فارسی

معنی کلمه سالن در دانشنامه آزاد فارسی

ویرایش #1286695 از صفحهٔ «سالن» موجود نیست.
این اتفاق معمولاً در اثر دنبال کردن پیوندی به تاریخچهٔ یک صفحهٔ حذف شده پیش می آید.می توانید جزئیات بیشتر را در گزارش ثبت وقایعٔ حذف بیابید.

معنی کلمه سالن در ویکی واژه

فضای سرپوشیده نسبتاً بزرگ، تالار، محوطه‌ای برای اجتماع افراد زیاد.

جملاتی از کاربرد کلمه سالن

الزامات عمومی مربوط به طراحی سالن‌های چند منظوره
با توجه به درون مایه مذهبی آن، ارتوریو اما مختص به مراسم عبادی نیست و علاوه بر کلیسا در سالن‌های موسیقی نیز اجرا می‌شود.
هاشمی دارای مدرک مهندس شیمی از دانشگاه صنعت نفت آبادان (۱۳۷۷) و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر (۱۳۸۶) می‌باشد. وی همچنین نوازنده کمانچه است و اجراهایی را نیز در این زمینه در سالن‌های مختلف داشته‌است.
گفته در سالنامهٔ کابل ماجرای هجوم قوم مغل
سالکانی که پیر توحیدند فارغ از ماه و هفته و سالند
بگفتا گاو و خوشه هر دو سالند به اوصاف خودش وصاف حالند
ارزنده مقام چهارم جوانان جهان و مقام سوم جوانان آسیا را در کارنامه دارد. او در قهرمانی داخل سالن آسیا در سال ۲۰۱۴ با پرش ۷٫۸۰ متر به مدال نقره رسید.
کتاب «سالن ۶» ابراهیم نبوی توسط امیر مغانی به زبان فرانسوی ترجمه شده در سال ۲۰۰۵ از سوی انتشارات اکت سود در پاریس به چاپ رسیده‌است.
أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا ایشان که برین صفت باشند که گفتیم و برین سیرت و طریقت روند، اگر گویند که نیکان و نیک مردان ایم راست گفتند که راست رفتند، و قیل أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا یعنی ما عاهدوا اللَّه علیه ایشانند که بوفاء عهد باز آمدند، و دین و امانت که پذیرفتند، حق آن بگزاردند و در میان مؤمنان بنام مردی مخصوص گشتند. کما قال تعالی رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ روی انّ ابا ذر رض سئل عن الایمان فقرأ هذه الآیة فقال السائل انا سالنا عن الایمان و تخبرنا عن البرّ، فقال جاء رجل الی رسول اللَّه فسأله عن الایمان فقرأ هذه الآیة.
قال الله تعالی: «فان اتبعتنی فلا تسالنی عن شی حتی احدث لک منه ذکرا».
شب عیش بود نی نقل و سمر لا تسالنی زان چیز دیگر
وقت فرخنده درختی است، هنر میوه شب و روز و مه و سالند چو اغصانش
در سال ۱۳۷۶ شمسی و پس از آتش‌سوزی در یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سینماهای گیلان در آستارا سینما قیام، سینما آستارای سابق، که ابتدا با نام سالن اپرا در سال ۱۳۲۰ شمسی در میدان اصلی و مرکزی شهر احداث شده بود.