ساعتی

معنی کلمه ساعتی در لغت نامه دهخدا

ساعتی. [ ع َ ] ( ص نسبی ، ق ) بمیزان ساعت. به نسبت ساعت. بنابه ساعت : آب را در این ده ساعتی میفروشند. گرمابه ها از مشتریان ساعتی پول میگیرند.
ساعتی. [ ع َ ] ( اِ ) قسمی قفل پرده دار.
ساعتی. [ ع َ ] ( ص نسبی ) هر چیز منسوب به ساعت.
- ( بمب ساعتی ؛ بمبی است که چنان تنظیم گردد که در ساعت معینی خود بخود منفجر شود.
ساعتی. [ ع َ ] ( اِخ ) محمد. از شاعران عثمانی در قرن دهم هجری و از مردم آناطولی است. وی بوعظ اشتغال داشت و بعلت طلاقت لسان سخنش مؤثر بود. ولی فعلش باقولش یکی نبود و بعیش و نوش و کثرت اکل مایل بود. اکثر سخنانش هجو و هزل است. ( از قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه ساعتی در فرهنگ فارسی

۱ - منسوب به ساعت بنا بساعت : [[ اب را این جا ساعتی میفروشند ]] . ۲ - قسمی قفل پرده دار . یا بمب ساعتی بمبی است که چنان تنظیم شود که در ساعت معین خود به خود منفجر شود .
محمد از شاعران عثمانی در قرن دهم هجری

جملاتی از کاربرد کلمه ساعتی

ساعتی گرگی در آید در بشر ساعتی یوسف‌رخی همچون قمر
ساعتی در جهان خرم بودن بی‌غم بودن بی‌غم بودن با بتی دلستان محرم بودن با هم بودن همدم بودن
ساعتی این شکسته را دریاب یک زمان این غریب را بنواز
را راهی آرشیو تلویزیون نمود. البته بعد از مدتی ظهرها در ساعتی کم بینده در برنامه خانواده سریال را در ۴۲ بخش بیست دقیقه سانسور شده و بی سر و ته پخش شد یعنی با هزار دقیقه سانسور از کل کار سریال پخش شد
همچنین اعضای خانواده افکاری توسط نهادهای امنیتی برای شرکت در مراسم و نحوهٔ برگزاری، با احضارهای تلفنی و بازداشت‌های ساعتی و… تهدید شدند. یک منبع مطلع گفته است آن‌هارا تهدید کردند که «برای نظام هزینه‌ای ندارد که افراد دیگری هم کشته شوند.» گفته شده: «چرا ساعت و روز مراسم را فراخوان داده‌اید نگران دو برادر دیگر و سایر اعضای خانواده نیستین؟»
وجود ساعتی که علائم هشدار دهنده در اثر گذشت زمان را نشان دهد، می‌تواند در اتاق عمل مفید واقع گردد.
فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود ۶ کیلومتر است که در مدت طی این مسافت ۳/۵ ساعتی در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می‌شود.
نباشد ساعتی بی کام جامم نباشد ساعتی آسوده کامم
تعریف نرخ ساعتی سرسویی کمی پیچیده‌است اما برای به دست آوردن اطلاعات علمی دقیق از اوضاع بارش‌های شهابی لازم است.
حزب فالانژیست‌های لبنان سازمانی مسلح و فعال در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در لبنان بود. این سازمان از سوی اسراییل و آمریکا تجهیز می‌شد و با همکاری نیروهای نظامی اسراییل کشتار اردوگاه صبرا و شتیلا را رقم زده و طی ان بین ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ را قتل‌عام کرد. سازمان ملل طی قطع نامه‌ای این کشتار را نسل‌کشی تشخیص داد. ساعتی پس از ترک اردوگاه توسط نیروهای فالانژیست خبرنگاران وارد شدند و اجساد صدها نفر از مردم غیرنظامی اعم زنان و کودکان به همراه آثاری اسراییلی را در آنجا یافتند. بسیاری از زنان و دختران پیش از به قتل رسیدن بارها مورد تجاوز قرار گرفته یا اخته شده بودند. سربریده یا قطعه قطعه شده بودند.
نخواهد ساعتی آرامشِ دل نجوید لَحظه‌ای آسایشِ تن
روان سوی کتب خانه دویدم ز بعد ساعتی بروی رسیدم
وی در تاریخ ۳ ژوئیه ۲۰۲۰ از سمت نخست‌وزیری کشور فرانسه استعفا کرد و تنها ساعتی پس از آن مکرون ژان کاستکس را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید فرانسه معرفی کرد.
از یار ناموافق، دوری ضرورت آمد گر ساعتی نشینی از خود جدا، چه باشد؟
گفتم که ساعتی ببر من فرونشین گفتا که باد سرد زمانی فرو نشان
از تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶، قسمتی از جدول‌های زمانی منظم راه‌آهن بوده و به شکل ساعتی به عنوان سفر استاندارد میان بازل / لوسرن / زوریخ و بلینزونا / لوگانو / میلان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
در ساعات اولیه ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ گروهی در ارتش ترکیه علیه دولت وقت دست به کودتا زده و معابر اصلی شهرهای بزرگ این کشور یعنی استانبول و آنکارا از جمله پل بسفر، تلویزیون ملی ترکیه و نیز فرودگاه‌های آن را تصرف کردند. ساعتی بعد به درخواست دولت ترکیه، پلیس وارد عمل شده و درگیری میان نیروهای کودتاچی و پلیس شدت گرفت. به گفتهٔ منابع نزدیک به دولت ترکیه به دنبال حضور حامیان رجب طیب اردوغان، کودتای ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ ناکام ماند.
ساعتی ترک گران جانی کن شوق را سلسله جنبانی کن
چون ز ساعت ساعتی بیرون شوی چون نماند محرم بی‌چون شوی
معیر الممالک ساعتی را وقف حرم کرد که بر روی برجی نصب شده بود و توسط حسین‌قلی‌خان قاجار، برادر فتح‌علی‌شاه قالی به اندازه صحن تهیه و وقف گردید.