ساعده

معنی کلمه ساعده در لغت نامه دهخدا

( ساعدة ) ساعدة. [ع ِ دَ ] ( ع اِ ) علم است مر شیر بیشه را. ( معجم البلدان ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). شیر بیشه. ( ناظم الاطباء ) ( استینگاس ). شیر غرنده. ( شرح قاموس ). || چوبی است که نگه میدارد چرخ را. ( شرح قاموس ). چوبی که بکره را میگیرد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( قطر المحیط ). بازوی چرخ چاه. ( استینگاس ). || مفرد سواعد و آن مجاری آب است بسوی نهر یا بسوی دریا. ( شرح قاموس ) ( قطر المحیط ). رافد. رافده. زیر آب. محل جریان مغز در استخوان. ( شرح قاموس ) ( قطر المحیط ). || محل جریان شیر در پستان. ( قطر المحیط ).
- ذوساعدة ؛ آبی است میان مکه و مدینه در جبال ابلی. ( یاقوت ). رجوع به ذوساعدة شود.
- ساعدة الساق ؛ استخوان ساق. ( ذیل اقرب الموارد ).
ساعدة. [ ع ِ دَ ] ( اِخ ) بطن من بطون غزیة. ( صبح الاعشی ج 1 ص 323 و 324 ).
ساعدة. [ ع ِ دَ ] ( اِخ ) ابن جؤیة هذلی. از شاعران عرب از مخضرمین است که جاهلیت و اسلام را دریافت و اسلام آورد و او را دیوانی است. ( کشف الظنون ). رجوع به الموشح چ مصرص 87 و 88 شود.
ساعدة. [ ع ِ دَ ] ( اِخ ) ابن حرام بن محیصة.از صحابه است. رجوع به اسد الغابة ج 2 ص 244 شود.
ساعدة. [ ع ِ دَ ] ( اِخ ) ابن عجلان. از شاعران عرب است و دیوانی دارد. ( کشف الظنون ).
ساعدة. [ ع ِ دَ ] ( اِخ ) ابن کعب بن خزرج از قحطان و جد جاهلی است و سعدبن عبادة از ذریت اوست و سقیفه بنی ساعدة به خاندان او منسوب است. ( اعلام زرکلی ).
- بنوساعدة ؛ گروهی است از خزرج ، و سقیفه بنی ساعده بمنزله سرای است مر ایشان را در مدینه. ( منتهی الارب ). رجوع به سقیفه شود.

معنی کلمه ساعده در فرهنگ معین

(عِ دَ یا دِ ) [ ع . ساعدة ] (اِ. ) ۱ - شیر بیشه . ۲ - بازوی چرخ چاه . ۳ - مجرای آب به سوی نهر یا دریا، سواعد.

معنی کلمه ساعده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - شیر بیشه . ۲ - بازوی چرخ چاه . ۳ - مجرای آب به سوی نهر یا دریا جمع سواعد .
ابن کعب بن خزرج از قحطان وجد جاهلی است

معنی کلمه ساعده در فرهنگ اسم ها

اسم: ساعده (دختر) (عربی) (طبیعت) (تلفظ: sā‛ede) (فارسی: ساعده) (انگلیسی: saede)
معنی: آبراهه، ( مفرد سواعد ) شاخه فرعی، شاخابه، مجاری آب که به رودخانه یا دریا می ریزد، مجاری شیر در پستان، ( اسم ) ساعد بند آهنی یا طلایی، مؤنث ساعد، کمک کننده، مددکار

معنی کلمه ساعده در ویکی واژه

ساعدة
شیر بیشه.
بازوی چرخ چاه.
مجرای آب به سوی نهر یا دریا؛ سوا

جملاتی از کاربرد کلمه ساعده

احمد مساعده در زمان وزارت در دولت اردن بر برنامه ملی ایجاد تحول و بهینه‌سازی ادارات و خدمات رسانی به مردم نظارت داشت و همچنین عضو کمیته‌های مختلف اصلاح سازمان کار نهادهای دولتی بود. او با حمایت دولت دانمارک در سال ۲۰۰۵ دیوان مظالم را وارد اردن کرد، این نهاد بعداً یک نهاد مستقل شد و امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مکانیزم‌های کنترل و نظارت در زمینه‌های رشد سیاسی و اداری در اردن بشمار می‌آید.
بعد از درگذشت محمد در تاریخ دوشنبه ۲۸ صفر، یازدهم هجری قمری تعدادی از مهاجرین در سقیفه بنی ساعده جمع شده بودند. زبیر، علی بن ابیطالب و یاران او در خانه فاطمه جمع بودند. علی در آن هنگام مشغول انجام مراسم کفن و دفن محمد بود. عده‌ای از مهاجرین از جمله ابابکر و عمر که از این اجتماع در سقیفه مطلع گشتند، خود را به آنجا رساندند. در اجتماع سقیفه مهاجرین، سعد بن عباده از صحابه بزرگ پیامبر و رئیس عشیره بنی ساعده و خزرجیان در حالتی مریض در وسط جمعیت بود و تمام خزرجیان نیز جمع بودند.
نوآیین مطربان داریم و بربط‌های گوینده مساعد ساقیان داریم و ساعدهای چون فله
پاره پاره کرده ساعدهای خویش روح واله که نه پس بیند نه پیش
وَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ الایة وعدوا من انفسهم الایمان لو شاهدوا البرهان، و لم یعلموا انهم تحت قهر الحکم، و ما یغنی وضوح الادلة لمن لا یساعده سوابق الرحمة. السبیل واضح، و الدلیل لائح، و لکن کما قیل:
به ساعدهای سیمین تا دگر بار کدامین عاشق بیچاره کشتست
چو معن زایده جود تو را هزار وکیل چو قس ساعده مدح تو را هزار خطیب
ابوعبیده جرّاح از کسانی بود که پس از وفات محمّد در سقیفه بنی ساعده حاضر شد. ابوبکر اصرار کرد که ابوعبیده خلافت را بپذیرد اما ابوعبیده نپذیرفت و ابوبکر را برای خلافت برتر دانست. ابوعبیده از نخستین کسانی بود که با ابوبکر بیعت کرد.
۱. گره‌های روماتوئیدی (۳۰–۲۰ درصد) در سطح خلفی ساعدها و در نواحی در معرض فشار مکانیکی ایجاد می‌شود.
احمد مساعده وابسته به یک خانواده متوسط ولی متجدد بود که به طرفداری مطلق از دولت و اعتقاد به عمل مشترک عربی شناخته شده بودند. پدر وی خلف مساعده یکی از برجسته‌ترین وکلای اردن و مدتی وزیر دادگستری در دوران پادشاه کنونی اردن بوده‌است. علاوه بر این برخی از نزدیکان دیگر او نیز پست‌های وزارتی مهمی در دولت اردن هاشمی داشته‌اند.
أَ فَحَسِبَ الَّذِینَ کَفَرُوا الآیة.. از اینجا تا آخر سوره وصف الحال و ذکر سرانجام دو گروه است: گروهی بیگانگان که آیات عجایب حکمت حق شنیدند و بدایع اسرار فطرت وی در کار موسی و خضر و در بیان قصّه ذو القرنین و آن را منکر شدند، نه سمع صواب شنو داشتند نه دیده عبرت بین نه دل روشن، تا حق تعالی را دریافتندی و پیغام را تصدیق کردندی، نه توفیق رفیق بود و نه هدایت را عنایت بود لا جرم حاصل کار ایشان و سرانجام روزگار ایشان این بود که ربّ العالمین گفت: إِنَّا أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْکافِرِینَ نُزُلًا... ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً توجّه علیهم التّکلیف و لکن لم یساعدهم التّوفیق و التّعریف و کانوا کما قیل:
احمد مساعده دارای تألیفات زیادی در زمینه قانون تجارت بین‌المللی است. دو کتاب «سرمایه‌گذاری و رقابت در سیاست بین‌المللی» و «افق‌های در چشم‌انداز قانون سازمان جهانی تجارت» از تألیفات مهم وی محسوب می‌شوند.
احمد مساعده با نام کامل احمد خلف مساعده (عربی: أحمد مساعدة؛ زادهٔ ۱۹ مهٔ ۱۹۶۹) وکیل، حقوقدان، سیاستمدار و دیپلمات اردنی در شهر عمان پایتخت اردن به دنیا آمد. او بعد از کسب لیسانس حقوق در سال ۱۹۹۱، تحصیلاتش را در آمریکا ادامه داد و موفق به دریافت دیپلم نظام قانونی آمریکا از دانشکده قانون در دانشگاه جرج تاون و سرانجام دکترای حقوق در سال ۲۰۰۰ گردید.
اُ سـَید بن حـُـضیر (درگذشته ۲۰ قمری) با نام کامل: اسید بن حضیر بن سماک بن عتیک اشهلی اوسی از انصار و از قبیله اوس بود که پس از درگذشت محمد پیامبر اسلام در ماجرای سقیفه بنی ساعده، مردم را به بیعت با ابوبکر تشویق می‌کرد.
کجا رئیس شدی قس ساعده به ایاد کجا بزرگ شدی قیس عاصم از منقر
اذاما المرء ساعده بنوه فقد نال المطالب و المآرب
احمد مساعده اولین دبیرکل اتحاد کشورهای حوزه دریای مدیترانه بود و بمدت دو سال (۲۰۱۰–۲۰۱۱) این منصب را عهده‌دار بود، شرایط منطقه ای او را در فوریه ۲۰۱۱ مجبور به استعفا کرد ولی به اتفاق آراء کشورهای عضو مجدداً انتخاب گردید. وی قبل از آن در پست‌های مختلفی نظیر معاونت وزیر در دولت اردن، سفیر اردن در اتحادیه اروپا، بلژیک، نروژ و لوکزامبورگ و نماینده اردن در پیمان ناتو خدمت کرده بود.
کی بود یارب که بینم من ز ساعدهای خویش گردن چون سیم تو از زر حمایل یافته
اعلمه الرمایه کل یوم فلما استد ساعده رمانی
به این ترتیب اجماع شباهت‌هایی با مراجعه به آراء عمومی پیدا می‌کند، چنان‌که اهل سنت دربارهٔ انتخاب جانشین پیامبر در سقیفه بنی ساعده مدعی چنین اجماعی هستند.