سازوکار
معنی کلمه سازوکار در فرهنگ معین

سازوکار

معنی کلمه سازوکار در فرهنگ معین

(زُ ) (اِمر. ) نک مکانیسم .

معنی کلمه سازوکار در فرهنگستان زبان و ادب

{mechanism} [فیزیک] توصیف دقیق عملکرد یک دستگاه یا مراحل مختلف یک واکنش یا رخداد یک پدیده

معنی کلمه سازوکار در دانشنامه عمومی

سازوکار یا مِکانیسم ( به فرانسوی: Mécanisme ) دستگاهی برای تبدیل نیروهای ورودی به نیروهای خروجی مورد نظر است. همچنین مکانیسم، روالی است که برای انجام هدفی بر پا می شود. این روال با پاره های تشکیل دهنده اش را معمولاً به گونه ای جای گذاری می کنند که مجموعهٔ پدید آمده، کمابیش خودبه خود و تکراری کار مورد نظر را انجام دهد. مکانیسم به زبان ساده به مجموعه ای از اجزا گفته شود که حرکت را تبدیل یا منتقل کنند، یا باعث حرکت یک جسم شوند.
مکانیزم ها به طور کلی از یکی از روش های زیر کمک می گیرند:
• حرکت قطعات: چرخ دنده، تسمه، زنجیر، بادامک، پیرو و بازو …
• سیستم اصطکاکی: ترمز و کلاچ . . .
• ساختار اجزا: قاب، بست، بیرینگ، فنر و کاسه نمد . . .
• المان های مخصوص: پین، خار و هزار خار …

معنی کلمه سازوکار در ویکی واژه

نک مکانیسم.

جملاتی از کاربرد کلمه سازوکار

این عارضهٔ عصبی را با پدیدهٔ انکار فرق دارد که نوعی سازوکار دفاعی روانی است، اما تلاش‌هایی صورت گرفته تا توضیح مشترکی برای این دو واقعه یافت شود. اَنوسوگنوزیا معمولاً در همراهی با اِیسوماتوگنوژیا دیده می‌شود که در آن، فرد وجودِ بخشی از بدن خود (مثلاً دست یا پا) را انکار می‌کند.
سازوکار آزمایش، که در مقاله کیم و همکاران به تفصیل شرح داده شده، در شکل 2 نشان داده شده است. لیزر آرگون فوتون‌های تکی 351.1 نانومتری را تولید می کند که از یک دستگاه دو شکاف عبور می‌کنند (خط مشکی عمودی در گوشه سمت چپ بالای شکل).
در آغاز قرن بیستم، قانون جهانی گرانش نیوتن برای مدتی بیش از ۲۰۰ سال به عنوان توصیف پذیرفته شده برای گرانش بین اجسام مطرح بود. در این مدل، گرانش ناشی از نیرویی جذب‌کننده بین دو جسم — با سازوکاری نامعین — است. هرچند خودِ نیوتن نیز با طبیعت ناشناخته این نیرو مشکل داشت و برخی مسائل نظیر انتشار این نیرو با سرعت بی‌نهایت مبهم بود، این مدل برای توصیف حرکت تحت گرانش بسیار موفق ظاهر گردید: حرکت سیارات در سامانهٔ خورشیدی را به خوبی توصیف می‌کرد و زمان ظاهر شدن ستارگان دنباله‌دار را به دقت پیش‌بینی می‌نمود.