سالب

معنی کلمه سالب در لغت نامه دهخدا

سالب. [ ل ِ ] ( ع ص ) تاراج کننده و رباینده و غارتگر. ( ناظم الاطباء ). رباینده. ( غیاث از منتخب اللغات ). || زیان رساننده. || ماده شتر فرزند مرده یا آنکه بچه ناتمام افکنده باشد و جمع آن سَوالِب و سُلُب و سلب است. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سالب در فرهنگ معین

(لِ ) [ ع . ] (اِفا. )۱ - سلب کننده . ۲ - رباینده . ۳ - برهنه کننده . ج . سلاب .

معنی کلمه سالب در فرهنگ عمید

۱. سلب کننده، رباینده.
۲. برهنه کننده یا پوست کنندۀ چیزی.

معنی کلمه سالب در فرهنگ فارسی

سلب کننده، رباینده، برهنه کننده یاپوست کننده
۱ - رباینده . ۲ - غارت کننده . ۳ - زیان رساننده .

معنی کلمه سالب در ویکی واژه

سلب کننده.
رباینده.
برهنه کننده.
سلاب.

جملاتی از کاربرد کلمه سالب

از علل عضلانی سرما، کاهش سطح کلسیم پلاسما، هیپوناترمی و هیپوکالمی (کاهش سطح سدیم یا پتاسیم خون) و عوارض دارویی مانند سالبوتامول است.
از شاگردان او می‌توان به «آنتونی رُس-ماربا» و «شابیه مونسالباجه» اشاره نمود.
متی جمع شملی بالحبیب المغاضب و کیف خلاص القلب من یدسالب
مهمترین تداخل دارویی سالبوتامول با دیگوکسین است که موجب افزایش مسمومیت دارویی و ظهور آریتمی های قلبی میشود.
مگر که سالب کلی شدست کار عدوت؟ که عین سالب کلی بعکس باز آید
طبق ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری (مصوب ۱۳۹۲) در اتهاماتی که مجازات سالب حیات ندارند، مدت بازداشت موقت نمی‌تواند بیشتر از یک‌سال باشد، سعید پارسایی، همسر الهه محمدی سوم دی‌ماه ۱۴۰۲ در اینستاگرام خود اعلام کرد که همسرش طی یک‌ماه منتهی به آن‌روز با ثبت چهار شکواییه از قاضی صلواتی به دلیل اجرا نکردن قانون شکایت کرده‌است. این شکواییه‌ها خطاب به دادگاه قضات، دادسرای کارکنان دولت، حوزه ریاست دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری ثبت‌شده‌اند. نیلوفر حامدی نیز پیش‌تر شکایت مشابهی را ثبت کرده‌بود.
پس اعراض از خلق درست نیاید تا از خود اعراض نباشد. چون از خود اعراض کردی، خلق همه می‌بباید مر حصول مراد حق را و چون به حق -تعالی- اقبال کردی، تو می‌ببایی مر اقامت امر او را. پس با خلق آرمیدن روی نیست، و اگر بدون حق با چیزی بخواهی آرمید، باری با غیر آرام؛ که آرام با غیر، رؤیت توحید بود و آرام با خود اثبات تعطیل. و از آن بود که شیخ بوالحسن سالبِه -رحمة اللّه علیه- گفتی: «مرید را در حکم گربه‌ای بودن بهتر از آن‌چه اندر حکم خود؛ از آن‌چه صحبت با غیر از برای خدا بود و صحبت با خود از برای هوی بود.» و اندر این معنی، سخن بیاید اندر این کتاب به جایگاه خود، إن شاء اللّه تعالی.
ایهژ بر سالب غالب که اندر بیشه دین مصطفی را یار بودی در رواج دین و آئین
هژبر سالب غالب علی بن ابی طالب امام مشرق و مغرب امیر یثرب و بطحا
در سال ۲۰۰۷ پتاکی به دلیل مصرف سالبوتامول محروم شد و تسابل دوباره رهبری تیم را در تور دو فرانس به دست گرفت؛ ولی موفقیتی کسب نکرد. در ژوئیه، برای هفتمین بار برندهٔ رده‌بندی امتیازی تور آلمان شد و در ووئلتا برندهٔ مرحلهٔ هفتم شد.
ابوالعجائب ابوالغرائب شهاب ثاقب هژبر سالب روان هستی ولی مصور حقیقت کل ولی مجسم
بعضهم سالبون من سلب دائماً غانمون من طلب
معمولترین داروهایی که به این شکل تولید می‌شوند داروهای تنفسی مانند افشانه سالبوتامول و اسپری فلوتیکازون هستند یا داروهای موضعی مانند افشانه لیدوکائین.
بسیاری از مردم به دلایل گوناگون، استدلال‌هایی ضد ازدواج دارند. این استدلال‌ها شامل نقدهای سیاسی و مذهبی، اشاره به میزان طلاق، و نیز اهمیت تجرد بر پایهٔ آموزه‌های مذهبی و فلسفی می‌شود. بسیاری از مردم علت انزجار از ازدواج را مشکلات اقتصادی و بسیاری محدودیت‌های ناشی از آن می‌دانند و عده ای نیز مطابق احکام ادیان متبوع خود آن را خلاف اوامر الهی می‌دانند. فی المثل تجرد عیسی مسیح را سرمشق عمل قرار داده و آن را ناشی از امر الهی می‌دانند. لیکن عدهٔ بسیاری نیز ازدواج را محدودیت دانسته و آن را سالب آزادی‌های مطلوب خویش می‌دانند.
بهر گوشه دستار بندان نبودی گذرشان شبانگاه از ترس سالب
کنی در صف رزم با تیغ و خنجر کنند آنچه ای سالب کل سالب
گریزندت از پیش وادی بوادی هژبران سالب دلیران صایل