سازان

معنی کلمه سازان در لغت نامه دهخدا

سازان. ( نف ) در حال ساختن. سازنده. ساخته کننده. || مزید مؤخر امکنه : حلبی سازان. ساغری سازان.
سازان. ( اِ ) نوعی ماهی خوراکی است که در استرآباد صید میشود. ( جغرافیای اقتصادی کیهان ص 33 ). نوعی ماهی مخصوص آبهای ساکن. ( رسملی قاموس عثمانی ).
سازان. ( اِخ ) جزیره کوچکی است در دریای آدریاتیک بقرب آولونیه. ( از قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه سازان در فرهنگ فارسی

جزیره کوچکی است در دریای آدریاتیک

جملاتی از کاربرد کلمه سازان

هرچند از حدود سال‌های ۱۹۲۰ آهنگسازان رو به سوی چینش ارکسترهای کوچک کردند که گاه شامل سازهای سازهای قدیمی مکمل هم می‌شدند.
من کی و سرود عیش سازان من کی و فسون عشوه بازان
وَ إِخْوانُهُمْ این اخوان شیاطین‌اند، و «هم» ضمیر مشرکان است، و روا باشد که اخوان مشرکان‌اند، و «هم» ضمیر شیاطین نهند. یَمُدُّونَهُمْ من المدد، و هو الزّیادة، و من المدّ و هو الجذب. قراءت مدنی یمدونهم بضمّ یا و کسر میم است. هر چه در قرآن آید از پسند «امددت» گوید، چنان که أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنِینَ، وَ أَمْدَدْناهُمْ بِفاکِهَةٍ، أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ، و هر چه آید از ذم و ناپسند «مددت» گویند، چنان که وَ یَمُدُّهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ‌. و در قرآن، اند جای اللَّه کافران را برادران دیو خواند بمعنی همسازان، و معنی الایة: أنّ الشّیاطین یزیّنون لهم الکفر و المعاصی، و یغرونهم و یعینونهم فی الضّلال و الهلاک. ثُمَّ لا یُقْصِرُونَ لا یقلعون و لا ینتهون. یقال: اقصر یقصر و قصّر یقصّر، اذا کفّ.
اوج فیلم‌های اکسپرسیونیستی سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴ بود. در آخرین سال نهضت تنها دو فیلم تولید شد که هر دو از تولیدات اوفا بودند: فاوست ساخته فریدریش ویلهلم مورنائو و متروپولیس به کارگردانی فریتس لانگ. نمایش فیلم دوم در ژانویه ۱۹۲۷ نقطه پایان جنبش اکسپرسیونیسم در سینمای آلمان بود. دو عامل مهم که به سقوط اکسپرسیونیسم کمک کردند یکی بودجه عظیم فیلم‌های اخیر بود و دیگری عزیمت فیلم سازان اکسپرسیونیست به هالیوود.
از ایشان فغانیش بد پیشرو سپاهی پسش جنگ سازان نو
او یکی از تأثیر گذارترین و مهم‌ترین آهنگسازان تاریخ هالیوود به‌شمار می‌آید که برای فیلم‌های هالیوود موزیک می‌ساخت.
آرا شیراز (ارمنی: Արա Շիրազ؛ ۸ ژوئن ۱۹۴۱ – ۱۸ مارس ۲۰۱۴) یکی از برجسته‌ترین مجسمه‌سازان ارمنستان بود. والدین وی، هوهانس شیراز و سیلوا کاپوتیکیان نیز از برجسته‌ترین شاعران ارمنستان بودند.
خروش آمد از دشت و آواز گو که ای جنگسازان و گردان نو
می و میوه و رود سازان ز پیش همی خورد می با کنیزان خویش
او یکی از بزرگترین آهنگسازان لهستان محسوب می‌شود و پس از فردریک شوپن، مهترین عامل حیات فرم‌های سنتی لهستانی چون پولونز و مازورکا بود که معمولاً برای گرامیداشت شوپن ساخت و نوشته می‌شد.
پهنای کشور از شرق به غرب تنها ۱۴۸ کیلومتر (۹۲ مایل) است، در حالی که از شمال به جنوب حدود ۳۴۰ کیلومتر است. شمالی‌ترین نقطه آلبانی ورموش و جنوبی‌ترین نقطه این کشور کُنیسپل است. غربی‌ترین نقطه نیز جزیره سازان و شرقی‌ترین محل کشور ورنیک است.
هم از این روی در این حمله وکشتار بزرگ فتنه‌سازان را اصلا نرسید ایچ ضرر
نازم آن پرده سرایان که پس پرده دل دور از ساز طرب، ساز طرب سازانند
برخی از آثار کارو در اوایل دهه ۱۳۸۰ خورشیدی در نمایشگاه مجسمه‌سازان بریتانیا در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد.
آنچه در دل بردن از لطف دمادم می‌کنند این فسون‌سازان تو از جور پیاپی می‌کنی
همه لشکر و رزم سازان کین زیونانیان بد در آن سرزمین
ای به ناوک زده چشم تو یک‌اندازان را کشته افعی تو در حلقه فسون‌سازان را
طالب‌زاده در راه اندازی جشنواره فیلم عمار به کمک برخی نهادهای نظامی ایران نقش داشت و دبیر این جشنواره بود. این جشنواره در یک دهه اخیر محل نمایش فیلم‌های کوتاه، مستند و بلند بود که به موضوعات مورد علاقه حکومت ایران مانند «مقاومت»، «مبارزه با استکبار و صهیونیسم» و تحولات خاورمیانه مانند جنگ سوریه می‌پرداختند. در این جشنواره نسلی از فیلمسازان معرفی شدند که به «انقلابی» موسوم هستند. این فیلمسازان عموماً جوان بودند و با بودجه‌های دولتی مانند سازمان صداوسیما و مؤسسه اوج فیلم می‌ساختند و گاه بعداً وارد سینمای حرفه‌ای شدند.